Rok se s rokem sešel a opět se přiblížila zimní motoristická sezona. Mnohdy ale stačí prvních pár centimetrů sněhu, aby se větší města v podstatě zastavila. Lidé pak často raději zůstanou doma, než aby riskovali cestu do práce. Přitom stačí mít dobře obuto a držet se základních rad, aby jízda na sněhu nebyla utrpením.
A jaké desatero rad pro jízdu v zimě a na sněhu by nám dal úspěšný český závodník Jan Charouz? Pojďme se na ně podívat:
1) Buďte připraveni
Alfou a omegou jízdy na sněhu je mít svůj vůz dobře připravený na zimu. Základem zimní jízdy jsou kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem a viditelnými vroubky ve vzorku. Samozřejmostí je povinná výbava, ale pro jistotu si přibalte i řetězy, potažmo nějakou lopatu, pokud se chystáte někam na hory, kde bude hodně sněhu. Mějte natankováno! Může se stát, že se po cestě na dálnici zaseknete v zácpě, a pokud by vám došlo palivo a auto přestalo topit, nebylo by to nic příjemného. V pořádku samozřejmě musíte mít i doklady.
2) Upravte si posez
Abyste mohli svůj vůz správně ovládat, je nutný správný posez. Závodní jezdci stráví nastavováním správné pozice pro řízení klidně i celý den. U klasického auta je situace jednodušší. Posuňte sedačku a volant tak, abyste při vymáčknutí pedálů neměli propnutá kolena. Budete mít v nohou větší cit a při případné bouračce snížíte pravděpodobnost zlomených nohou. Když sedíte v sedačce opření oběma rameny a položíte si ruku na horní část volantu, měl by se dotýkat ruky před zápěstím tak, aby zápěstí bylo volné za volantem. Poslední rada se týká výhledu z auta – na sněhu je potřeba více předvídat, a proto byste měli dobře vidět, co se kolem auta děje.
3) Znejte svůj vůz
Každé auto má jiné jízdní vlastnosti. Na suchu nemusí být tyto rozdíly velké, ale se snižující se přilnavostí vozovky rozdíly vyniknou. Těžší auto rovná se delší brzdná dráha, takže auto se čtyřmi pasažéry bude mít dramaticky horší jízdní vlastnosti než identické auto jen s řidičem. Víte, na jaká kola má váš vůz náhon? Výrazně to totiž mění řešení krizových situací. Pokud máte auto s náhonem 4x4, je jízda v zimě za dodržení správného stylu snazší. V případě, že se chystáte například na víkend do hor, využijte možnost zapůjčení auta s náhonem na všechna čtyři kola.
4) Trénujte!
Přísloví „žádný učený z nebe nespadl“ nebo „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“ stoprocentně sedí i na jízdu na sněhu. Po celé republice najdete různé školy smyků nebo specializované kurzy, jako například Driving Academy, kde společně s rallye závodníkem Martinem Semerádem předáváme své zkušenosti zodpovědným řidičům. Výhodou kurzů je, že vám instruktor rovnou dokáže vytknout chyby a ukázat správné postupy. Pokud na kurz nemáte čas nebo chuť, vezměte svůj vůz alespoň na nějaké velké zasněžené parkoviště, kde si můžete chování auta na sněhu vyzkoušet.
5) Předvídejte
Na sněhu je velmi důležité mít přehled stavu vozovky, po které jedete. Sníh typu „mokrá břečka“ se chová podobně jako voda, čerstvě napadnutý má zase na rozdíl od toho uježděného větší přilnavost. Nejhorší je ale zmrzlý sníh, který má vlastnosti jako led. V takových podmínkách můžete být Peter Solberg a stejně nebudete mít auto pod kontrolou. Vždy je ale potřeba počítat s tím, že auto nebude mít stejnou přilnavost jako na suchu, a proto musíte více předvídat, abyste mohli včas zareagovat.
6) Naučte se řešit krizové situace
Při jízdě na vozovce se sníženou úrovní přilnavosti, jako například na mokru nebo na sněhu, se může auto dostat do smyku. Rozlišujeme dva druhy: přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Při řešení smyku je důležité uvědomit si, jaká náprava je na vašem autě poháněná.
Zadní náhon:
Přetáčivý smyk řešte pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky, lidově „kontra“. Pozor na tzv. kyvadlový smyk, kde se vám auto kyvadlově přehoupne na opačnou stranu a vy musíte zase korigovat naopak. V tomto případě doporučuji úplně ubrat plyn a dělat jen minimální zásahy do řízení. Při nedotáčivém smyku můžeme buď opět ubrat plyn, snížit úhel zatáčení volantu a počkat než se předek auta chytne, nebo naopak plyn přidat a úmyslně auto přehoupnout do smyku přetáčivého.
Přední náhon a 4x4:
Řešení přetáčivého smyku je u těchto pohonů opačné. Přidáme plyn a dáme na volant „kontra“. Přední kola nás ze smyku vytáhnou a narovnají auto do směru jízdy. Nedotáčivý smyk se řeší ubráním plynu a snížení úhlu zatočených kol. Pokud se vám auto hrne po předku, tzv. nezatáčí, rozhodně nepomůže zatočit víc volantem. Toto je hodně častá chyba.
7) Jezděte smykem!
Pokud se naučíte své auto správně ovládat, ježdění smykem na sněhu – samozřejmě na bezpečném místě – může být i velká zábava. V některých případech dokonce i bezpečnější, protože je smyk řízený a cílený. Nejdříve je ovšem nutné vypnout systémy ESP (elektronické stabilizace) nebo ASR (systém proti prokluzování kol), které vám smykové radovánky zablokují. Přetáčivý smyk můžeme vyvolat sešlápnutím spojky, naznačit volantem směr, do kterého chcete jet, a zatažením ruční brzdy. Až ucítíte, že auto začne klouzat, tak postupujete podobně jako při řešení smyku. Plynem s úhlem volantu si pak smyk můžete korigovat. Druhý způsob, jak vyvolat smyk, se dá využít jen u zadního náhonu nebo hodně výkonného 4x4. V půlce zatáčky rychle sešlápnete plynový pedál. Zadní kola začnou prokluzovat neboli „hrabat“ a vy se ocitnete v přetáčivém smyku. Zkoušení smyku v provozu ovšem rozhodně nedoporučuji!
8) Brzděte jako profík
Při brzdění na sněhu je důležité uvědomit si, jestli v autě máte systém ABS. U normálních automobilů, které ABS nemají, poznáte zablokovaná kola snadno. Auto se začne hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment musíme brzdu povolit, aby se kola začala zase točit a opět začít brzdit. Tento proces opakujte, dokud auto nezpomalí na požadovanou rychlost. S ABS je vše jednodušší, brzdit můžete naplno a auto se s tím nějak vyrovná, ale stejně bych doporučil na sněhu brzdit s citem.
9) Zpomalujte motorem
Pří jízdě z kopce a do kopce využívejte převodovku. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň tak, aby byl plyn méně citlivý a nestalo se vám, že omylem protočíte poháněná kola. Do kopce jsou rychlost a setrvačnost vaši kamarádi. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat rychlost konstantní. Když zastavíte, může se lehce stát, že už se nerozjedete. Při jízdě z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou jako takovou si jen pomáhat, ale tady je opravdu jednoduché kola zablokovat a přijít tak o přilnavost.
10) Využijte haldy sněhu
Pokud pojedete po cestě a před vámi se ocitne překážka, ať už člověk, zvíře nebo jiné auto a vy víte, že byste to nejspíš neubrzdili, zkuste najet do haldy odhrnutého sněhu v krajnici. Odpor sněhu vám pomůže auto zpomalit a zabráníte tak větší škodě. Pozor ale, aby krajnice nebyla zmrzlá!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.