Počasí v posledních dnech je opravdu nevyzpytatelné. Časté deště a voda na vozovkách staví před řidiče možný výskyt zrádného aquaplaningu. Pamatujete si ještě jak vzniká a jak na něj reagovat?
Aquaplaning je jev, během kterého pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou a vůz se stává neovladatelným, to vše vlivem vody, která se dostává mezi pneumatiku a povrch vozovky. Nejčastěji tento jev vzniká rychlou jízdou po silnici pokryté vrstvou vody. Jakmile se do této situace dostanete, nezbývá vám než čekat až vozidlo zpomalí a pneumatiky opět získají kontakt s vozovkou. Do té doby jste zcela bezmocní.
Na vznik aquaplaningu mají zásadní vliv tyto faktory: rychlost automobilu, množství vody na silnici, hloubka dezénu a nahuštění pneumatik. Dezén na pneumatikách má totiž za úkol odvádět vodu z prostoru mezi pneumatikou a silnicí. Pokud ale jezdíte na sjetých pneumatikách, množství odváděné vody je nižší. To samé platí, pokud nepřizpůsobíte rychlost stavu vozovky. Čím rychleji jedete, tím méně vody je odváděno.
Aquaplaning poznáte poměrně snadno. Pokud totiž ztratí kola kontakt s vozovkou, vyletí otáčky vašeho motoru nahoru a s tím stoupne i jeho hlučnost.
Pokud aquaplaning nastane, jako řidiči musíte zachovat klid a hlavně nezmatkovat. Jedinou správnou možností je totiž vyšlápnutí spojky, sundání nohy z plynu a držení volantu v přímém směru. Vlivem vysokého odporu, který utváří voda hrnutá před kolem, by mělo brzy dojít k rychlému zpomalení a opětovnému dosednutí pneumatik na zem. To se nejčastěji projeví ránou do volantu. Pokud byste v ten moment měli stočená kola, mohlo by dojít ke smyku a roztočení vozidla.
Nejlepším bojem s aquaplaningem je ale prevence. Ta začíná už při nákupu nových pneumatik. U těch je vždy hodnocena přilnavost za mokra. Tento faktor se opravdu vyplatí sledovat a řídit se jím. Další skvělou možnost prevence najdeme uvedenou i v zákonech "Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a..., povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat". Jak už jsme psali výše, čím rychleji jedete, tím méně vody je pneumatika schopna odvádět.
A ještě jedna dobrá rada na závěr. Ačkoliv je nejmenší povolená hloubka dezénu na letních pneumatikách 1.6 mm, v případě výskytu většího množství vody na silnici je nebezpečné takové pneumatiky používat, neboť jejich funkčnost už je značně omezená.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.