Tým dobrodruhů se rozhodl stát se prvními v přejetí Antarktidy osobním automobilem. Na tomto rozhodnutí by ještě nebylo nic zvláštního, lidé dnes hledají různá dobrodružství. Že si pro tyto účely ale vybrali zrovna Hyundai Santa Fe; vždyť to není žádný expediční speciál, nebo snad ano?
Za volantem třicetidenní expedice navíc seděl Patrick Bergel, pravnuk legendárního polárního cestovatele, Sira Ernesta Shackletona, a i když Santa Fe není považováno za nejodolnější vozidlo, Antarktidu se s ním podařilo dobýt jen s hrstkou úprav. Expedice, kterou podpořila automobilka Hyundai, se uskutečnila v prosinci minulého roku u příležitosti stého výročí Shackletonovy trans-antarktické expedice, kterou uskutečnil v letech 1914 až 1916.
Scott Noh, vedoucí marketingu Hyundai Motor Company, k tomuto řekl: „„Známe příběh a odkaz Sira Ernesta Shackletona, jeho odvahy a průkopnického ducha. V osobě svého pravnuka Patricka dokončil Sir Shackleton svůj sen o přejití Antarktidy. Hyundai se tak nyní stal součástí tohoto příběhu jako značka, která společně s kvalitními vozy nabízí i silné zážitky.“
Hyundai Santa Fe byl pro potřeby expedice uzpůsoben tak, aby na něj pasovaly větší nízkotlaké pneumatiky, na kterých absolvoval téměř 5800 kilometrů ve zledovatělém terénu. To vše v extrémních klimatických podmínkách při teplotách až -30 stupňů Celsia. Důležité je také zmínit, že tyto místa doposud žádný automobil neprojel.
„Měli jsme zcela standardní Santa Fe. Motor, řízení, převodovka, přední diferenciál a hnací ústrojí bylo naprosto standardní. Museli jsme jen učinit nejnutnější úpravy pro použití větších nízkotlakých pneumatik, které umožňují jízdu po sněhu a příliš se neboří. Byly nafouknuté na jednu desetinu běžného tlaku. Byly tak měkké, že kdybyste někomu přejeli přes ruku, nijak mu neublížíte,“ vysvětlil Gisli Jónsson. Aby se na vůz pneumatiky vůbec vešly, museli technici zvýšit karoserii pomocí nových rámů a odpružení. Do nábojů kol pak přidali nové převody, které vyrovnávaly síly a umožňovaly pomalejší otáčení při stejných rychlostech.
Jedinými dalšími úpravami bylo zvětšení kapacity palivové nádrže a přizpůsobení vozu palivu Jet A-1, jedinému, které je na kontinentu k dispozici a nakonec instalace předehřívače proti chladu.„Lidé, kteří mají s dopravou na Antarktidě bohaté zkušenosti, vědí, co to v místních podmínkách dělá s technikou. V podstatě všechno se zde rychle rozpadne,“ poznamenal Jónsson. „Dokonce i velké stroje se tady doslova rozsypou. Tohle bylo poprvé, kdy se někdo o podobný traverz pokusil a mnoho lidí si myslelo, že to nikdy nedokážeme. Nakonec nemohli uvěřit tomu, že se nám to povedlo tam a zase zpátky.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).