Český unikát Aussie Wildfire: Tatra určená k boji s lesními požáry v Austrálii

Hasičský speciál Tatra Aussie Wildfire
Hasičský speciál Tatra Aussie Wildfire, foto: tht.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. července 2017 13:55 12. července 2017 13:56
Sdílej:

Jednoduchá ale spolehlivá konstrukce automobilů Tatra, ve spojení s výkonnými a odolnými motory, předurčuje tyto vozy k práci v těch nejtvrdších podmínkách. Tatrovky tak nalezly uplatnění v armádě, na stavbách nebo v záchranných sborech. A jedním ze záchranářských speciálů je i Tatra Aussie Wildfire 5•4, určená k boji s lesními požáry v Austrálii.

Lesní požáry zasahují Austrálii s železnou pravidelností. Jejich příčiny jsou různé, jejich následky jsou však vždy ničivé a vytvářejí na hasiče ty nejtvrdší nároky. Ti proto potřebují k plnění své práce, ochraně životů a majetku jen to nejlepší vybavení, na které se budou moci spolehnout za všech okolností.

A takovým strojem je i hasičský speciál Tatra Aussie Wildfire, který vznikl právě k hašení požárů v extrémních podmínkách. Na jeho výrobě má zásluhu tradiční spolupráce společnosti Tatra a společnosti THT (Továrna hasicí techniky) Polička. 

Jako podvozek posloužila tradiční Tatrovácká platforma T815 s označením 732R53 4x4.1R. Pod kapotou je ukryt klasický vzduchem chlazený a přeplňovaný naftový motor o výkonu 325 kW (442 koní), který dokáže 16 tunovou Tatru rozhýbat až k rychlosti 100 km/h. O maximální prostupnost se stará světlá výška 360mm a pohon všech kol s připojitelnou přední nápravou. K dispozici je vozu i naviják, který se nasazuje na přední nárazník.

Pro potřeby hasičů je vůz vybaven kabinou pro 3 osoby a nástavbou, která pojme až 3 900 litrů vody v nádržích, 700 litrů vody pro sebeochranu a 200 litrů pěnidla. Vůz je také vybaven třemi lafetovanými proudnicemi, přičemž jedna je umístěna na předním nárazníku a ovládá se dálkově z kabiny řidiče, zatímco zbylé dvě jsou umístěny na malé plošině za kabinou řidiče, odkud je mohou ovládat samotní hasiči.

Kromě toho je samozřejmě Tatra vybavena i klasickým zařízením pro rychlý zásah, které umístěno v pravé a levé zadní části vozu. Systém je vybaven klasickou tlakovou hadicí o délce 60 m a pistolovou rukojetí. Mimo to je v nástavbě vozu umístěno i další hasičské vybavení a na střeše nástavby se nachází žebřík.

Zajímavostí je bezesporu ochranný systém, jehož trysky dokáží v případě nouze ochránit vozidlo i posádku před sálavým teplem z požáru. 700 litrů vody ze speciální nádrže je rozváděno k tryskám  tak, aby byla ochráněna kabina řidiče, plošina pro hasiče, nástavba i podvozek a kola. Kromě toho je kabina řidiče v prostoru nad čelním sklem a bočními okny vybavena ochrannými roletami, které po rozbalení slouží k ochraně posádky před sálavým teplem.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.