Celá řada motoristů do svých plechových miláčků tankuje na čerpací stanici co největší množství paliva, aby při výhodné ceně co nejvíce "nacpali" nádrž až po okraj.
Možná se mezi ně řadíte právě i Vy, ale nejnovější zpráva se kterou přišel server Novinky.cz s odkazem na deník Právo, vám asi vyrazí dech. Pokud máte v oblibě i po dotankování plné nádrže jí stále po kapičkách "dolívat" až po okraj a myslíte si, že nádrž naplněná na mililitry přesně bude jen k dobru, tak to se šeredně mýlíte. Pokud totiž i po zastavení tankovací pistole stále ručně tankujete palivo dokud není nafta/benzín vidět až u víčka nádrže, může se vám s klidem stát, že vám nádrž exploduje a vaše auto skončí v plamenech.
"V nádrži auta musí vždy zůstat dostatečně velké volné místo. Potřebná vzduchová bublina musí být v nádrži vždy, a to kvůli tepelné roztažnosti paliva. Pokud například v zimě natankujete studené palivo a poté auto zaparkujete ve vyhřáté garáži, objem paliva se může o deset až patnáct procent zvětšit a hrozí prasknutí nádrže,“ to je doslovná citace pro deník Právo z automobilky Škoda Auto.
Další podstatnou zajímavostí je také to, že automobilky v žádném případě nechtějí převzít odpovědnost za případné přečerpání nádrže. Škody způsobené explozí tak půjdou na vaší stranu a jedná se jen čistě o vaší chybu. "V případě přečerpání jmenovitého objemu nádrže, a tím zaplnění bezpečnostního prostoru nádrže palivem odmítá například Škoda Auto odpovědnost za škodu dle zákona 59/1998 Sb.,“ Toto vysvětluje pro změnu písemné vyjádření Škody Auto z roku 2013, které zaslala Českému metrologickému institutu (ČMI).
Také se vám někdy zdá, že stojan na čerpací stanici ukazuje jiný počet litrů, než co ukazuje ukazatel paliva ve vašem vozidle? Není to nic zvláštního. Z tiskové zprávy od Škody Auto pro ČMI totiž vyplývá, že do nádrže auta lze načerpat mnohem více litrů, než stojí v technickém průkazu vozu. „Objemy bezpečnostního prostoru nádrže (odvzdušňovacích komor a nalévacího hrdla) činí navíc až 17 litrů ke jmenovitému objemu nádrže,“ i to říká prohlášení automobilky, docela překvapivé že?
Pro deník Právo navíc uvedl expert z ČMI Jindřich Pošvář toto, „Jeden výrobce vozů písemně potvrdil, že určitým způsobem čerpání lze do nádrže načerpat běžně zřetelně více pohonných hmot, neboť celkový objem nádrže, jejíž jmenovitý objem uvedený v dokladech k vozidlu je 45 litrů, činí s bezpečnostním prostorem a nalévacím hrdlem 58 litrů s tolerancí dva až tři litry".
„Metrologické parametry u měřidel v autě jsou nesrovnatelně špatné. Na tuto skutečnost nemá vliv ani to, že údaje jsou pak u luxusnějších vozů různě přepočítávány palubním počítačem. Bohužel lavina stížností motoristů na výdejní stojany pohonných hmot je vyvolána zejména sugestivním vlivem informačních systémů moderních automobilů, které pracují s palivoměry měřícími s přesností v nejlepším případě pět procent, někdy i více než deset procent. A pak porovnává motorista toto měření s měřením stojanem, který má největší dovolenou chybu 0,5 procenta,“ dodal Pošvář.
Poslední zajímavostí, se kterou se setkáváme i my redaktoři, je také to, že někdy při natankování malého množství paliva do nádrže, se ručička palivoměru ani nepohne! Podle institutu dochází běžně k případům, kdy v případě malého množství načerpání paliva kolem pěti litrů, se ručička palivoměru opravdu ani nehne. Značkové servisy a servisní poradci uvádějí, že palivoměr ukáže nově natankované palivo až od množství alespoň šesti až deseti litrů, pod tento limit se vám tak bude zdát, že vaše čerpací stanice si natankované litry uvedené na stojanu vymýšlí..
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.