Během osmdesátých a devadesátých let se o výrobu exkluzivních supersportů snažilo mnoho automobilek. Některým to vyšlo a jejich vozy vstoupily do historie. Jiné modely ale upadly v zapomnění a v některých případě sebou stáhly ke dnu i celou společnost.
Bugatti EB110
Společnost Bugatti dnes patří ke klenotům automobilového průmyslu. Za to ale vděčí zejména velké podpoře od Volkswagenu, který ji před lety koupil. Posledním významným vozidlem před Veyronem bylo Bugatti EB110, které vzniklo k příležitosti oslav 110 let automobilky Bugatti. Vůz dostal čtyřikrát přeplňovaný motor V12 o výkonu 550 až 603 koní a zvládal zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 vteřiny. Prodeje ale nebyly příliš slavné, navíc se brzy objevil McLaren F1, který Bugatti doslova vyfoukl vítr z plachet. Společnost nakonec zkrachovala a byla koupena koncernem VW.
Vector M12
Společnost Vector Motors vzbuzovala v lidech během osmdesátých a devadesátých letech stejné nadšení, jako jako dnes vzbuzuje Pagani. Vector Motors byla malá společnost působící v kalifornii, která vyráběla malé množství exkluzivních sportovních vozidel. Jedním z nich byl i model M12, který se stal tím posledním, co společnost produkovala. Vůz byl postaven na základu Lamborghini Diablo a používal i stejný 5,7 litrový motor V12. Celkem bylo vyrobeno jen 18 těchto supersportů, přičemž 4 byly předprodukční verze.
Jaguar XJ220
O první supersport se automobilka Jaguar pokusila již v osemdesátých letech. Model XJ220 byl poprvé prezentován v roce 1988 na British Motor Show a jeho výroba trvala do roku 1944. Během této doby vzniklo 275 vozidel, které poháněl dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 542 koní. S maximální rychlostí 342,8 km/h se jednalo v letech 1992 a 1993 o nejrychlejší vyráběný vůz na světě. O tento titul ho později připravilo Bugatti EB110 a McLaren F1.
Nissan R390
Supersport Nissan R390 je vůz, který se nejvíce proslavil ve hrách Forza. V běžném životě o něm ale takřka neuslyšíte. Tento vůz byl primárně určen na závody v Le Mans, ovšem aby se mohl kvalifikovat do třídy GT, musela automobilka postavit i vůz, který mohl legálně na silnici. Nissan proto postavil jeden jediný exemplář, který je dodnes vystaven v továrně automobilky. Pod kapotou R390 se nacházel dvakrát přeplňovaný 3.5 litrový motor V8 o výkonu 550 koní, který posílal výkon na zadní skola skrze 6 stupňovou manuální převodovku. Z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 3,9 vteřiny a maximální rychlost měla činit 354 km/h.
Jaguar XJR-15
Automobilka Jaguar je, bohužel, v tomto seznamu zastoupena hned dvakrát. Zatímco model XJ220 zná alespoň pár lidí, model XJR-15 nosí v hlavě jen pár zapálených znalců automobilky. Tento supersportovní automobily byl postaven na základu Jaguar XJR-9, který vyhrál závod Le Man. Během let 1990 až 1992 bylo vyrobeno a prodáno 53 vozidel, přičemž pouze 27 jich bylo určeno legálně na silnice. Pod kapotou XJR-15 se ukrýval šestilitrový motor V12 o výkonu 450 koní. Na výrobě vozu se podílel i Gordon Murray, který později pracoval i na vozu McLaren F1.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.