Není to tak dávno, co byla nejoblíbenější barvou automobilů stříbrná. Relativně nudný odstín, objevující ve velké míře například na služebních aut, je ale minulostí. Její místo už před pěti lety zaujal jiný světlý odstín, jenž se na výsluní drží i pro letošní rok. Zatímco stříbrná dále padá…
Axalta Coating System je vedoucím dodavatelem tekutých i práškových barev pro automobilový průmysl. To je poměrně dostatečné oprávnění pro stanovení žebříčku nejpopulárnějších barev nových automobilů. Již 64. ročník ovládla opět bílá (se 37 procenty), objevující se na výsluní již od roku 2011, kdy vystřídala stříbrnou. Ta se letos opět propadla a v žebříčku figuruje až na třetím místě s 11 procenty, stejného výsledku navíc dosáhla také šedá. Před ně se dostala s 18 procenty černá, nejoblíbenější barva z let 1987 až 1997 s výjimkou roku 1995, kdy uspěla modrá. Ta je aktuálně na děleném čtvrtém místě s červenou a hnědou/béžovou. Žlutá získala 3 procenta, zelená a další odstíny pak dokonce jen 1 procento.
Zajímavá je situace v jednotlivých světových regionech. V Evropě je nejpopulárnější bílá, následovaná černou a šedou (ta má se 17 procenty největší podíl právě na starém kontinentu). Dominantní postavení má bílá také v Asii, kde drží téměř polovinu trhu a pokud budeme ještě více specifičtí, v Číně má bílá 57 procent, v Japonsku 34 procent a v Jižní Koreji 33 procent. Jedinou výjimku představuje Indie, v níž se 31 procenty vede stříbrná. Severní i Jižní Amerika opět shodně volí bílou, zajímavostí však je, že v USA a Kanadě lidé nejčastěji ze všech regionů, jež studie obsahuje, sahají po červené, a to až v deseti procentech případů. Takového výsledku žádná z výraznějších barev nedosahuje, žlutá má s pěti procenty nejvíce v Číně a modrá s devíti procenty, respektive zelená s pěti procenty, v Rusku. I tamnímu trhu ale vládne bílá. Nepřekvapivě v Africe je téměř každé druhé nové auto bílé.
Jaká je situace na našem trhu? V loňském roce se prodalo 237 780 nových automobilů, z nichž hned 29,5 procenta (tedy 70 139 aut) bylo lakováno bílou barvou. 50 130 aut, tedy 21,1 procenta koláče, má šedý lak, 32 224 aut, tedy 13,6 procenta koláče, má modrý lak a 28 687 aut, tedy 12,1 procenta koláče, má černý lak. Zajímavostí je, že stříbrný vůz si za prvních jedenáct měsíců koupilo jen 314 zákazníků, je ale možné, že mnoho stříbrných vozů je zahrnuto mezi šedými. Z výraznějších odstínů jednoznačně dominuje červená s 26 515 registrovanými automobily, žlutá nebo žlutozelená se vyskytuje na 4925 autech. A jakou barvu má vaše auto? Vyjádřete se v naší anketě!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.