Elektromobilita se v posledních letech stává módní záležitostí, ať už se jedná o služební vozy velkých firem nebo vozové parky státních složek. Ostatně několik elektromobilů a hybridů se objevilo i v rukou českých policistů, nicméně ti je měli jen zapůjčené- Zato jejich kolegové z Los Angeles investovaly do elektrických automobilů přes 210 milionů korun a pak se jich sotva dotkli.
V červnu roku 2016 oznámila společnost BMW, že se ji podařilo vyhrát výběrové řízení na dodávku 100 elektrických vozidel pro policii Los Angeles v hodnotě několika milionů. Samotné oddělení policie v Los Angeles se pak chlubilo tím, jaký přínos bude mít tento krok pro životní prostředí i kapsy daňových poplatníků.
Na nákup elektromobilů však nebyli hrdí jen vedoucí pracovníci policie, ale i starosta Los Angeles, Eric Garcetti. Ten v rozhovoru pro magazín Los Angeles Times dokonce uvedl, že "každý by měl myslet ekologicky při všem, co dělá". Policie si tak od BMW pronajala 100 automobilů, jejichž pronájem na 3 roky měl stát cca 1.4 milionu dolarů (cca 29 milionů Kč), což vychází na cca 387 dolarů (8000 Kč) za automobil měsíčně. Kromě toho však program zahrnoval i investici 1.5 milionu dolarů (31 milionů Kč) do vybudování potřebné infrastruktury.
Teoreticky to všechno vypadalo dobře, elektromobily měly být ekologičtější a na provoz levnější, nicméně vyšetřování stanice CBS Los Angeles ukázalo, že policisté se elektromobilů sotva dotkli. A když už se na ně dostalo, byly využívány jen pro "mimo-služební" činnosti. Prakticky nikdy tak nehlídkovaly v ulicích nebo se neúčastnily žádného pronásledování.
Většina vozů tak během svého nasazení najela řádově něco mezi pár stovkami a pár tisíci mil. Například jedno ze služebních vozidel, které bylo zařazeno do služby v květnu 2016, má najeto pouhých 400 mil (6453 km). Týdně tak najelo sotva 10 kilometrů .
Navíc se později ukázalo, že některá služební vozidla nejen že byla sotva využívána, ale když už je někdo vyvezl z garáží, jednalo se o cesty, které neměly s policejní prací nic společného. Někdo tak prý s elektrickými BMW i3 v policejních barvách jezdil na obědy a někdo zase na lakování nehtů.
CBS Los Angeles pak uvedlo, že celá tahle ekologická sranda nakonec policii v Los Angeles vyšla na cca 10.2 milionů dolarů (téměř 211 milionů Kč). Na dotaz webu Jalopnik, jak je možné že se částka od roku 2016 zvýšila z 2.9 na 10.2 milionu dolarů, televizní stanice CBS Los Angeles uvedla, že policie má v současnosti již 200 služebních elektromobilů, má připravený kontrakt na dalších 100 a k tomu plánuje výstavbu 26 nabíječek.
Někteří diskutující už si tak dělají z policie i Los Angeles legraci, že v tamní husté dopravě se nedá najet víc než 10 kilometrů týdně. Skutečnost je ale taková, že policie jednoduše vyhodila 211 milionů okny.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.