Až stovky nebo i tisíce korun můžete ušetřit na cestě na dovolenou. Přečtěte si, jak toho docílit. Podle odborníků jde nejen o styl jízdy, ale například i o to, jak máme nahuštěné pneumatiky, či jak hodně využíváme klimatizaci.
Z Prahy do chorvatské Rijeky to je podle plánovače tras 824 kilometrů, podobná vzdálenost je i do oblíbeného italského letoviska Bibione (890 kilometrů). Pokud na stejnou či podobnou cestu vyrážíte autem, přečtěte si pár rad, které byste měli dodržovat, pokud chcete ušetřit několik stovek či dokonce tisícovek korun.
Styl jízdy
Největší rozdíl ve spotřebě dělá styl jízdy. Ti, kteří mají rádi rychlou jízdu, si také více zaplatí. Podle odborníků totiž se může spotřeba zvýšit klidně o 1,5 až 2 litry. Při plynulé jízdě rychlostí 100 km/h se můžete s některými typy aut dostat na spotřebu okolo 5 litrů na 100 kilometrů. Když ovšem sešlápnete plynový pedál, spotřeba výrazně vystřelí. Odborníci tvrdí, že když zvýšíte rychlost o 20 %, spotřeba vzroste dvojnásobně. Pokud tedy pojedete rychlostí okolo 130 kilometrů, auto může "žrát" i hodně přes 7 litrů!
Klimatizace
Pokud chcete ušetřit, používejte klimatizaci obezřetně. Právě ta může zvýšit spotřebu o 1 až 1,5 litru. Při delší vzdálenosti to tak může být i několik stovek. Při jedné cestě k moři se vám používáním klimatizace mohou zvýšit náklady až o téměř 500 korun. Někteří lidé i proto nedají dopustit na klasickou "klimatizaci" - otevřená okénka.
Nahuštění pneumatik
Když vyrážíme na dovolenou, máme auto hodně naložené. I proto bychom si měli zkontrolovat tlak v pneumatikách. Odborníci radí, že bychom se neměli bát více nahustit pneumatiky než obvykle. Šéf aerodynamiky automobilky Mercedes Teddy Woll v rozhovoru pro Český rozhlas uvedl, že u plně naloženého auta se nemusíme bát zvýšit tlak až na 3 bary. Podle něj se jednak sníží potřeba, a jednak se pneumatika tolik neopotřebává.
Boxy či kola na střeše
Hodně velký vliv na spotřebu může mít cokoliv, co vezeme na střeše - boxy, kola. "Kola, ať jsou na střeše nebo vzadu, mají na zvýšení spotřeby fatální vliv," uvedl Woll. Odborníci se shodují, že kola na střeše mohou zvýšit potřebu až o třetinu. Nás řidiče, kteří mají rádi cyklistiku, to tak opět bude stát další stovky korun navíc.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?