Hybridy v rukou policie? Ve Františkových Lázní sází na budoucnost

Toyota C-HR ve službách Městské policie Františkovy Lázně
Toyota C-HR ve službách Městské policie Františkovy Lázně, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. září 2017 09:30
Sdílej:

Zatímco většina příslušníků městské policie v Česku jezdí v postarších škodovkách, v perle českého lázeňství – Františkových Lázních – zvolili zajímavější model. Strážníkům tu na operativní leasing pořídili hybridní vůz Toyota C-HR, který šetří ovzduší města.

Hybridní automobil je zatím v provozu měsíc a ve městě prý budí poměrně značný ohlas. „Lidem se líbí. Produkuje méně emisí, je tichý a navíc také hezký. Turisté se s ním dokonce fotí,“ pochvaluje si starosta města Jan Kuchař.

Strážníci zatím vůz využívají ke kontrole ulic města, parků i kolonád a samozřejmě k řešení dopravních přestupků. Jelikož jde o zvýšený vůz, tzv. crossover, projedou strážníci i vycházkové cesty v parcích. Zejména zde oceňují jeho tichý a ekologický provoz, který neobtěžuje lidi ani přírodu.

Spotřeba na třetině

Strážníkům dělá radost především pohodlná a bezpečná jízda, starosta už má ovšem také spočítáno, na kolik vyjde provoz auta obecní kasu. „Po prvním měsíci provozu vidíme, že spotřeba oproti původnímu dieselovému automobilu klesla zhruba na třetinu. Každým rokem najezdíme zhruba 30 tisíc kilometrů, to znamená úsporu asi 85 000 korun,“ říká starosta.

Hybridní vozy si české radnice obvykle nepořizují. Starosta Kuchař ale tvrdí, že právě státní správa by měla jít v ekologických pohonech příkladem.

„Františkovy Lázně jsou na životním prostředí bezprostředně závislé. Je naší povinností o něj pečovat,“ tvrdí starosta Kuchař. „Ekologický vůz pro městské strážníky je jen kapkou v moři našich kroků k ochraně životního prostředí. Takové kapky ale tvoří moře,“ dodává.

Hybrid se sám dobíjí při brzdění

Hybridní pohon představuje kombinaci elektromotoru s benzínem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena nebo vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je šetrnější k životnímu prostředí.

Například hybridní Toyota C-HR 1,8 spotřebuje za rok při najetí 20 tisíc kilometrů zhruba 21 tisíc korun, běžný diesel stejné kategorie téměř 25 tisíc korun. Za tři roky tak lze ušetřit téměř deset tisíc korun. Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo také měření Toyoty.

Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.

Při rozjezdu nebo pomalém průjezdu v obytné zóně využívá hybrid jen elektrický pohon, takže je úplně tichý a nikoho neruší. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?