V dnešní době, kdy jsem na každém rohu obklopení moderní technologií, je velice snadné a mnohdy i lákavé situovat se na chvíli do role odborného komentátora, nastavit si na sebe kameru a mluvit během jízdy o různých tématech. Takových videí nalezneme na YouTube statisíce a možná i miliony, ovšem napadlo vás někdy, že tento trend může být i nebezpečný?
Teď se ani tak nebavíme o profesionálních produkcích, které si pro sebe často uzavřou úsek silnice, nebo si alespoň pohlídají, že jsou na silnicích osamoceni. Bavíme se o lidech, kteří si kdykoliv a kdekoliv připnou do svého vozu kameru a věnují se všelijakým tématům. Je jasné, že i taková činnost člověka rozptyluje od řízení, ovšem jak moc, to se rozhodl zjistit jistý Tom Scott, který je na YouTube poměrně věhlasným přispěvatelem, o čemž hovoří i milion odběratelů.
Aby mohl svůj výzkum podložit validními důkazy, rozhodl se ho realizovat na půdě University of Iowa, kde mají jeden z nejpokročilejších simulátorů na světě. Ten se dokáže pohybovat jak po osách X a Y, ale také dokáže díky hydraulickým ramenům nasimulovat desítky dalších pohybů. Navíc je možné vybavit simulátor různými kabinami, pro simulaci jízdy v osobním voze, SUV nebo tahači.
Vnitřek simulátoru je pak vybaven obrovskými obrazovkami promítajícími jakékoliv podmínky, které odborníci v řídícím středisku nastaví. Grafika možná není nejmodernější, ovšem díky různým pohybům a realistickému ovládání si člověk za chvíli skutečně připadá jako ve skutečném automobilu.
A právě do tohoto simulátoru si Tom Scott sedl a 15 minut pouze řídil a dalších patnáct minut řídil a mluvil do kamery. A výsledky? Během řízení a mluvení do kamery se jeho reakce zpomalily téměř o sekundu, pohyboval se mimo svůj pruh, minul značku STOP ačkoliv se díval před sebe a často porušoval rychlost.
Ve výsledku se tedy potvrzuje staré známé pravidlo, že při řízení byste se měli soustředit pouze na jízdu a ne na další věci. Skvělým příkladem je právě moment, kdy Tom projíždí kolem stopky, přestože se na ni přímo dívá. V hlavě však přemýšlí o další replice pro kameru, takže jeho soustředění je mizivé a on dělá zcela zbytečné a školácké chyby.
A to se samozřejmě nevztahuje pouze na natáčení videí, ale i na desítky dalších různých činností, které za volantem děláme ve chvílích, kdy bychom se měli plně soustředit na řízení. Nejde tedy jen o varování pro a před YouTubery, ale prakticky pro všechny, kdo se nesoustředí na dění před svým vozem.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).