Hybridní automobil je zatím v provozu měsíc a ve městě prý budí poměrně značný ohlas. „Lidem se líbí. Produkuje méně emisí, je tichý a navíc také hezký. Turisté se s ním dokonce fotí,“ pochvaluje si starosta města Jan Kuchař.
Strážníci zatím vůz využívají ke kontrole ulic města, parků i kolonád a samozřejmě k řešení dopravních přestupků. Jelikož jde o zvýšený vůz, tzv. crossover, projedou strážníci i vycházkové cesty v parcích. Zejména zde oceňují jeho tichý a ekologický provoz, který neobtěžuje lidi ani přírodu.
Spotřeba na třetině
Strážníkům dělá radost především pohodlná a bezpečná jízda, starosta už má ovšem také spočítáno, na kolik vyjde provoz auta obecní kasu. „Po prvním měsíci provozu vidíme, že spotřeba oproti původnímu dieselovému automobilu klesla zhruba na třetinu. Každým rokem najezdíme zhruba 30 tisíc kilometrů, to znamená úsporu asi 85 000 korun,“ říká starosta.
Hybridní vozy si české radnice obvykle nepořizují. Starosta Kuchař ale tvrdí, že právě státní správa by měla jít v ekologických pohonech příkladem.
„Františkovy Lázně jsou na životním prostředí bezprostředně závislé. Je naší povinností o něj pečovat,“ tvrdí starosta Kuchař. „Ekologický vůz pro městské strážníky je jen kapkou v moři našich kroků k ochraně životního prostředí. Takové kapky ale tvoří moře,“ dodává.
Hybrid se sám dobíjí při brzdění
Hybridní pohon představuje kombinaci elektromotoru s benzínem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena nebo vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je šetrnější k životnímu prostředí.
Například hybridní Toyota C-HR 1,8 spotřebuje za rok při najetí 20 tisíc kilometrů zhruba 21 tisíc korun, běžný diesel stejné kategorie téměř 25 tisíc korun. Za tři roky tak lze ušetřit téměř deset tisíc korun. Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo také měření Toyoty.
Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.
Při rozjezdu nebo pomalém průjezdu v obytné zóně využívá hybrid jen elektrický pohon, takže je úplně tichý a nikoho neruší. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.