Není to tak dávno, co byla nejoblíbenější barvou automobilů stříbrná. Relativně nudný odstín, objevující ve velké míře například na služebních aut, je ale minulostí. Její místo už před pěti lety zaujal jiný světlý odstín, jenž se na výsluní drží i pro letošní rok. Zatímco stříbrná dále padá…
Axalta Coating System je vedoucím dodavatelem tekutých i práškových barev pro automobilový průmysl. To je poměrně dostatečné oprávnění pro stanovení žebříčku nejpopulárnějších barev nových automobilů. Již 64. ročník ovládla opět bílá (se 37 procenty), objevující se na výsluní již od roku 2011, kdy vystřídala stříbrnou. Ta se letos opět propadla a v žebříčku figuruje až na třetím místě s 11 procenty, stejného výsledku navíc dosáhla také šedá. Před ně se dostala s 18 procenty černá, nejoblíbenější barva z let 1987 až 1997 s výjimkou roku 1995, kdy uspěla modrá. Ta je aktuálně na děleném čtvrtém místě s červenou a hnědou/béžovou. Žlutá získala 3 procenta, zelená a další odstíny pak dokonce jen 1 procento.
Zajímavá je situace v jednotlivých světových regionech. V Evropě je nejpopulárnější bílá, následovaná černou a šedou (ta má se 17 procenty největší podíl právě na starém kontinentu). Dominantní postavení má bílá také v Asii, kde drží téměř polovinu trhu a pokud budeme ještě více specifičtí, v Číně má bílá 57 procent, v Japonsku 34 procent a v Jižní Koreji 33 procent. Jedinou výjimku představuje Indie, v níž se 31 procenty vede stříbrná. Severní i Jižní Amerika opět shodně volí bílou, zajímavostí však je, že v USA a Kanadě lidé nejčastěji ze všech regionů, jež studie obsahuje, sahají po červené, a to až v deseti procentech případů. Takového výsledku žádná z výraznějších barev nedosahuje, žlutá má s pěti procenty nejvíce v Číně a modrá s devíti procenty, respektive zelená s pěti procenty, v Rusku. I tamnímu trhu ale vládne bílá. Nepřekvapivě v Africe je téměř každé druhé nové auto bílé.
Jaká je situace na našem trhu? V loňském roce se prodalo 237 780 nových automobilů, z nichž hned 29,5 procenta (tedy 70 139 aut) bylo lakováno bílou barvou. 50 130 aut, tedy 21,1 procenta koláče, má šedý lak, 32 224 aut, tedy 13,6 procenta koláče, má modrý lak a 28 687 aut, tedy 12,1 procenta koláče, má černý lak. Zajímavostí je, že stříbrný vůz si za prvních jedenáct měsíců koupilo jen 314 zákazníků, je ale možné, že mnoho stříbrných vozů je zahrnuto mezi šedými. Z výraznějších odstínů jednoznačně dominuje červená s 26 515 registrovanými automobily, žlutá nebo žlutozelená se vyskytuje na 4925 autech. A jakou barvu má vaše auto? Vyjádřete se v naší anketě!
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.