Policie a Celní správa vybrala za celý loňský rok za neoprávněnou jízdu na českých dálnicích na pokutách přesně 33 873 810 Kč. Větší část, přesně 17 181 205 Kč, zaplatili řidiči nákladních automobilů za neplacení mýtného. Řidiči osobních aut pak absenci platné dálniční známky museli z peněženek vyndat celkově 16 692 602 Kč. Vyplývá to z údajů z Celní správy ČR, které má Autoklub ČR k dispozici. „Kontroly jsou rapidně urychleny, protože například dálniční známky jsou od roku 2016 opatřeny ochrannými prvky, které mohou celníci a policisté kontrolovat s pomocí laserového pera,” říká prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Při přestupku bylo celkem přistiženo 17 804 řidičů osobních aut a 26 010 řidičů vozidel nad 3,5 tuny. Nejvíce prohřešků spáchali řidiči osobních aut podle očekávání v únoru 2016 (2261 přestupků) a řidiči vozů nad 3,5 s povinností platit mýtné v lednu 2016 (2482 přestupků). Nejméně pokut udělili kontrolní orgánu u osobních aut v prosinci (669 pokut) a u aut nad 3,5 tuny v červenci (1924 pokut) „Meziměsíční rozdíl v pokutování řidičů náklaďáků a autobusů není prakticky vidět. U osobních aut je jasný pokles směrem od začátku roku ke konci.
Zkrátka řidiči si svou povinnost jezdit s dálniční známkou uvědomují v průběhu celého roku,“ komentuje statistiky Jan Sťovíček. U řidičů osobních aut bylo 99,4 % přestupků vyřešeno na místě. U řidičů aut nad 3,5 tuny se ale na místě vyřešilo jen 89,5 % přestupků. Zbytek přestupků Policie ČR a Celní správa postoupila do správního řízení.
Kdo od února vyjede na zpoplatněný úsek bez dálniční známky, musí počítat s pokutou až do výše pěti tisíc korun. Pokuta hrozí i tomu, kdo má platnou známku, ale zapomene doma druhý díl kuponu. Dodatečné předložení není možné. “Jedná se o přestupek.
Dodatečné předložení dílu kuponu není reálné, právní normy tento postup neumožňují. Stejná je situace, když nemá řidič na dálniční známce napsanou registrační značku auta. Horní hranice pokuty zůstává stále stejná 5.000 Kč”, říká prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček. Policisté doporučují, aby motoristé nosili druhý díl dálničního kuponu u sebe, například v peněžence mezi dalšími doklady. Nechat kupon v autě – třeba za stínítkem nebo v palubní desce – není ideální řešení. Nejčastějším trikem řidičů aut nad 3,5 tuny při pokusu vyhnout se placení mýtného je podle dlouhodobých zkušeností kontrolních orgánů j snaha skrýt se před mýtnou bránou těsně za jiný jedoucí kamion. Pokud je odstup menší než tři metry, je vůz pro mýtnou bránu neviditelný. V případě nezaplacení mýtného hrozí řidičům pokuta až 2000 korun.
Na Slovensku už druhým rokem platí elektronické dálniční známky. Národní dálniční společnost SR poctivost řidičů sleduje pomocí kamer, které jsou umístěny na různých objektech a rampách na dálnici. a po slovenských dálnicích jezdí také vozy vybavené speciálními kamerami. Dálniční společnost tvrdí, že takto je schopna zkontrolovat denně až 90 % automobilů. V Česku by elektronická známka měla platit od roku 2019. “Elektronický kupon by mohl přinést výrazné zjednodušení celého systému. Řidič si virtuální známku koupí z pohodlí domova a zaplatí platební kartou.
Odpadnou tak například problémy s vyprodáním známek na čerpacích stanicích. Důležité samozřejmě je, aby nový systém ve svých nákladech nebyl dražší než současný a aby snadno mohli takto přes internet koupit známku i cizinci, kteří neumí česky. Každopádně Autoklub ČR změnu systému z papírového na elektronický podporuje,“ uzavírá prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?