Zatímco většina příslušníků městské policie v Česku jezdí v postarších škodovkách, v perle českého lázeňství – Františkových Lázních – zvolili zajímavější model. Strážníkům tu na operativní leasing pořídili hybridní vůz Toyota C-HR, který šetří ovzduší města.
Hybridní automobil je zatím v provozu měsíc a ve městě prý budí poměrně značný ohlas. „Lidem se líbí. Produkuje méně emisí, je tichý a navíc také hezký. Turisté se s ním dokonce fotí,“ pochvaluje si starosta města Jan Kuchař.
Strážníci zatím vůz využívají ke kontrole ulic města, parků i kolonád a samozřejmě k řešení dopravních přestupků. Jelikož jde o zvýšený vůz, tzv. crossover, projedou strážníci i vycházkové cesty v parcích. Zejména zde oceňují jeho tichý a ekologický provoz, který neobtěžuje lidi ani přírodu.
Spotřeba na třetině
Strážníkům dělá radost především pohodlná a bezpečná jízda, starosta už má ovšem také spočítáno, na kolik vyjde provoz auta obecní kasu. „Po prvním měsíci provozu vidíme, že spotřeba oproti původnímu dieselovému automobilu klesla zhruba na třetinu. Každým rokem najezdíme zhruba 30 tisíc kilometrů, to znamená úsporu asi 85 000 korun,“ říká starosta.
Hybridní vozy si české radnice obvykle nepořizují. Starosta Kuchař ale tvrdí, že právě státní správa by měla jít v ekologických pohonech příkladem.
„Františkovy Lázně jsou na životním prostředí bezprostředně závislé. Je naší povinností o něj pečovat,“ tvrdí starosta Kuchař. „Ekologický vůz pro městské strážníky je jen kapkou v moři našich kroků k ochraně životního prostředí. Takové kapky ale tvoří moře,“ dodává.
Hybrid se sám dobíjí při brzdění
Hybridní pohon představuje kombinaci elektromotoru s benzínem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena nebo vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je šetrnější k životnímu prostředí.
Například hybridní Toyota C-HR 1,8 spotřebuje za rok při najetí 20 tisíc kilometrů zhruba 21 tisíc korun, běžný diesel stejné kategorie téměř 25 tisíc korun. Za tři roky tak lze ušetřit téměř deset tisíc korun. Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo také měření Toyoty.
Hybridní vozy Toyota podle statistik přispěly v porovnání s podobně velkými a výkonnými konvenčními modely k úspoře přibližně 77 milionů tun emisí CO2 a pomohly ušetřit přibližně 29 miliard litrů benzínu.
Při rozjezdu nebo pomalém průjezdu v obytné zóně využívá hybrid jen elektrický pohon, takže je úplně tichý a nikoho neruší. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?