Mostecký autodrom, dnes již legenda s více než třicetiletou tradicí. Okruh, který slouží nejen mezinárodním závodům automobilů, motocyklů a tahačů, ale i zkušebním jízdám vyvíjených vozů, cvičením řidičů IZS a dalším preventivním programům pro širokou veřejnost, je nyní ohrožen městskou protihlukovou vyhláškou.
Novou protihlukovou vyhlášku navrhli obyvatelé městské části Souš na konci minulého roku a k jejímu schválení došlo 7. března mosteckým zastupitelstvem. Konkrétně zakazuje jakoukoliv hlučnou činnost a její platnost je stanovena na státní svátky (po celý den), všední dny (po 18. hodině) a neděle (po 12. hodině). Právě neděle a její omezení tvoří největší problém pro mostecký autodrom, který už má motoristické akce na letošní rok naplánované, přičemž většina z nich je „víkendových“.
Společnost Autodrom Most upozornila, že pořádání prestižních závodů vyjde na miliony korun a další desítky milionů si vyžádají protihluková opatření. Vyhláška ale počítá s výrazným omezením, včetně absence nedělního programu. „Nastane-li tato situace, přijde autodrom o výnosy, z nichž výše zmíněné aktivity financoval a měl financovat,“ uvedl mluvčí autodromu Jan Foukal. Text vyhlášky teď analyzují odborníci na právo, zdraví a hygienu. Po jejich stanovisku se rozhodne, co bude dál. Cílem je však samozřejmě okruh zachovat.
Vyhláška v dané době zakazuje používání hlučných strojů, přístrojů a zařízení a veškeré další činnosti, které vytvářejí souvisle po dobu přes 5 minut hluk, vibrace či dunění. Zcela úmyslně je tak nekonkrétní a nijak nezmiňuje ani autodrom, protože nemůže být diskriminační, ale má postihnout co nejvíce rušivých činností. Za případné porušení hrozí pokuta až 200 tisíc korun a řešit jej bude městská policie ve spolupráci s magistrátem města. Primátor Jan Paparega očekává, že radnice obdrží žádosti o výjimky. Vyhláška je umožňuje. „Výjimky bude projednávat rada,“ řekl primátor. Ta bude podle něj pečlivě vybírat, co povolí a co ne.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?