Policie vyhodila 211 milionů okny, elektrické "služebáky" najely sotva 10 kilometrů týdně

Policejní BMW i3
Policejní BMW i3, foto: BMW
Antonín Marek , AutoRoad.cz 19. ledna 2018 09:37 | akt. 19. ledna 2018 10:05
Sdílej:

Elektromobilita se v posledních letech stává módní záležitostí, ať už se jedná o služební vozy velkých firem nebo vozové parky státních složek. Ostatně několik elektromobilů a hybridů se objevilo i v rukou českých policistů, nicméně ti je měli jen zapůjčené- Zato jejich kolegové z Los Angeles investovaly do elektrických automobilů přes 210 milionů korun a pak se jich sotva dotkli.

V červnu roku 2016 oznámila společnost BMW, že se ji podařilo vyhrát výběrové řízení na dodávku 100 elektrických vozidel pro policii Los Angeles v hodnotě několika milionů. Samotné oddělení policie v Los Angeles se pak chlubilo tím, jaký přínos bude mít tento krok pro životní prostředí i kapsy daňových poplatníků.

Na nákup elektromobilů však nebyli hrdí jen vedoucí pracovníci policie, ale i starosta Los Angeles, Eric Garcetti. Ten v rozhovoru pro magazín Los Angeles Times dokonce uvedl, že "každý by měl myslet ekologicky při všem, co dělá". Policie si tak od BMW pronajala 100 automobilů, jejichž pronájem na 3 roky měl stát cca 1.4 milionu dolarů (cca 29 milionů Kč), což vychází na cca 387 dolarů (8000 Kč) za automobil měsíčně. Kromě toho však program zahrnoval i investici 1.5 milionu dolarů (31 milionů Kč) do vybudování potřebné infrastruktury.

Teoreticky to všechno vypadalo dobře, elektromobily měly být ekologičtější a na provoz levnější, nicméně vyšetřování stanice CBS Los Angeles ukázalo, že policisté se elektromobilů sotva dotkli. A když už se na ně dostalo, byly využívány jen pro "mimo-služební" činnosti. Prakticky nikdy tak nehlídkovaly v ulicích nebo se neúčastnily žádného pronásledování.

Většina vozů tak během svého nasazení najela řádově něco mezi pár stovkami a pár tisíci mil. Například jedno ze služebních vozidel, které bylo zařazeno do služby v květnu 2016, má najeto pouhých 400 mil (6453 km). Týdně tak najelo sotva 10 kilometrů .

Navíc se později ukázalo, že některá služební vozidla nejen že byla sotva využívána, ale když už je někdo vyvezl z garáží, jednalo se o cesty, které neměly s policejní prací nic společného. Někdo tak prý s elektrickými BMW i3 v policejních barvách jezdil na obědy a někdo zase na lakování nehtů.

CBS Los Angeles pak uvedlo, že celá tahle ekologická sranda nakonec policii v Los Angeles vyšla na cca 10.2 milionů dolarů (téměř 211 milionů Kč). Na dotaz webu Jalopnik, jak je možné že se částka od roku 2016 zvýšila z 2.9 na 10.2 milionu dolarů, televizní stanice CBS Los Angeles uvedla, že policie má v současnosti již 200 služebních elektromobilů, má připravený kontrakt na dalších 100 a k tomu plánuje výstavbu 26 nabíječek.

Někteří diskutující už si tak dělají z policie i Los Angeles legraci, že v tamní husté dopravě se nedá najet víc než 10 kilometrů týdně. Skutečnost je ale taková, že policie jednoduše vyhodila 211 milionů okny.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.