Chystáte se překročit se svým či firemním vozidlem hranice České republiky? Co nás řidiče čeká v roce 2017 v zahraničí? ÚAMK připravil seznam nejdůležitějších novinek a změn, které se týkají každého motoristy. Týká se to nejen vozidel, ale i motocyklů či kol.
Změna limitu alkoholu pro cyklisty na Slovensku
Celou změnu popisuje mluvčí Prezídia policajného zboru Slovenskej republiky mjr. Ing. Denisa Baloghová takto: „Cyklista jazdiaci v zastavanom území obce a cyklista jazdiaci po cestičke pre cyklistov môže jazdiť pod vplyvom alkoholu, ak množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou. U ostatných cyklistov jazdiacich mimo týchto vymedzených území platí naďalej nulová tolerancia alkoholu.
Sankcia za takýto priestupok od 1. januára 2017 zostáva rovnaká, t. j. v správnom konaní možno uložiť pokutu od 150 eur do 800 eur a v blokovom konaní alebo v rozkaznom konaní možno uložiť pokutu do 650 eur.“
Slovensko iniciuje nové vymáhání pokut
Slovenská republika iniciuje v Bruselu řešení problému s vymáháním pokut za jízdu bez dálniční známky u cizince po zpoplatněné komunikaci na Slovensku a přijetí jednotných pravidel pro celou EU.
Stojí to vůbec za to? Jistě. V případě uhrazení plné částky slovenské pokuty 150 euro mluvíme o celkové výši postihů 136,35 milionu Eur (3,7 mld. Kč). Při rychlém uhrazení pokuty do 15 dnů jde o 90,9 milionu Eur (2,5 mld. Kč). A to jistě stojí za námahu. Takže předpokládat, že na české řidiče, kteří jezdili bez známky po slovenských dálnicích, nedojde, je nepravděpodobné. Vymahatelnost je totiž do dvou let od okamžiku, kdy se příslušný státní orgán doví o spáchání přestupku, a tři roky od okamžiku samotného jeho spáchání.
Povinné rukavice pro motorkáře ve Francii
Od 20. listopadu 2016 musí každý motorkář jezdící po francouzských silnicích mít speciální rukavice na motocykl (samozřejmě včetně povinné přilby s reflexními prvky). Opatření se týká jak jezdce, tak i spolujezdce. Navíc takováto povinnost není v Evropě výjimkou. Například Belgie vyžaduje od motocyklistů ochranný oděv, tj. rukavice, bundu s dlouhými rukávy, kalhoty s dlouhými nohavicemi a boty s ochranou kotníků.
Povinné helmy pro děti ve Francii
Pro děti do 12 let je od 22. března povinná helma při jízdě na jízdním kole, ale dokonce i v případě, když je dítě jako spolujezdec na jízdním kole (např. v dětské sedačce).
Pokuta za ztmavená přední boční skla ve Francii
Pokud pojedete vozem se ztmavenými bočními okny do Francie, hrozí vám od 1. ledna automaticky pokuta od policie 135 Eur.
Ekologické zóny Paříž
Od července 2016 platí pro vozidla registrovaná ve Francii povinnost označení vozidla přijíždějícího do Paříže ekologickou plaketou. Od 1. dubna 2017 tato povinnost nově platí i pro zahraniční motoristy. Ten kdo nebude mít ekologickou plaketu na svém vozidle mířícím do ekologické zóny v Paříži, vystavuje se pokutě 68 Eur. Pro zahraniční motoristy bude ekologická plaketa k dispozici od března roku 2017.
Nové značení PHM v Evropě
V průběhu roku 2017 se v celé Evropské unii bude upravovat značení pohonných hmot. Cílem je sjednotit názvy paliva v jednotlivých státech za účelem eliminace záměny natankování paliva do vozidla. Dalším důvodem je zvýšení informovanosti řidičů o podílu biosložky v palivu. Benzín bude nově označen nálepkou s kroužkem a nápisem E5, E10 nebo E85. Nafta na stojanech bude značena dle písmena B ve čtverci s číslovkami 7, 10, 20, 30 a 100. Třetí skupinu tvoří ekologická paliva, která budou označena kosočtvercem s nápisem CNG, LPG, LNG nebo H2.
Tato identifikace bude povinná jak na stojanech čerpacích stanic, tak na víčku nádrže každého nově vyrobeného vozidla. Zároveň však EU ponechává jako další možnost k novému značení ponechat původní označení paliva. Tedy u nás uvidíme kolečka, čtverce nebo kosočtverce spolu s Natural 95, Natural 98, Nafta, atd.
Zákaz kouření uvnitř vozu ve Skotsku
V Anglii a Walesu tento zákaz platí od roku 2015, v Itálii od roku 2016 a od 5. prosince nově platí i ve Skotsku. Tedy přesněji, ten kdo převáží děti a mladistvé do 18 let ve vozidle nesmí v něm nikdo kouřit. Pokud tak někdo z vozidla učiní a zastaví ho policie, hrozí mu sankce ve výši 100 liber (3 200 Kč).
Radary v Rakousku mohou více pokutovat
V Rakousku došlo k novele silničního zákona s ohledem, jaké další přestupky mohou pokutovat radary. Nově může fotografie z automatického radaru posoužit i k sankci za nepřipoutání se, telefonování za jízdy bez hands-free sady, nepoužití ochranné přilby nebo velké množství posádky na motocyklu či ve vozidle.
Za porušení rychlosti v Rakousku zákaz jízdy
Pokud pojedete více, než vám dovolují předpisy v IG-L zóně v Rakousku a zastaví vás za tento přečin policie, hrozí vám pokuta, ale nově i zákaz další jízdy. Policie tento zákaz řeší odebráním klíčků od vozidla nebo umístěním botičky na kolo vozidla.
Nová značka v Rakousku
V Rakousku schválili novou dodatkovou tabulku (symbol zástrčky), která povoluje parkování pouze elektromobilů.
Parkování v Klagenfurtu se zdražuje
Od 6. února 2017 zvyšuje poplatky za parkování i Klagenfurt. Současný systém dvou zón nahradí jedna zóna s cenou 0,50 Eur za 0,5 hodiny.
Parkování ve Vídni se zdražuje
Od 1. ledna 2017 se zvyšují poplatky v parkovacích automatech ve Vídni. Poslední nárůst cen proběhl v roce 2012 a tehdy se ceny parkovného zvyšovali o 66 procent. Od ledna to bude o 5 procent.
0,5 hodiny – 1,05 Eur1 hodina – 2,10 Eur1,5 hodiny – 3,15 Eur2 hodiny – 4,20 EurOdtah špatně stojícího vozu ve Vídni zdraží
Od 1. ledna 2017 se zvedá poplatek za odtah vozidla, které blokuje dopravu (blokování tramvají, stání na místě pro invalidy, zastávky MHD, taxi zóny a příjezdové cesty či vjezdy) ze současných 242 Eur na 264 Eur a pokuta za toto závažné blokování dopravy je až 726 Eur! Vzroste i poplatek za úschovu vozidla v místě Simmering (záchytné parkoviště) ze současných 9 Eur na 10 Eur za jeden den stání vozu.
Zvýšení DPH v pohostinství v Chorvatsku
Od nového roku si návštěvníci restaurací, kaváren, cukráren, atd. připlatí. Zvedlo se totiž DPH z 10 na 25 procent, což je úroveň z před čtyřmi léty (před zavedením EET). Místní se obávají poklesu poptávky a snížení zájmu turistů o jejich služby.
Dražší STK v Německu
Silniční technické kontroly ve spolkové republice Německo jsou nyní dražší. Cena se bude dle jednotlivých států pohybovat mezi 35 až 55 Eury.
Nová Euro norma pro motocykly a mopedy
Nově homologované modely motocyklů a mopedů od ledna 2017 musí splňovat novou emisní normu Euro 4. S novou normou se snižuje počet znečišťujících látek o více než polovinu.
Povinnost vozit helmy na e-kolech v Nizozemsku
Ochrana hlavy pro všechny věkové kategorie musí být použita, pokut budete jezdit na elektrickém kole po Nizozemsku. Výjimka se uděluje jen pro elektrická kola, která nedosahují maximální rychlosti 25 km/h.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.