Není to tak dávno, co byla nejoblíbenější barvou automobilů stříbrná. Relativně nudný odstín, objevující ve velké míře například na služebních aut, je ale minulostí. Její místo už před pěti lety zaujal jiný světlý odstín, jenž se na výsluní drží i pro letošní rok. Zatímco stříbrná dále padá…
Axalta Coating System je vedoucím dodavatelem tekutých i práškových barev pro automobilový průmysl. To je poměrně dostatečné oprávnění pro stanovení žebříčku nejpopulárnějších barev nových automobilů. Již 64. ročník ovládla opět bílá (se 37 procenty), objevující se na výsluní již od roku 2011, kdy vystřídala stříbrnou. Ta se letos opět propadla a v žebříčku figuruje až na třetím místě s 11 procenty, stejného výsledku navíc dosáhla také šedá. Před ně se dostala s 18 procenty černá, nejoblíbenější barva z let 1987 až 1997 s výjimkou roku 1995, kdy uspěla modrá. Ta je aktuálně na děleném čtvrtém místě s červenou a hnědou/béžovou. Žlutá získala 3 procenta, zelená a další odstíny pak dokonce jen 1 procento.
Zajímavá je situace v jednotlivých světových regionech. V Evropě je nejpopulárnější bílá, následovaná černou a šedou (ta má se 17 procenty největší podíl právě na starém kontinentu). Dominantní postavení má bílá také v Asii, kde drží téměř polovinu trhu a pokud budeme ještě více specifičtí, v Číně má bílá 57 procent, v Japonsku 34 procent a v Jižní Koreji 33 procent. Jedinou výjimku představuje Indie, v níž se 31 procenty vede stříbrná. Severní i Jižní Amerika opět shodně volí bílou, zajímavostí však je, že v USA a Kanadě lidé nejčastěji ze všech regionů, jež studie obsahuje, sahají po červené, a to až v deseti procentech případů. Takového výsledku žádná z výraznějších barev nedosahuje, žlutá má s pěti procenty nejvíce v Číně a modrá s devíti procenty, respektive zelená s pěti procenty, v Rusku. I tamnímu trhu ale vládne bílá. Nepřekvapivě v Africe je téměř každé druhé nové auto bílé.
Jaká je situace na našem trhu? V loňském roce se prodalo 237 780 nových automobilů, z nichž hned 29,5 procenta (tedy 70 139 aut) bylo lakováno bílou barvou. 50 130 aut, tedy 21,1 procenta koláče, má šedý lak, 32 224 aut, tedy 13,6 procenta koláče, má modrý lak a 28 687 aut, tedy 12,1 procenta koláče, má černý lak. Zajímavostí je, že stříbrný vůz si za prvních jedenáct měsíců koupilo jen 314 zákazníků, je ale možné, že mnoho stříbrných vozů je zahrnuto mezi šedými. Z výraznějších odstínů jednoznačně dominuje červená s 26 515 registrovanými automobily, žlutá nebo žlutozelená se vyskytuje na 4925 autech. A jakou barvu má vaše auto? Vyjádřete se v naší anketě!
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?