Víte, jak bojovat s nedotáčivostí? Řešení je snadné a univerzální

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 3. srpna 2017, 11:07 Google+

Mnoho lidí si stále myslí, že nedotáčivost je problémem jen u aut s předním náhonem.Jak ovšem uvidíte v následujícím videu, nedotáčivost je hlavně problémem řidičů, kteří vjedou do zatáčky příliš rychle - a je úplně jedno, kterou nebo kolik náprav má automobil poháněných, či kolika bezpečnostními asistenty je vybaven. Řešení je však překvapivě snadné a univerzální.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nedotáčivost vás může zaskočit v každém autě, dá se s ní však celkem snadno bojovat

Nedotáčivost vás může zaskočit v každém autě, dá se s ní však celkem snadno bojovat | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Situace kdy vjedete do zatáčky příliš rychle, ale váš automobil i přes natočená kola odmítá zatočit a pokračuje rovně, se nazývá nedotáčivost. Mnoho lidí si tuto vlastnost spojuje pouze s vozidly, která mají poháněnou přední nápravu, ovšem jak brzy uvidíte, není to tak docela pravda.

Obětí nedotáčivého smyku se totiž může stát takřka kdokoliv, kdo vjede do zatáčky příliš rychle a neví jak správně reagovat. O tom vás ostatně přesvědčí rally jezdec a jeden z instruktorů Rally školy "Team O'Neil", která sídli v New Hampshire ale pravidelně sdílí na svém YouTube kanále rady pro běžné řidiče.

Aby instruktor dokázal, že nedotáčivost se týká opravdu všech, připravil si na test celkem 5 vozidel. Sportovní sedan Subaru Impreza s pohonem 4x4, BMW e30 s pohonem zadních kol, kompaktní hatchback Ford Fiesta s pohonem předních kol, SUV Jeep Cherokee s pohonem všech kol a nový Ford Focus s pohonem předních kol a řadou elektronických bezpečnostních asistentů.

S každým vozidlem nejdříve projede 90° zatáčku nepřiměřeně rychle, přičemž každé vozidlo ztratí na mokrém povrchu trakci a začne se hrnout rovně ven z vyznačené cesty. Poté však předvede, že pomocí jednoduchého triku se dá tomuto scénáři lehce zabránit.

Tím trikem přitom není nic jiného, než sledovat zatáčku kterou chcete projet, sundat nohu z plynu, citlivě přibrzdit, stočit volant do zatáčky a vůz by jí měl bezpečně projet.

Celý tento trik přitom spočívá v jednoduchém přenosu váhy vozidla, která se během přibrzdění přenese na přední kola vozu, která tak získají lepší trakci a vůz snáze zatočí. Sledování zatáčky vám přitom pomůže k lepší koordinaci pohybů a přesnějšímu vedení automobilu.

Při brzdění je však důležité šlapat na plyn citlivě, vaším cílem je lehce vozidlo zpomalit a hlavně přenést váhu vozidla na přední kola. Pokud byste na brzdový pedál jen necitlivě dupali, mohlo by dojít k zablokování předních kol a celá situace by se ještě zhoršila.

Jako v každém případě zvládání smyků je úplně nejlepší si tuto praktiku vyzkoušet na bezpečném místě, případně si zaplatit školu smyku, kde vám se zvládáním krizových situací pomohou. Znát teorii je totiž jedna věc, ovšem pouze tréningem dokážete na situaci zareagovat včas, správně a vyhnete se zbytečnému zmatkování.

Vytisknout

Diskuze: Víte, jak bojovat s nedotáčivostí? Řešení je snadné a univerzální

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Tesla Model 3

Lidé se předhání s objednávkami. A Tesla nestíhá vyrábět

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud