Jednoduchá ale spolehlivá konstrukce automobilů Tatra, ve spojení s výkonnými a odolnými motory, předurčuje tyto vozy k práci v těch nejtvrdších podmínkách. Tatrovky tak nalezly uplatnění v armádě, na stavbách nebo v záchranných sborech. A jedním ze záchranářských speciálů je i Tatra Aussie Wildfire 5•4, určená k boji s lesními požáry v Austrálii.
Lesní požáry zasahují Austrálii s železnou pravidelností. Jejich příčiny jsou různé, jejich následky jsou však vždy ničivé a vytvářejí na hasiče ty nejtvrdší nároky. Ti proto potřebují k plnění své práce, ochraně životů a majetku jen to nejlepší vybavení, na které se budou moci spolehnout za všech okolností.
A takovým strojem je i hasičský speciál Tatra Aussie Wildfire, který vznikl právě k hašení požárů v extrémních podmínkách. Na jeho výrobě má zásluhu tradiční spolupráce společnosti Tatra a společnosti THT (Továrna hasicí techniky) Polička.
Jako podvozek posloužila tradiční Tatrovácká platforma T815 s označením 732R53 4x4.1R. Pod kapotou je ukryt klasický vzduchem chlazený a přeplňovaný naftový motor o výkonu 325 kW (442 koní), který dokáže 16 tunovou Tatru rozhýbat až k rychlosti 100 km/h. O maximální prostupnost se stará světlá výška 360mm a pohon všech kol s připojitelnou přední nápravou. K dispozici je vozu i naviják, který se nasazuje na přední nárazník.
Pro potřeby hasičů je vůz vybaven kabinou pro 3 osoby a nástavbou, která pojme až 3 900 litrů vody v nádržích, 700 litrů vody pro sebeochranu a 200 litrů pěnidla. Vůz je také vybaven třemi lafetovanými proudnicemi, přičemž jedna je umístěna na předním nárazníku a ovládá se dálkově z kabiny řidiče, zatímco zbylé dvě jsou umístěny na malé plošině za kabinou řidiče, odkud je mohou ovládat samotní hasiči.
Kromě toho je samozřejmě Tatra vybavena i klasickým zařízením pro rychlý zásah, které umístěno v pravé a levé zadní části vozu. Systém je vybaven klasickou tlakovou hadicí o délce 60 m a pistolovou rukojetí. Mimo to je v nástavbě vozu umístěno i další hasičské vybavení a na střeše nástavby se nachází žebřík.
Zajímavostí je bezesporu ochranný systém, jehož trysky dokáží v případě nouze ochránit vozidlo i posádku před sálavým teplem z požáru. 700 litrů vody ze speciální nádrže je rozváděno k tryskám tak, aby byla ochráněna kabina řidiče, plošina pro hasiče, nástavba i podvozek a kola. Kromě toho je kabina řidiče v prostoru nad čelním sklem a bočními okny vybavena ochrannými roletami, které po rozbalení slouží k ochraně posádky před sálavým teplem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.