Celá řada motoristů do svých plechových miláčků tankuje na čerpací stanici co největší množství paliva, aby při výhodné ceně co nejvíce "nacpali" nádrž až po okraj.
Možná se mezi ně řadíte právě i Vy, ale nejnovější zpráva se kterou přišel server Novinky.cz s odkazem na deník Právo, vám asi vyrazí dech. Pokud máte v oblibě i po dotankování plné nádrže jí stále po kapičkách "dolívat" až po okraj a myslíte si, že nádrž naplněná na mililitry přesně bude jen k dobru, tak to se šeredně mýlíte. Pokud totiž i po zastavení tankovací pistole stále ručně tankujete palivo dokud není nafta/benzín vidět až u víčka nádrže, může se vám s klidem stát, že vám nádrž exploduje a vaše auto skončí v plamenech.
"V nádrži auta musí vždy zůstat dostatečně velké volné místo. Potřebná vzduchová bublina musí být v nádrži vždy, a to kvůli tepelné roztažnosti paliva. Pokud například v zimě natankujete studené palivo a poté auto zaparkujete ve vyhřáté garáži, objem paliva se může o deset až patnáct procent zvětšit a hrozí prasknutí nádrže,“ to je doslovná citace pro deník Právo z automobilky Škoda Auto.
Další podstatnou zajímavostí je také to, že automobilky v žádném případě nechtějí převzít odpovědnost za případné přečerpání nádrže. Škody způsobené explozí tak půjdou na vaší stranu a jedná se jen čistě o vaší chybu. "V případě přečerpání jmenovitého objemu nádrže, a tím zaplnění bezpečnostního prostoru nádrže palivem odmítá například Škoda Auto odpovědnost za škodu dle zákona 59/1998 Sb.,“ Toto vysvětluje pro změnu písemné vyjádření Škody Auto z roku 2013, které zaslala Českému metrologickému institutu (ČMI).
Také se vám někdy zdá, že stojan na čerpací stanici ukazuje jiný počet litrů, než co ukazuje ukazatel paliva ve vašem vozidle? Není to nic zvláštního. Z tiskové zprávy od Škody Auto pro ČMI totiž vyplývá, že do nádrže auta lze načerpat mnohem více litrů, než stojí v technickém průkazu vozu. „Objemy bezpečnostního prostoru nádrže (odvzdušňovacích komor a nalévacího hrdla) činí navíc až 17 litrů ke jmenovitému objemu nádrže,“ i to říká prohlášení automobilky, docela překvapivé že?
Pro deník Právo navíc uvedl expert z ČMI Jindřich Pošvář toto, „Jeden výrobce vozů písemně potvrdil, že určitým způsobem čerpání lze do nádrže načerpat běžně zřetelně více pohonných hmot, neboť celkový objem nádrže, jejíž jmenovitý objem uvedený v dokladech k vozidlu je 45 litrů, činí s bezpečnostním prostorem a nalévacím hrdlem 58 litrů s tolerancí dva až tři litry".
„Metrologické parametry u měřidel v autě jsou nesrovnatelně špatné. Na tuto skutečnost nemá vliv ani to, že údaje jsou pak u luxusnějších vozů různě přepočítávány palubním počítačem. Bohužel lavina stížností motoristů na výdejní stojany pohonných hmot je vyvolána zejména sugestivním vlivem informačních systémů moderních automobilů, které pracují s palivoměry měřícími s přesností v nejlepším případě pět procent, někdy i více než deset procent. A pak porovnává motorista toto měření s měřením stojanem, který má největší dovolenou chybu 0,5 procenta,“ dodal Pošvář.
Poslední zajímavostí, se kterou se setkáváme i my redaktoři, je také to, že někdy při natankování malého množství paliva do nádrže, se ručička palivoměru ani nepohne! Podle institutu dochází běžně k případům, kdy v případě malého množství načerpání paliva kolem pěti litrů, se ručička palivoměru opravdu ani nehne. Značkové servisy a servisní poradci uvádějí, že palivoměr ukáže nově natankované palivo až od množství alespoň šesti až deseti litrů, pod tento limit se vám tak bude zdát, že vaše čerpací stanice si natankované litry uvedené na stojanu vymýšlí..
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.