Pokud se během letošních letních prázdnin chystáte do zahraničí, jistě už jste se snažili zjistit aktuální ceny pohonných hmot v průjezdních nebo konečných destinacích. Hledat už je však dále nemusíte, přinášíme přehlednou tabulku cen PHM v nejčastěji navštěvovaných či projížděných destinacích.
Ačkoliv ceny pohonných hmot v České republice během několika posledních dnů nečekaně klesaly, v zahraničí je situace různá. Stále však platí standard, kdy na východě koupíte levněji, ve střední Evropě za stejné ceny, v západní Evropě dráž a na severu můžete rovnou platit zlatem.
Pokud budeme vycházet z průměrných cen benzínu a nafty v Evropě podle serveru GlobalPetrolPrices, jehož údaje by se měly vztahovat k datu 26.7.2017, pak za litr benzínu zaplatíme nejméně v Bělorusku, kde litr v průměru vychází na 16,29 Kč, na druhém místě je Rusko s cenou 17,25 Kč. V případě nafty se pouze prohazuje pořadí, neboť v Rusku pořídíte litr Nafty za 16,13 Kč a v Bělorusku za 16,78 Kč.
Pokud však máte neutuchající potřebu projezdit co nejvíce peněz, pak se bezpochyby vyplatí navštívit Island nebo Norsko. Litr nafty totiž pořídíte v Norsku v průměru za 41,40 Kč a na Islandu za 41,02 Kč. Co se benzínu týče, opět kraluje Norsko s průměrnou cenou 45,31 Kč za litr a v těsném závěsu se drží Island s cenou 44,15 Kč. Tyto dva severské státy jsou bezkonkurenčně nejnákladnější, co se PHM týče. Od třetí nejdražší země je přitom dělí propastný rozdíl cca 5 Kč za litr.
Dost už ale bylo extrémů. V následující tabulce se můžete podívat na ceny pohonných hmot v nejnavštěvovanějších státech Evropy, nejčastěji projížděných státech a zařadili jsme i několik států Skandinávie.
Průměrné ceny pohonných hmot k 26.6.2017 Stát Průměrná cena benzínu (Kč/l) Průměrná cena nafty (Kč/l) Česká republika 29,95 28,88 Slovensko 33,28 28,84 Chorvatsko 32,51 29,63 Itálie 40,37 36,34 Slovinsko 32,66 29,81 Německo 35,48 29,41 Rakousko 31,02 28,82 Polsko 27,76 26,36 Francie 35,75 31,48 Dánsko 38,77 31,55 Švédsko 38,04 36,70 Norsko 45,31 41,40GlobalPetrolPrices.com
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.