Systém ESP bude povinný pro všechny osobní automobily prodávané v Evropě

, foto:
ar5 3. listopadu 2014 06:54
Sdílej:

Evropská unie oznámila, že systém jízdní stability označovaný zkratkou ESP bude již brzy povinný pro naprosto všechna osobní a lehká užitková vozidla prodávaná na starém kontinentu.

Doposud v letošním roce bylo 84 procent všech nových vozů prodávaných v Evropě, vybaveno systémem stabilizace podvozku (ESP), což je technologie, která od svého uvedení na trh zabránila 190.000 nehodám a uchránila více než 6000 životů jen v Evropě. Stávající nařízení platí v současné době pouze pro osobní automobily a lehká užitková vozidla, která mají celkovou hmotnost do 3,5 tuny, ale již brzy bude rozšířena na všechny ostatní typy vozidel.

Gerhard Steiger, předseda představenstva divize Bosch Chassis Systems Control, říká, že "ESP zachraňuje životy" a podle jedné studie společnosti, v roce 2011 tento systém zabránil více než 33.000 úrazům a uchránil 1000 životů v členských státech Evropské unie. Pomocí senzorů v kolech ESP porovnává 25 krát za sekundu, zda je vozidlo v pohybu ve směru řidiče a zda směr "sedí" s natočením volantu. Pokud ne, ESP sníží točivý moment motoru a když ani to nestačí, pak se začnou jednotlivá kola samostatně přibrzďovat, aby se vůz srovnal do správného směru.

Mimochodem, ESP je povinná výbava u automobilů s celkovou hmotností až 4,5 tuny ve Spojených státech a Kanadě již od září roku 2011. Povinné je taktéž v Austrálii a Izraeli, zatímco Japonsko, Jižní Korea, Turecko a Rusko se chystají realizovat nové nařízení v následujících letech.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?