Jak zajistit nebezpečnou křižovatku? Lidem ze sousedství stačila křída a hromada listí

Nebezpečná křižovatka před a po úpravě
Nebezpečná křižovatka před a po úpravě, foto: facebook
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. prosince 2017 9:50 5. prosince 2017 9:53
Sdílej:

Nebezpečných křižovatek jsou na světě miliony, ovšem dokud se na nich nestane tragická nehoda, málokdy se jim věnuje pozornost. Parta sousedů z Toronta však nehodlala čekat na něčí neštěstí a chopila se vlastni iniciativy. Jejich úprava byla nejen funkční, ale zároveň inspirovala i lokální úřad pro dopravu a bezpečnost na silnicích. Přitom stačilo jen nahrabat trochu listí a nakreslit pár čar dětskou křídou.

Křižovatka do písmene T protínající ulice  Regal Road a Springmont Avenue je z každé strany lemována cedulemi Stop, ovšem díky jejímu značně "volnému tvaru" si mnoho řidičů ani neuvědomuje, že vůbec nějakou křižovatkou projíždí. Cedule Stop tak většinou neúmyslně přehlížejí a pravidelně se zde odehrává řada krizových situací.

Řadě lidí ze sousedství však došla s touto situací trpělivost, takže se sešli a začali vymýšlet plán, jak nebezpečnou křižovatku zajistit. Po krátkém měření a propočítávání se ukázalo, že velkou vadou křižovatky je obrovský "přebytek" místa - zhruba 185 metrů čtverečních.

Padl tedy nápad zkusit křižovatku zredukovat a lehce upravit její tvar. K tomu posloužilo obyčejné listí, kterého bylo tou dobou všude plno. Místní ho tedy elegantně nahrabali k jednomu z rohů křižovatky a nový tvar poté zvýraznili obyčejnou dětskou křídou, kterou ohraničily jak silnici, tak křižovatku.

Původně místní plánovali ponechat křižovatce nový vzhled jen na jeden den, ovšem brzy se ukázalo, že nové řešení funguje skvěle, takže upravená křižovatka vydržela o něco déle. Celý projekt zdokumentoval Dave Meslin, jeden z místních rezidentů, který o projektu informoval na Facebooku a přidal tři snímky: Situaci před úpravou, upravenou křižovatku a návrh, jak by mohla křižovatka vypadat do budoucnosti.

O projekt se začala téměř okamžitě zajímat jak lokální, tak celostátní média. Poměrně brzy se tak myšlenka dostala i na Úřad pro dopravu, , který přislíbil, že se bude myšlenkou na úpravu stávající křižovatky do navrhované podoby zabývat.

Zároveň však požádal všechny další samozvané dopravní experty, aby před podobnými zásahy nejdříve kontaktovali samotný úřad, který má jako jediný k podobným úpravám kompetence. Z vlastních zkušeností jsme si ale jisti, že nebýt zásahu sousedů, nic by se neřešilo. Minimálně do chvíle, než by se zde odehrála vážná dopravní nehoda.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.