Elektromobilita se v posledních letech stává módní záležitostí, ať už se jedná o služební vozy velkých firem nebo vozové parky státních složek. Ostatně několik elektromobilů a hybridů se objevilo i v rukou českých policistů, nicméně ti je měli jen zapůjčené- Zato jejich kolegové z Los Angeles investovaly do elektrických automobilů přes 210 milionů korun a pak se jich sotva dotkli.
V červnu roku 2016 oznámila společnost BMW, že se ji podařilo vyhrát výběrové řízení na dodávku 100 elektrických vozidel pro policii Los Angeles v hodnotě několika milionů. Samotné oddělení policie v Los Angeles se pak chlubilo tím, jaký přínos bude mít tento krok pro životní prostředí i kapsy daňových poplatníků.
Na nákup elektromobilů však nebyli hrdí jen vedoucí pracovníci policie, ale i starosta Los Angeles, Eric Garcetti. Ten v rozhovoru pro magazín Los Angeles Times dokonce uvedl, že "každý by měl myslet ekologicky při všem, co dělá". Policie si tak od BMW pronajala 100 automobilů, jejichž pronájem na 3 roky měl stát cca 1.4 milionu dolarů (cca 29 milionů Kč), což vychází na cca 387 dolarů (8000 Kč) za automobil měsíčně. Kromě toho však program zahrnoval i investici 1.5 milionu dolarů (31 milionů Kč) do vybudování potřebné infrastruktury.
Teoreticky to všechno vypadalo dobře, elektromobily měly být ekologičtější a na provoz levnější, nicméně vyšetřování stanice CBS Los Angeles ukázalo, že policisté se elektromobilů sotva dotkli. A když už se na ně dostalo, byly využívány jen pro "mimo-služební" činnosti. Prakticky nikdy tak nehlídkovaly v ulicích nebo se neúčastnily žádného pronásledování.
Většina vozů tak během svého nasazení najela řádově něco mezi pár stovkami a pár tisíci mil. Například jedno ze služebních vozidel, které bylo zařazeno do služby v květnu 2016, má najeto pouhých 400 mil (6453 km). Týdně tak najelo sotva 10 kilometrů .
Navíc se později ukázalo, že některá služební vozidla nejen že byla sotva využívána, ale když už je někdo vyvezl z garáží, jednalo se o cesty, které neměly s policejní prací nic společného. Někdo tak prý s elektrickými BMW i3 v policejních barvách jezdil na obědy a někdo zase na lakování nehtů.
CBS Los Angeles pak uvedlo, že celá tahle ekologická sranda nakonec policii v Los Angeles vyšla na cca 10.2 milionů dolarů (téměř 211 milionů Kč). Na dotaz webu Jalopnik, jak je možné že se částka od roku 2016 zvýšila z 2.9 na 10.2 milionu dolarů, televizní stanice CBS Los Angeles uvedla, že policie má v současnosti již 200 služebních elektromobilů, má připravený kontrakt na dalších 100 a k tomu plánuje výstavbu 26 nabíječek.
Někteří diskutující už si tak dělají z policie i Los Angeles legraci, že v tamní husté dopravě se nedá najet víc než 10 kilometrů týdně. Skutečnost je ale taková, že policie jednoduše vyhodila 211 milionů okny.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.