Tento víkend začínají prázdniny v Berlíně, Hamburku, Braniborsku, Mecklenburg-Vorpommern a Schleswig-Holstein. Druhá vlna turistů se vydá na cestu z Nizozemí a Severního Porýní-Vestfálska. Stručně řečeno, začíná první várka stěhování národů směrem za vysněnou letní dovolenou a situace se bude směrem k přelomu července a srpna ještě postupně zhoršovat, varují odborníci z ÚAMK.
Kromě začátku prázdnin v okolních státech nás toho však na silnicích může potkat mnohem víc, od kulturních akcí, přes uzavírky až po zostřený dohled na hranicích. Úplně nejhorší víkendy v létě nás však ještě čekají. Kdo tedy nechce stát v kolonách, měl by přemýšlet o alternativní cestě, předem se včas informovat nebo cestu směřovat na jiný den než je pátek, sobota a neděle.
Abychom vás však pouze neděsili, přinášíme seznam těch nejvýznamnějších událostí a opatření na silnicích, který sestavili odborníci z ÚAMK. Na co konkrétně se tedy můžeme těšit?
25. ročník Ennstal Calassic v RakouskuOd 20. do 22. července se v okolí města Ennstal jede již 25. ročník závodu Ennstal Classic. Na tento významný závod jede zhruba 100 tisíc fanoušků, představí se na něm přes 250 vozidel a navíc ve startovním poli budou osobnosti jako bývalý závodník Formule 1 Mark Webber či herec ze seriálu Chirurgové Patrick Dempsey. Tento závod však zkomplikuje dopravu na rakouských dálnicích A9 (Pyhrn) a A10 (Tauren).
Rakouský tunel Arlberg je uzavřen do říjnaTěžké časy začaly pro cestující v Tyrolsku a Vorarlbersku. Na silnici SS 16 se kvůli náročné opravě uzavřel až do 2. října Arlberg tunel. Během této doby bude doprava odkloněna přes paralelní průsmyk Arlberg. Mimo dopravní špičku tam dochází ke ztrátě 15 až 20 minut. O prázdninách jsou však očekávány dlouhé dopravní zácpy. Tato ztráta času se může výrazně zvýšit.
Hodinové kolony u slovinské PtujeKvůli stavbě dálnice A4 ve Slovinsku mezi městem Ptuj a hraničním přechodem Macelj/Gruskovje se tvoří dopravní zácpy a zpožděním, a to zejména o víkendech, kdy zdržení v koloně je často i na několik hodin. Pracovníci infoservisu ÚAMK doporučují místo objíždět přes hraniční přechod Zavrč nebo Trnovec, dále na Varaždin a po dálnici A4 se dostanete do Záhřebu. I zde však očekávejte zdržení, ale v řádu desítek minut, ale na této dálnici se dá využít mýtná krabička ENC nebo ve Varaždinu zakoupit či dobít.
Dopravní omezení v RakouskuOd pondělí 10. července do neděle 3. září opravují v Rakousku dálnici A23 před Vídní. Opravuje se tam vozovka a dva tunely (Stadlau a Hirschstetten) mezi exity Stadlau a Hirschstetten. V každém směru tam je průjezdný jen jeden jízdní pruh a Asfinag, což je tamní správce komunikací, doporučuje místo objíždět sjetím z dálnice A5 na rychlostní silnici S1 a dále pak pokračovat po dálnici A22, která vede od Znojma.
Hraniční kontroly v zahraničíNěmecko namátkově kontroluje vozidla přijíždějící ve směru z jihu na sever. Delší fronty se tvoří zejména na hraničních přechodech Suben (A3 Linec - Pasov), Walserberg (A8 Salzburg - Mnichov) a Kiefersfelden (A93 Kufstein - Rosenheim). Nejkritičtější je situace o víkendech a svátcích.
Rakousko v současné době sleduje své hranice se Slovinskem, Maďarskem a Slovenskem. U přechodů může nastat zpoždění kvůli kontrole platných cestovních dokladů. Stejně jako v Německu je povaha a rozsah kontrol přizpůsobována aktuální situaci.
Nicméně důsledná kontrola hrozí ze strany z Itálie. Vzhledem k rostoucímu počtu uprchlíků na Středozemní trase, uvažuje Rakousko o zavedení ostřejšího monitoringu na hranicích s Itálií. Není vyloučeno, že tento plán bude realizován v nejbližší době.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.