Jízda po německé dálnici vás může přijít draho. Jak se vyhnout pokutám?

Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu
Problém přetížených vozidel se netýká jen řidičů kamionu, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 25. května 2017 09:31
Sdílej:

S blížícím se létem již mnoho z nás plánuje trasu na dovolenou nebo alespoň výlety do zahraničí. Pokud část vaší cesty povede přes dálnice v Německu, měli byste věnovat pozornost tomu, jak se na nich chovat. Porušení místních předpisů vás totiž může stát stovky euro i body.

Pokud se vydáte na dovolenou po Evropě, část vaší cesty možná povede přes německé dálnice. Předpisy v Německu se ale mohou od těch českých lišit, proto odborníci z ÚAMK ve spolupráci s německým autoklubem ADAC sestavili několik užitečných rad, které vám mohou ušetřit starosti i tisíce korun.

Telefonování

Za telefonování za volantem, bez použití hands-free sady, hrozí v Německu tvrdé postihy. Na mnoha místech toto jednání dokonce hlídají kamery. Zákaz použití telefonu platí i v případě dopravní zácpy. Jedinou výjimku tvoří situace, kdy vůz stojí v koloně a má vypnutý motor. V ostatních případech se můžete rozloučit s 60 Euro a jedním bodem.

"Podjíždění" - předjíždění vpravo

Podobně jako na českých dálnicích, i na těch německých je podjíždění zakázáno a může vás stát pokutu minimálně 100 euro a ztrátu bodu. Jedinou výjimku tvoří situace, kdy následkem zhoršené dopravní situace levý pruh zcela stojí, nebo se pohybuje maximální rychlostí 60 km/h. V takovém případě je možné jet v pravém pruhu rychleji, ovšem maximálně jen o 20 km/h, a levý pruh "podjíždět".

Použití krajnice

Odstavné pruhy jsou v Německu určeny výhradně pro zastavení v případě havárie nebo poruchy. Pokud v odstavném pruhu zastavíte z jiných důvodů, riskujete pokutu 30 euro. Pokud byste v pruhu dokonce úmyslně parkovali, přijdete o bod a 75 euro.

Jízda v odstavném pruhu je zcela zakázána. To platí i pro situace, kdy si v koloně chcete zkrátit cestu na odpočívadlo. Za takové chování vám totiž hrozí ztráta jednoho bodu a 75 euro. Ovšem existuje zde i výjimka - během zhoršené dopravní situace může být odstavný pruh otevřen jako pruh přídavný. O takové situaci byste ale byli dostatečně informováni.

Vytvoření pruhu pro záchranáře

Pokud se na dálnici vytvoří kolona, je dost pravděpodobné, že někde před vámi se stala dopravní nehoda. Myslete proto na svou povinnost utvořit uličku pro průjezd vozidel záchranářů. Na dvouproudé dálnici se ulička vytváří uprostřed, mezi oběma pruhy. Pokud má dálnice tři a více pruhů, ulička se vytváří mezi levým a ostatními jízdními pruhy. Za porušení tohoto pravidla hrozí pokuta 20 Eur.

Vystupování z vozidla na dálnici

Takové jednání není povoleno ani v případě dopravní kolony. Pohyb osob po dálnici je povolen pouze v případě dopravní nehody. V opačném případě vám hrozí pokuta až 10 euro. Jednou z mála výjimek je úplné uzavření dálnice a omezení provozu, o kterém by vás policie informovala. V takovém případě si samozřejmě můžete "protáhnout nohy", to ale neznamená volný pohyb po dálnici. Navíc stále platí vaše povinnost umožnit bezpečný průjezd záchranářům.

Průjezd dopravní zácpy na motocyklu

Pokud jste milovníci jízdy v jedné stopě, měli byste vědět, že na německých dálnicích je v případě dopravní zácpy zakázáno projíždět mezi kolonami. Samozřejmě stále můžete míjet kolonu v levém pruhu, ovšem pouze za předpokladu, že budete mít dostatek prostoru a budete dodržovat bezpečnou vzdálenost. V opačném případě vám hrozí pokuta až 100 euro a ztráta bodu.

Couvání a otáčení se

Takové jednání je nemyslitelné i na českých dálnicích. V Německu vám ale za takové chování hrozí pokuta až 200 Euro. Výjimkou může být jen situace, kdy vám povel k takovému jednání vydá přímo policista.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?