Evropská unie oznámila, že systém jízdní stability označovaný zkratkou ESP bude již brzy povinný pro naprosto všechna osobní a lehká užitková vozidla prodávaná na starém kontinentu.
Doposud v letošním roce bylo 84 procent všech nových vozů prodávaných v Evropě, vybaveno systémem stabilizace podvozku (ESP), což je technologie, která od svého uvedení na trh zabránila 190.000 nehodám a uchránila více než 6000 životů jen v Evropě. Stávající nařízení platí v současné době pouze pro osobní automobily a lehká užitková vozidla, která mají celkovou hmotnost do 3,5 tuny, ale již brzy bude rozšířena na všechny ostatní typy vozidel.
Gerhard Steiger, předseda představenstva divize Bosch Chassis Systems Control, říká, že "ESP zachraňuje životy" a podle jedné studie společnosti, v roce 2011 tento systém zabránil více než 33.000 úrazům a uchránil 1000 životů v členských státech Evropské unie. Pomocí senzorů v kolech ESP porovnává 25 krát za sekundu, zda je vozidlo v pohybu ve směru řidiče a zda směr "sedí" s natočením volantu. Pokud ne, ESP sníží točivý moment motoru a když ani to nestačí, pak se začnou jednotlivá kola samostatně přibrzďovat, aby se vůz srovnal do správného směru.
Mimochodem, ESP je povinná výbava u automobilů s celkovou hmotností až 4,5 tuny ve Spojených státech a Kanadě již od září roku 2011. Povinné je taktéž v Austrálii a Izraeli, zatímco Japonsko, Jižní Korea, Turecko a Rusko se chystají realizovat nové nařízení v následujících letech.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.