V padesátých letech minulého století zažíval americký průmysl zlaté období, zvláště ten automobilový. Díky válečné výrobě byla ekonomika fantasticky rozjetá a všude byl dostatek materiálu i lidí k tomu, aby se automobilky mohly předhánět v co nejdivočejších a nejzajímavějších kreacích. A jednou z jich je i tento Plymouth Belmont.
V padesátých letech byly zkrátka auta obrovská, stejně jako jejich motory a spotřeba. O praktičnosti se však příliš bavit nedalo, jak ukazuje tento Chrysler Plymouth Belmont z roku 1954, který byl pro mnoho lidí vozem snů - bohužel však nedosažitelným.
Pod stylovou karoserií megalomanského ale stylového kupé se ukrývalo klasické šasi modelu Plymouth, nicméně model Belmont měl velké ambice, zejména pak přetáhnout si klientelu zajímající se o vozy Chevrolet Corvette nebo Ford Thunderbird. Jediné, co stačilo udělat, byla schválit výrobu.
K tomu však bohužel nedošlo a tak tento exemplář, který vidíte na fotografiích, je jediný vyrobený. A je vlastně velkou vzácností, že se dochoval až do těchto dnů a v tomto stavu. Řada automobilek totiž vyráběla různé koncepty, nicméně jen mizivé procento z nich se dochovalo. Na záchraně tohoto kusu měl podíl Virgil Exner, viceprezident designové kanceláře automobilky Chrysler, který si funkční koncept odvezl domů a udržoval ho.
I po více než 60 letech se tak můžeme těšit z pohledu na tento skvost, pod jehož kapotou se ukrývá 4.0 litrový osmiválec o výkonu 157 koní, který byl spojen s třístupňovým automatem. Z dnešního pohledu je to zoufale málo, nicméně před 60 lety to nebylo vůbec zlé.
O existenci vozu bychom však možná ani nevěděli, kdyby na sebe neupozornil v aukci Barrett-Jackson konané příští měsíc ve Scottsdale. Na kolik tahle rarita vyjde bohužel netušíme, nicméně její budoucí majitel bude jistě šťastným člověkem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?