Mnoho lidí si stále myslí, že nedotáčivost je problémem jen u aut s předním náhonem.Jak ovšem uvidíte v následujícím videu, nedotáčivost je hlavně problémem řidičů, kteří vjedou do zatáčky příliš rychle - a je úplně jedno, kterou nebo kolik náprav má automobil poháněných, či kolika bezpečnostními asistenty je vybaven. Řešení je však překvapivě snadné a univerzální.
Situace kdy vjedete do zatáčky příliš rychle, ale váš automobil i přes natočená kola odmítá zatočit a pokračuje rovně, se nazývá nedotáčivost. Mnoho lidí si tuto vlastnost spojuje pouze s vozidly, která mají poháněnou přední nápravu, ovšem jak brzy uvidíte, není to tak docela pravda.
Obětí nedotáčivého smyku se totiž může stát takřka kdokoliv, kdo vjede do zatáčky příliš rychle a neví jak správně reagovat. O tom vás ostatně přesvědčí rally jezdec a jeden z instruktorů Rally školy "Team O'Neil", která sídli v New Hampshire ale pravidelně sdílí na svém YouTube kanále rady pro běžné řidiče.
Aby instruktor dokázal, že nedotáčivost se týká opravdu všech, připravil si na test celkem 5 vozidel. Sportovní sedan Subaru Impreza s pohonem 4x4, BMW e30 s pohonem zadních kol, kompaktní hatchback Ford Fiesta s pohonem předních kol, SUV Jeep Cherokee s pohonem všech kol a nový Ford Focus s pohonem předních kol a řadou elektronických bezpečnostních asistentů.
S každým vozidlem nejdříve projede 90° zatáčku nepřiměřeně rychle, přičemž každé vozidlo ztratí na mokrém povrchu trakci a začne se hrnout rovně ven z vyznačené cesty. Poté však předvede, že pomocí jednoduchého triku se dá tomuto scénáři lehce zabránit.
Tím trikem přitom není nic jiného, než sledovat zatáčku kterou chcete projet, sundat nohu z plynu, citlivě přibrzdit, stočit volant do zatáčky a vůz by jí měl bezpečně projet.
Celý tento trik přitom spočívá v jednoduchém přenosu váhy vozidla, která se během přibrzdění přenese na přední kola vozu, která tak získají lepší trakci a vůz snáze zatočí. Sledování zatáčky vám přitom pomůže k lepší koordinaci pohybů a přesnějšímu vedení automobilu.
Při brzdění je však důležité šlapat na plyn citlivě, vaším cílem je lehce vozidlo zpomalit a hlavně přenést váhu vozidla na přední kola. Pokud byste na brzdový pedál jen necitlivě dupali, mohlo by dojít k zablokování předních kol a celá situace by se ještě zhoršila.
Jako v každém případě zvládání smyků je úplně nejlepší si tuto praktiku vyzkoušet na bezpečném místě, případně si zaplatit školu smyku, kde vám se zvládáním krizových situací pomohou. Znát teorii je totiž jedna věc, ovšem pouze tréningem dokážete na situaci zareagovat včas, správně a vyhnete se zbytečnému zmatkování.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?