V dnešní době, kdy jsem na každém rohu obklopení moderní technologií, je velice snadné a mnohdy i lákavé situovat se na chvíli do role odborného komentátora, nastavit si na sebe kameru a mluvit během jízdy o různých tématech. Takových videí nalezneme na YouTube statisíce a možná i miliony, ovšem napadlo vás někdy, že tento trend může být i nebezpečný?
Teď se ani tak nebavíme o profesionálních produkcích, které si pro sebe často uzavřou úsek silnice, nebo si alespoň pohlídají, že jsou na silnicích osamoceni. Bavíme se o lidech, kteří si kdykoliv a kdekoliv připnou do svého vozu kameru a věnují se všelijakým tématům. Je jasné, že i taková činnost člověka rozptyluje od řízení, ovšem jak moc, to se rozhodl zjistit jistý Tom Scott, který je na YouTube poměrně věhlasným přispěvatelem, o čemž hovoří i milion odběratelů.
Aby mohl svůj výzkum podložit validními důkazy, rozhodl se ho realizovat na půdě University of Iowa, kde mají jeden z nejpokročilejších simulátorů na světě. Ten se dokáže pohybovat jak po osách X a Y, ale také dokáže díky hydraulickým ramenům nasimulovat desítky dalších pohybů. Navíc je možné vybavit simulátor různými kabinami, pro simulaci jízdy v osobním voze, SUV nebo tahači.
Vnitřek simulátoru je pak vybaven obrovskými obrazovkami promítajícími jakékoliv podmínky, které odborníci v řídícím středisku nastaví. Grafika možná není nejmodernější, ovšem díky různým pohybům a realistickému ovládání si člověk za chvíli skutečně připadá jako ve skutečném automobilu.
A právě do tohoto simulátoru si Tom Scott sedl a 15 minut pouze řídil a dalších patnáct minut řídil a mluvil do kamery. A výsledky? Během řízení a mluvení do kamery se jeho reakce zpomalily téměř o sekundu, pohyboval se mimo svůj pruh, minul značku STOP ačkoliv se díval před sebe a často porušoval rychlost.
Ve výsledku se tedy potvrzuje staré známé pravidlo, že při řízení byste se měli soustředit pouze na jízdu a ne na další věci. Skvělým příkladem je právě moment, kdy Tom projíždí kolem stopky, přestože se na ni přímo dívá. V hlavě však přemýšlí o další replice pro kameru, takže jeho soustředění je mizivé a on dělá zcela zbytečné a školácké chyby.
A to se samozřejmě nevztahuje pouze na natáčení videí, ale i na desítky dalších různých činností, které za volantem děláme ve chvílích, kdy bychom se měli plně soustředit na řízení. Nejde tedy jen o varování pro a před YouTubery, ale prakticky pro všechny, kdo se nesoustředí na dění před svým vozem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.