Počasí v posledních dnech je opravdu nevyzpytatelné. Časté deště a voda na vozovkách staví před řidiče možný výskyt zrádného aquaplaningu. Pamatujete si ještě jak vzniká a jak na něj reagovat?
Aquaplaning je jev, během kterého pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou a vůz se stává neovladatelným, to vše vlivem vody, která se dostává mezi pneumatiku a povrch vozovky. Nejčastěji tento jev vzniká rychlou jízdou po silnici pokryté vrstvou vody. Jakmile se do této situace dostanete, nezbývá vám než čekat až vozidlo zpomalí a pneumatiky opět získají kontakt s vozovkou. Do té doby jste zcela bezmocní.
Na vznik aquaplaningu mají zásadní vliv tyto faktory: rychlost automobilu, množství vody na silnici, hloubka dezénu a nahuštění pneumatik. Dezén na pneumatikách má totiž za úkol odvádět vodu z prostoru mezi pneumatikou a silnicí. Pokud ale jezdíte na sjetých pneumatikách, množství odváděné vody je nižší. To samé platí, pokud nepřizpůsobíte rychlost stavu vozovky. Čím rychleji jedete, tím méně vody je odváděno.
Aquaplaning poznáte poměrně snadno. Pokud totiž ztratí kola kontakt s vozovkou, vyletí otáčky vašeho motoru nahoru a s tím stoupne i jeho hlučnost.
Pokud aquaplaning nastane, jako řidiči musíte zachovat klid a hlavně nezmatkovat. Jedinou správnou možností je totiž vyšlápnutí spojky, sundání nohy z plynu a držení volantu v přímém směru. Vlivem vysokého odporu, který utváří voda hrnutá před kolem, by mělo brzy dojít k rychlému zpomalení a opětovnému dosednutí pneumatik na zem. To se nejčastěji projeví ránou do volantu. Pokud byste v ten moment měli stočená kola, mohlo by dojít ke smyku a roztočení vozidla.
Nejlepším bojem s aquaplaningem je ale prevence. Ta začíná už při nákupu nových pneumatik. U těch je vždy hodnocena přilnavost za mokra. Tento faktor se opravdu vyplatí sledovat a řídit se jím. Další skvělou možnost prevence najdeme uvedenou i v zákonech "Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a..., povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat". Jak už jsme psali výše, čím rychleji jedete, tím méně vody je pneumatika schopna odvádět.
A ještě jedna dobrá rada na závěr. Ačkoliv je nejmenší povolená hloubka dezénu na letních pneumatikách 1.6 mm, v případě výskytu většího množství vody na silnici je nebezpečné takové pneumatiky používat, neboť jejich funkčnost už je značně omezená.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.