Zatímco většina příslušníků městské policie v Česku jezdí v postarších škodovkách, v perle českého lázeňství – Františkových Lázních – zvolili zajímavější model. Strážníkům tu na operativní leasing pořídili hybridní vůz Toyota C-HR, který šetří ovzduší města.
Hybridní automobil je zatím v provozu měsíc a ve městě prý budí poměrně značný ohlas. „Lidem se líbí. Produkuje méně emisí, je tichý a navíc také hezký. Turisté se s ním dokonce fotí,“ pochvaluje si starosta města Jan Kuchař.
Strážníci zatím vůz využívají ke kontrole ulic města, parků i kolonád a samozřejmě k řešení dopravních přestupků. Jelikož jde o zvýšený vůz, tzv. crossover, projedou strážníci i vycházkové cesty v parcích. Zejména zde oceňují jeho tichý a ekologický provoz, který neobtěžuje lidi ani přírodu.
Spotřeba na třetině
Strážníkům dělá radost především pohodlná a bezpečná jízda, starosta už má ovšem také spočítáno, na kolik vyjde provoz auta obecní kasu. „Po prvním měsíci provozu vidíme, že spotřeba oproti původnímu dieselovému automobilu klesla zhruba na třetinu. Každým rokem najezdíme zhruba 30 tisíc kilometrů, to znamená úsporu asi 85 000 korun,“ říká starosta.
Hybridní vozy si české radnice obvykle nepořizují. Starosta Kuchař ale tvrdí, že právě státní správa by měla jít v ekologických pohonech příkladem.
„Františkovy Lázně jsou na životním prostředí bezprostředně závislé. Je naší povinností o něj pečovat,“ tvrdí starosta Kuchař. „Ekologický vůz pro městské strážníky je jen kapkou v moři našich kroků k ochraně životního prostředí. Takové kapky ale tvoří moře,“ dodává.
Hybrid se sám dobíjí při brzdění
Hybridní pohon představuje kombinaci elektromotoru s benzínem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena nebo vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je šetrnější k životnímu prostředí.
Například hybridní Toyota C-HR 1,8 spotřebuje za rok při najetí 20 tisíc kilometrů zhruba 21 tisíc korun, běžný diesel stejné kategorie téměř 25 tisíc korun. Za tři roky tak lze ušetřit téměř deset tisíc korun. Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo také měření Toyoty.
Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.
Při rozjezdu nebo pomalém průjezdu v obytné zóně využívá hybrid jen elektrický pohon, takže je úplně tichý a nikoho neruší. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.