Jednoduchá ale spolehlivá konstrukce automobilů Tatra, ve spojení s výkonnými a odolnými motory, předurčuje tyto vozy k práci v těch nejtvrdších podmínkách. Tatrovky tak nalezly uplatnění v armádě, na stavbách nebo v záchranných sborech. A jedním ze záchranářských speciálů je i Tatra Aussie Wildfire 5•4, určená k boji s lesními požáry v Austrálii.
Lesní požáry zasahují Austrálii s železnou pravidelností. Jejich příčiny jsou různé, jejich následky jsou však vždy ničivé a vytvářejí na hasiče ty nejtvrdší nároky. Ti proto potřebují k plnění své práce, ochraně životů a majetku jen to nejlepší vybavení, na které se budou moci spolehnout za všech okolností.
A takovým strojem je i hasičský speciál Tatra Aussie Wildfire, který vznikl právě k hašení požárů v extrémních podmínkách. Na jeho výrobě má zásluhu tradiční spolupráce společnosti Tatra a společnosti THT (Továrna hasicí techniky) Polička.
Jako podvozek posloužila tradiční Tatrovácká platforma T815 s označením 732R53 4x4.1R. Pod kapotou je ukryt klasický vzduchem chlazený a přeplňovaný naftový motor o výkonu 325 kW (442 koní), který dokáže 16 tunovou Tatru rozhýbat až k rychlosti 100 km/h. O maximální prostupnost se stará světlá výška 360mm a pohon všech kol s připojitelnou přední nápravou. K dispozici je vozu i naviják, který se nasazuje na přední nárazník.
Pro potřeby hasičů je vůz vybaven kabinou pro 3 osoby a nástavbou, která pojme až 3 900 litrů vody v nádržích, 700 litrů vody pro sebeochranu a 200 litrů pěnidla. Vůz je také vybaven třemi lafetovanými proudnicemi, přičemž jedna je umístěna na předním nárazníku a ovládá se dálkově z kabiny řidiče, zatímco zbylé dvě jsou umístěny na malé plošině za kabinou řidiče, odkud je mohou ovládat samotní hasiči.
Kromě toho je samozřejmě Tatra vybavena i klasickým zařízením pro rychlý zásah, které umístěno v pravé a levé zadní části vozu. Systém je vybaven klasickou tlakovou hadicí o délce 60 m a pistolovou rukojetí. Mimo to je v nástavbě vozu umístěno i další hasičské vybavení a na střeše nástavby se nachází žebřík.
Zajímavostí je bezesporu ochranný systém, jehož trysky dokáží v případě nouze ochránit vozidlo i posádku před sálavým teplem z požáru. 700 litrů vody ze speciální nádrže je rozváděno k tryskám tak, aby byla ochráněna kabina řidiče, plošina pro hasiče, nástavba i podvozek a kola. Kromě toho je kabina řidiče v prostoru nad čelním sklem a bočními okny vybavena ochrannými roletami, které po rozbalení slouží k ochraně posádky před sálavým teplem.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?