Carol Shelby za svůj život vymyslel řadu úžasných, nádherných a výkonných aut, ale bohužel ne všechny se dostaly až do produkce. Jedním z nich byla i jeho "tajná zbraň" pro závody v Le Mans - Shelby Daytona s motorem V8 o výkonu 550 koní.
V šedesátých letech minulého století byly závody 24h Le Mans místem, kde se odehrávala tajná válka mezi automobily Ferrari a Ford. Ferrari si sice své výsostné postavení dlouho drželo, ovšem v roce 1966 bylo z trůnu sesazeno Fordem GT40. Nebýt ale jedné nehody, možná se to mohlo stát ještě o něco dříve.
Touha porazit Ferrari totiž dlouho zrála i v legendě jménem Caroll Shelby, který si za svůj nástroj pomsty zvolil elegantní kupé Shelby Daytona, jehož klasický motor se rozhodl vyměnit za "Big block" inspirovaný motory ze série Nascar, čímž z Daytony udělal svou tajnou zbraň.
Originální vozidlo, označované CSX2286, bylo připraveno pro účast v závodě 24h Le Mans v roce 1964, ovšem na startovní čáru se nikdy nepostavilo. Náklaďák, který vůz převážel, měl totiž po cestě nehodu a došlo k vážnému poškození. Vůz byl sice opraven a postavil se na start dalšího ročníku závodů v LeMans, ovšem tentokrát už opět s klasickým motorem.
Společnost Shelby American se ale nyní rozhodla přivést sen Carola Shelbyho opět k životu a nechá vyrobit celkem 6 těchto unikátních vozů s motorem big-block o výkonu 550 koní s manuální čtyřstupňovou převodovkou - stejnou jakou měl i originál. Barvu vozu si navíc každý může objednat podle svého přání.
Shelby už navíc první z celkem šesti strojů vyrobilo - nese výrobní číslo CSX2603 a stejně jako u originálu z šedesátých let postrádá jeho karoserie jakýkoliv lak, jde pouze o leštěný hliník s dvojicí bílých pruhů a závodním číslem 4.
Podle Gary Pattersona, ředitele společnosti Shelby American, se jedná o vzácnou možnost získat unikátní vůz který patří do rodokmenu automobilky Shelby a jeho sběratelská hodnota bude jen růst. O pořizovací ceně se ale raději nezmínil.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?