I mistr tesař se někdy utne: Tenhle zvláštní koncept představilo BMW v roce 1993

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. ledna 2018, 16:41 Google+

Design automobilů značky BMW prošel během posledních pár let velkolepou evolucí, jejímž vrcholem jsou nedávno představené koncepty jako BMW Z4 nebo nová řada BMW 8. Ne vždy se však koncepty BMW navzdory své pokrokovosti oslňovaly davy. Jedním z těch méně zdařilých kousků, alespoň z našeho úhlu pohledu, je například zapomenutý koncept BMW Z13, který byl představen v roce 1993 na autosalonu v Ženevě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BMW Z13

BMW Z13 | foto: motor1.com

Sdílejte článek

Koncept BMW Z13 měl představovat malý městský hatchback vskutku netradičních tvarů, který by se dal v dnešním světě přirovnat snad jen k BMW i3. Ostatně s tímto moderním elektromobilem má koncept Z13 více podobností, nicméně netradičně umístěná sedadla s řidičem uprostřed zůstala doménou pouze tohoto konceptu - naštěstí.

Za konstrukcí tohoto konceptu stojí oddělení BMW Technik GmbH, které dostalo za úkol vyvinout kompaktní a hlavně úsporný vůz. Málokdo však nejspíš tušil, s čím se konstruktéři vytasí. Z13 byla naprosto rozdílným vozem, než na jaké byli lidé tou dobou od BMW zvyklí.

Jeho tvary se jen těžko popisují, nicméně za zmínku jistě stojí částečně prosklená střecha, která tak navazuje na čelní sklo a interiér opticky zvětšuje. Zajímavá je i zadní část s přívody vzduchu ve vystouplých blatnících a s masivním zadním nárazníkem, kterým se možná o 13 let později inspirovali technici Volva u modelu C30.

Koncept BMW Z13 představený v roce 1993 na autosalonu v Ženevě (4:15) | zdroj: youtube.com

Podle původních plánů měl být pod kapotou Z13 instalován klasický vodou chlazený čtyřválcový motor. Namísto něj se však do zavazadlového prostoru nastěhoval čtyřválec z motocyklu BMW K1100. Motor umístěný přesně nad zadní nápravou byl spojen s bezestupňovou CVT převodovkou Ford a jeho výkon byl snížen na 82 koní.

Modrý vůz, který byl v roce 1993 prezentovaný na ženevském autosalonu, však nepostavilo BMW. Kvůli obavám z nákladů byla jeho stavba zadána italské karosářské společnosti Stola. Hotová Z13 pak byla nejen zajímavým konceptem k obdivováním, ale zároveň funkčním prototypem. Později se k modrému exempláři přidal ještě jeden červený, který dostal hliníkový rám a karoserii, silnější motor, manuální pětistupňovou převodovku a ještě prostornější interiér.

Když už mluvíme o interiéru, vnitřní uspořádání se až nápadně podobá McLarenu F1, nicméně zde nešlo o co nejlepší výhled pro řidiče, ale o co největší prostor dvou zadních cestujících, kteří si mohli klidně natáhnout nohy. V interiéru se také setkáváme s mnoha podobnostmi konceptu Z13 a elektromobilu i3 - oba vozy totiž disponovali tou nejnovější dostupnou technologií. V případě téměř zapomenutého konceptu to znamenalo například elektrickou parkovací brzdu, satelitní navigaci, telefon a dokonce i fax.

Podle mnohých spekulací měl být koncept Z13 skutečně určen k sériové výrobě, nicméně v roce 1994 zakoupilo BMW britské MINI, takže výroba vlastního kompaktního hatchbacku začala být zcela zbytečnou.

Vytisknout

Diskuze: I mistr tesař se někdy utne: Tenhle zvláštní koncept představilo BMW v roce 1993

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Řidič staršího Nissanu se prodriftoval celými parkovacími garážemi až k výjezdu

VIDEO: Tokio Drift v reálném světě? Profík v Nissanu projel celý parkovací dům…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud