Během osmdesátých a devadesátých let se o výrobu exkluzivních supersportů snažilo mnoho automobilek. Některým to vyšlo a jejich vozy vstoupily do historie. Jiné modely ale upadly v zapomnění a v některých případě sebou stáhly ke dnu i celou společnost.
Bugatti EB110
Společnost Bugatti dnes patří ke klenotům automobilového průmyslu. Za to ale vděčí zejména velké podpoře od Volkswagenu, který ji před lety koupil. Posledním významným vozidlem před Veyronem bylo Bugatti EB110, které vzniklo k příležitosti oslav 110 let automobilky Bugatti. Vůz dostal čtyřikrát přeplňovaný motor V12 o výkonu 550 až 603 koní a zvládal zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 vteřiny. Prodeje ale nebyly příliš slavné, navíc se brzy objevil McLaren F1, který Bugatti doslova vyfoukl vítr z plachet. Společnost nakonec zkrachovala a byla koupena koncernem VW.
Vector M12
Společnost Vector Motors vzbuzovala v lidech během osmdesátých a devadesátých letech stejné nadšení, jako jako dnes vzbuzuje Pagani. Vector Motors byla malá společnost působící v kalifornii, která vyráběla malé množství exkluzivních sportovních vozidel. Jedním z nich byl i model M12, který se stal tím posledním, co společnost produkovala. Vůz byl postaven na základu Lamborghini Diablo a používal i stejný 5,7 litrový motor V12. Celkem bylo vyrobeno jen 18 těchto supersportů, přičemž 4 byly předprodukční verze.
Jaguar XJ220
O první supersport se automobilka Jaguar pokusila již v osemdesátých letech. Model XJ220 byl poprvé prezentován v roce 1988 na British Motor Show a jeho výroba trvala do roku 1944. Během této doby vzniklo 275 vozidel, které poháněl dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 542 koní. S maximální rychlostí 342,8 km/h se jednalo v letech 1992 a 1993 o nejrychlejší vyráběný vůz na světě. O tento titul ho později připravilo Bugatti EB110 a McLaren F1.
Nissan R390
Supersport Nissan R390 je vůz, který se nejvíce proslavil ve hrách Forza. V běžném životě o něm ale takřka neuslyšíte. Tento vůz byl primárně určen na závody v Le Mans, ovšem aby se mohl kvalifikovat do třídy GT, musela automobilka postavit i vůz, který mohl legálně na silnici. Nissan proto postavil jeden jediný exemplář, který je dodnes vystaven v továrně automobilky. Pod kapotou R390 se nacházel dvakrát přeplňovaný 3.5 litrový motor V8 o výkonu 550 koní, který posílal výkon na zadní skola skrze 6 stupňovou manuální převodovku. Z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 3,9 vteřiny a maximální rychlost měla činit 354 km/h.
Jaguar XJR-15
Automobilka Jaguar je, bohužel, v tomto seznamu zastoupena hned dvakrát. Zatímco model XJ220 zná alespoň pár lidí, model XJR-15 nosí v hlavě jen pár zapálených znalců automobilky. Tento supersportovní automobily byl postaven na základu Jaguar XJR-9, který vyhrál závod Le Man. Během let 1990 až 1992 bylo vyrobeno a prodáno 53 vozidel, přičemž pouze 27 jich bylo určeno legálně na silnice. Pod kapotou XJR-15 se ukrýval šestilitrový motor V12 o výkonu 450 koní. Na výrobě vozu se podílel i Gordon Murray, který později pracoval i na vozu McLaren F1.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?