Jednoduchá ale spolehlivá konstrukce automobilů Tatra, ve spojení s výkonnými a odolnými motory, předurčuje tyto vozy k práci v těch nejtvrdších podmínkách. Tatrovky tak nalezly uplatnění v armádě, na stavbách nebo v záchranných sborech. A jedním ze záchranářských speciálů je i Tatra Aussie Wildfire 5•4, určená k boji s lesními požáry v Austrálii.
Lesní požáry zasahují Austrálii s železnou pravidelností. Jejich příčiny jsou různé, jejich následky jsou však vždy ničivé a vytvářejí na hasiče ty nejtvrdší nároky. Ti proto potřebují k plnění své práce, ochraně životů a majetku jen to nejlepší vybavení, na které se budou moci spolehnout za všech okolností.
A takovým strojem je i hasičský speciál Tatra Aussie Wildfire, který vznikl právě k hašení požárů v extrémních podmínkách. Na jeho výrobě má zásluhu tradiční spolupráce společnosti Tatra a společnosti THT (Továrna hasicí techniky) Polička.
Jako podvozek posloužila tradiční Tatrovácká platforma T815 s označením 732R53 4x4.1R. Pod kapotou je ukryt klasický vzduchem chlazený a přeplňovaný naftový motor o výkonu 325 kW (442 koní), který dokáže 16 tunovou Tatru rozhýbat až k rychlosti 100 km/h. O maximální prostupnost se stará světlá výška 360mm a pohon všech kol s připojitelnou přední nápravou. K dispozici je vozu i naviják, který se nasazuje na přední nárazník.
Pro potřeby hasičů je vůz vybaven kabinou pro 3 osoby a nástavbou, která pojme až 3 900 litrů vody v nádržích, 700 litrů vody pro sebeochranu a 200 litrů pěnidla. Vůz je také vybaven třemi lafetovanými proudnicemi, přičemž jedna je umístěna na předním nárazníku a ovládá se dálkově z kabiny řidiče, zatímco zbylé dvě jsou umístěny na malé plošině za kabinou řidiče, odkud je mohou ovládat samotní hasiči.
Kromě toho je samozřejmě Tatra vybavena i klasickým zařízením pro rychlý zásah, které umístěno v pravé a levé zadní části vozu. Systém je vybaven klasickou tlakovou hadicí o délce 60 m a pistolovou rukojetí. Mimo to je v nástavbě vozu umístěno i další hasičské vybavení a na střeše nástavby se nachází žebřík.
Zajímavostí je bezesporu ochranný systém, jehož trysky dokáží v případě nouze ochránit vozidlo i posádku před sálavým teplem z požáru. 700 litrů vody ze speciální nádrže je rozváděno k tryskám tak, aby byla ochráněna kabina řidiče, plošina pro hasiče, nástavba i podvozek a kola. Kromě toho je kabina řidiče v prostoru nad čelním sklem a bočními okny vybavena ochrannými roletami, které po rozbalení slouží k ochraně posádky před sálavým teplem.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.