Jízda po německé dálnici vás může přijít draho. Jak se vyhnout pokutám?

Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu
Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 25. května 2017 09:31
Sdílej:

S blížícím se létem již mnoho z nás plánuje trasu na dovolenou nebo alespoň výlety do zahraničí. Pokud část vaší cesty povede přes dálnice v Německu, měli byste věnovat pozornost tomu, jak se na nich chovat. Porušení místních předpisů vás totiž může stát stovky euro i body.

Pokud se vydáte na dovolenou po Evropě, část vaší cesty možná povede přes německé dálnice. Předpisy v Německu se ale mohou od těch českých lišit, proto odborníci z ÚAMK ve spolupráci s německým autoklubem ADAC sestavili několik užitečných rad, které vám mohou ušetřit starosti i tisíce korun.

Telefonování

Za telefonování za volantem, bez použití hands-free sady, hrozí v Německu tvrdé postihy. Na mnoha místech toto jednání dokonce hlídají kamery. Zákaz použití telefonu platí i v případě dopravní zácpy. Jedinou výjimku tvoří situace, kdy vůz stojí v koloně a má vypnutý motor. V ostatních případech se můžete rozloučit s 60 Euro a jedním bodem.

"Podjíždění" - předjíždění vpravo

Podobně jako na českých dálnicích, i na těch německých je podjíždění zakázáno a může vás stát pokutu minimálně 100 euro a ztrátu bodu. Jedinou výjimku tvoří situace, kdy následkem zhoršené dopravní situace levý pruh zcela stojí, nebo se pohybuje maximální rychlostí 60 km/h. V takovém případě je možné jet v pravém pruhu rychleji, ovšem maximálně jen o 20 km/h, a levý pruh "podjíždět".

Použití krajnice

Odstavné pruhy jsou v Německu určeny výhradně pro zastavení v případě havárie nebo poruchy. Pokud v odstavném pruhu zastavíte z jiných důvodů, riskujete pokutu 30 euro. Pokud byste v pruhu dokonce úmyslně parkovali, přijdete o bod a 75 euro.

Jízda v odstavném pruhu je zcela zakázána. To platí i pro situace, kdy si v koloně chcete zkrátit cestu na odpočívadlo. Za takové chování vám totiž hrozí ztráta jednoho bodu a 75 euro. Ovšem existuje zde i výjimka - během zhoršené dopravní situace může být odstavný pruh otevřen jako pruh přídavný. O takové situaci byste ale byli dostatečně informováni.

Vytvoření pruhu pro záchranáře

Pokud se na dálnici vytvoří kolona, je dost pravděpodobné, že někde před vámi se stala dopravní nehoda. Myslete proto na svou povinnost utvořit uličku pro průjezd vozidel záchranářů. Na dvouproudé dálnici se ulička vytváří uprostřed, mezi oběma pruhy. Pokud má dálnice tři a více pruhů, ulička se vytváří mezi levým a ostatními jízdními pruhy. Za porušení tohoto pravidla hrozí pokuta 20 Eur.

Vystupování z vozidla na dálnici

Takové jednání není povoleno ani v případě dopravní kolony. Pohyb osob po dálnici je povolen pouze v případě dopravní nehody. V opačném případě vám hrozí pokuta až 10 euro. Jednou z mála výjimek je úplné uzavření dálnice a omezení provozu, o kterém by vás policie informovala. V takovém případě si samozřejmě můžete "protáhnout nohy", to ale neznamená volný pohyb po dálnici. Navíc stále platí vaše povinnost umožnit bezpečný průjezd záchranářům.

Průjezd dopravní zácpy na motocyklu

Pokud jste milovníci jízdy v jedné stopě, měli byste vědět, že na německých dálnicích je v případě dopravní zácpy zakázáno projíždět mezi kolonami. Samozřejmě stále můžete míjet kolonu v levém pruhu, ovšem pouze za předpokladu, že budete mít dostatek prostoru a budete dodržovat bezpečnou vzdálenost. V opačném případě vám hrozí pokuta až 100 euro a ztráta bodu.

Couvání a otáčení se

Takové jednání je nemyslitelné i na českých dálnicích. V Německu vám ale za takové chování hrozí pokuta až 200 Euro. Výjimkou může být jen situace, kdy vám povel k takovému jednání vydá přímo policista.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.