Koncept BMW Z13 měl představovat malý městský hatchback vskutku netradičních tvarů, který by se dal v dnešním světě přirovnat snad jen k BMW i3. Ostatně s tímto moderním elektromobilem má koncept Z13 více podobností, nicméně netradičně umístěná sedadla s řidičem uprostřed zůstala doménou pouze tohoto konceptu - naštěstí.
Za konstrukcí tohoto konceptu stojí oddělení BMW Technik GmbH, které dostalo za úkol vyvinout kompaktní a hlavně úsporný vůz. Málokdo však nejspíš tušil, s čím se konstruktéři vytasí. Z13 byla naprosto rozdílným vozem, než na jaké byli lidé tou dobou od BMW zvyklí.
Jeho tvary se jen těžko popisují, nicméně za zmínku jistě stojí částečně prosklená střecha, která tak navazuje na čelní sklo a interiér opticky zvětšuje. Zajímavá je i zadní část s přívody vzduchu ve vystouplých blatnících a s masivním zadním nárazníkem, kterým se možná o 13 let později inspirovali technici Volva u modelu C30.
Podle původních plánů měl být pod kapotou Z13 instalován klasický vodou chlazený čtyřválcový motor. Namísto něj se však do zavazadlového prostoru nastěhoval čtyřválec z motocyklu BMW K1100. Motor umístěný přesně nad zadní nápravou byl spojen s bezestupňovou CVT převodovkou Ford a jeho výkon byl snížen na 82 koní.
Modrý vůz, který byl v roce 1993 prezentovaný na ženevském autosalonu, však nepostavilo BMW. Kvůli obavám z nákladů byla jeho stavba zadána italské karosářské společnosti Stola. Hotová Z13 pak byla nejen zajímavým konceptem k obdivováním, ale zároveň funkčním prototypem. Později se k modrému exempláři přidal ještě jeden červený, který dostal hliníkový rám a karoserii, silnější motor, manuální pětistupňovou převodovku a ještě prostornější interiér.
Psali jsme
Když už mluvíme o interiéru, vnitřní uspořádání se až nápadně podobá McLarenu F1, nicméně zde nešlo o co nejlepší výhled pro řidiče, ale o co největší prostor dvou zadních cestujících, kteří si mohli klidně natáhnout nohy. V interiéru se také setkáváme s mnoha podobnostmi konceptu Z13 a elektromobilu i3 - oba vozy totiž disponovali tou nejnovější dostupnou technologií. V případě téměř zapomenutého konceptu to znamenalo například elektrickou parkovací brzdu, satelitní navigaci, telefon a dokonce i fax.
Podle mnohých spekulací měl být koncept Z13 skutečně určen k sériové výrobě, nicméně v roce 1994 zakoupilo BMW britské MINI, takže výroba vlastního kompaktního hatchbacku začala být zcela zbytečnou.