Nebezpečí vzniku ledovky hrozí tam, kde srážky či vzdušná vlhkost padají na promrzlou silnici. A jak na takové silnici správně řídit?
Teplota okolního vzduchu přitom může být i plus tři stupně.
Takže při plusových teplotách blížících se nule a vlhkém počasí či při jízdě po navlhlém povrchu raději opatrně.
Nebezpečí hrozí hlavně po předchozí noci s teplotami pod bodem mrazu, při jízdě v mlhavých úsecích či po vjetí tam, kde panuje celodenní stín.
Jak se chovat na ledovce?Silnice pokrytá ledovkou bývá ne náhodou přirovnávána ke kluzišti. Přilnavost pneumatik k povrchu silnice klesá na minimum. Každý řidič se musí smířit s tím, že jeho automobil bude jen neochotně zpomalovat a zatáčet. Nezbývá než výrazně zpomalit tempo jízdy, všechny zamýšlené úkony provádět s dostatečným předstihem.
Pedály akcelerátoru i brzdy je potřeba ovládat s maximální citlivostí. V namrzlém úseku nebudeme sami, je dobré počítat s možnými chybami druhých. Určitě se vyplatí zvětšit odstup od před námi jedoucího vozidla, jehož řidič se může kvůli své jezdecké chybě dostat do smyku.
A také pamatujme na nedočkavé rychlíky za námi. Pokud vidíme, že bude třeba zpomalit, nebude na škodu začít přibržďovat s dostatečným předstihem. Polehounku, aby ten za námi stačil včas zareagovat a zvětšit vzájemný odstup. „Ostatně na kluzkém povrchu by naše jednání mělo být pro ostatní dostatečně čitelné, aby byli schopni včas zareagovat,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nezapomínejme ani na zhoršenou stabilitu chodců. Rozhodně se vyplatí projíždět kolem nich s větším odstupem a raději pomaleji.
Ledovka může být neviditelnáPokud už jedeme po silnici, na které je náledí, zpravidla se pohybujeme s dostatečnou obezřetností. Velmi nebezpečné ale je lokální náledí, se kterým nepočítáme. Takže po delší jízdě po mokrém nebo dokonce suchém povrchu můžeme narazit na úsek, kde to je namrzlé. Za mlhy a teplot blízkých bodu mrazu může vznikat ledová vrstvička na podchlazené vozovce na mostech. „Velmi nebezpečné je, že námraza často nebývá vidět. To v případě, že se jedná o tenounkou průsvitnou vrstvičku, glazuru pokrývající tmavý asfalt. Řidič je přesvědčen, že se pohybuje po navlhlém asfaltovém povrchu, a přitom jede po hladkém kluzišti.
Tento nebezpečný úkaz se označuje jako černý led,“ varuje Roman Budský. Rozhodně se vyplatí zvětšit vzájemné odstupy. Obecně se doporučuje mezi vozidly zachovávat vzájemnou vzdálenost odpovídající dvěma vteřinám jízdy. Na namrzlém povrchu bychom měli přidat alespoň jednu další vteřinu. Přece jen riziko překvapivého chování před námi jedoucího řidiče je vyšší. A také pozor tam, kde s komplikacemi moc nepočítáme. Třeba na dálnicích. Neviditelná ledovka má na svědomí nejednu řetězovou havárii, při které dokonce umírali lidé. Takže i zde se předvídavost určitě vyplatí.
Smyk nemusí znamenat pohromuV zásadě sedíme za volantem auta buď nedotáčivého, které neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici, nebo naopak přetáčivého, které naopak zatáčí až moc, zadek vozidla se nás snaží předběhnout. V prvém případě se vyplatí ještě o něco více jemně pootočit volantem do zatáčky. Nezrychlovat, nebrzdit a vymáčknout pedál spojky. Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme bezpečně. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat. Opět je třeba počínat si jemně. Jinak se zadek našeho vozu překývne na druhou stranu. S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér. I řidiči současných aut napěchovaných moderními asistenčními systémy by měli být opatrní. Jejich účinnost se odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice.
Na hladkém náledí trochu pomohou, ale i na ně se vztahují fyzikální zákony. „Nejlepší prevencí vzniku nehody v době, kdy hrozí nebezpečí náledí, je vydat se na cestu s dostatečným časovým předstihem, počítat s možnými komplikacemi i chybami druhých. A na plánovanou schůzku či do práce dorazit bezpečně, byť se zpožděním,“ uzavírá Roman Budský.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).