Je to pár měsíců, co jsme vám přinesli fotografie oblíbeného a všestranného Pick-upu Toyota Hilux přestavěného na obrněný transportér, kteří využívali ozbrojenci takzvaného "Islámského státu" k přepravě munice. Tím ovšem kreace islamistů ani zdaleka nekončí, což potvrzují snímky reportéra BBC, které pořídil v syrském městě Raqqa.
Na celkem pěti snímcích, které na svém Twitterovém účtu vystavil Quentin Sommerville - reportér BBC působící na Středním východě, můžeme vidět torzo sedanu značky Dodge Charger, který islamisté zbavili takřka všech přebytečných dílů karoserie a následně je nahradily poměrně silným pancéřováním.
Snímky tohoto improvizovaného obrněného vozu byly pořízeny ve městě Raqqa, jehož centrum je stále v rukou islamistů, ovšem spojenecké jednotky SDF (Syrian Democratic Forces) mají městko kompletně obklíčené a postupně ho od zbývajících buněk islamistů čistí. Během svého pomalého postupu pak objevují podobné stroje.
Ze snímků je jasně poznat, že se jedná o novější Dodge Charger, který dostal masivní "pancéřování" jak v prostoru motoru, tak v prostoru posádky na předních sedadlech. Modelový rok neznáme, ovšem podle některých komentujících by mohlo jít o vůz modelové řady 2014, který má pod kapotou 3.6 litrový motor V6 o výkonu 215 kW (292 k). Vůz samotný váží cca 1,6 tuny, což pro motor nepředstavovalo problém, ovšem s dodatečnými pláty pancéřování se váha jistě vyšplhala přes hranici 2 tun.
Jaký osud si pro tento vůz islamisté nachystali nevíme, ovšem s největší pravděpodobností měl Dodge posloužit jako improvizovaná pojízdná sebevražedná nálož, často označována zkratkou SVBIED (Suicide Vehicle Borne Improvised Explosive Device).
The Dodge Da'esh 2000, #Raqqa pic.twitter.com/BKLJgpc8eh
— Quentin Sommerville (@sommervilletv) 19. září 2017
Právě ty bývají často postaveny na základě osobních vozů a následně vybaveny silným čelním pancířem, díky čemuž se s nimi islamisté snaží prorazit co nejblíže ke spojeneckým jednotkám, kde se následně odpalují.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?