Není to tak dávno, co byla nejoblíbenější barvou automobilů stříbrná. Relativně nudný odstín, objevující ve velké míře například na služebních aut, je ale minulostí. Její místo už před pěti lety zaujal jiný světlý odstín, jenž se na výsluní drží i pro letošní rok. Zatímco stříbrná dále padá…
Axalta Coating System je vedoucím dodavatelem tekutých i práškových barev pro automobilový průmysl. To je poměrně dostatečné oprávnění pro stanovení žebříčku nejpopulárnějších barev nových automobilů. Již 64. ročník ovládla opět bílá (se 37 procenty), objevující se na výsluní již od roku 2011, kdy vystřídala stříbrnou. Ta se letos opět propadla a v žebříčku figuruje až na třetím místě s 11 procenty, stejného výsledku navíc dosáhla také šedá. Před ně se dostala s 18 procenty černá, nejoblíbenější barva z let 1987 až 1997 s výjimkou roku 1995, kdy uspěla modrá. Ta je aktuálně na děleném čtvrtém místě s červenou a hnědou/béžovou. Žlutá získala 3 procenta, zelená a další odstíny pak dokonce jen 1 procento.
Zajímavá je situace v jednotlivých světových regionech. V Evropě je nejpopulárnější bílá, následovaná černou a šedou (ta má se 17 procenty největší podíl právě na starém kontinentu). Dominantní postavení má bílá také v Asii, kde drží téměř polovinu trhu a pokud budeme ještě více specifičtí, v Číně má bílá 57 procent, v Japonsku 34 procent a v Jižní Koreji 33 procent. Jedinou výjimku představuje Indie, v níž se 31 procenty vede stříbrná. Severní i Jižní Amerika opět shodně volí bílou, zajímavostí však je, že v USA a Kanadě lidé nejčastěji ze všech regionů, jež studie obsahuje, sahají po červené, a to až v deseti procentech případů. Takového výsledku žádná z výraznějších barev nedosahuje, žlutá má s pěti procenty nejvíce v Číně a modrá s devíti procenty, respektive zelená s pěti procenty, v Rusku. I tamnímu trhu ale vládne bílá. Nepřekvapivě v Africe je téměř každé druhé nové auto bílé.
Jaká je situace na našem trhu? V loňském roce se prodalo 237 780 nových automobilů, z nichž hned 29,5 procenta (tedy 70 139 aut) bylo lakováno bílou barvou. 50 130 aut, tedy 21,1 procenta koláče, má šedý lak, 32 224 aut, tedy 13,6 procenta koláče, má modrý lak a 28 687 aut, tedy 12,1 procenta koláče, má černý lak. Zajímavostí je, že stříbrný vůz si za prvních jedenáct měsíců koupilo jen 314 zákazníků, je ale možné, že mnoho stříbrných vozů je zahrnuto mezi šedými. Z výraznějších odstínů jednoznačně dominuje červená s 26 515 registrovanými automobily, žlutá nebo žlutozelená se vyskytuje na 4925 autech. A jakou barvu má vaše auto? Vyjádřete se v naší anketě!
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?