Řidiče možná čeká zpoplatnění silnic první třídy a zdražení dálnic

ilustrační foto
ilustrační foto, foto: ŘSD ČR
Marek Litzman 21. července 2011 10:50
Sdílej:

Ministerstvo dopravy je jedním z míst, kde se má při přípravě rozpočtu na příští rok krájet nejvíc. Proto vymýšlí, kde si peníze nahradit.

Jednou z pracovních variant ministerstva je i speciální známka na silnice první třídy. Pravděpodobně by se jednalo o obdobu dálničních známek. Jedna by stála 600 korun. S informací přišly Hospodářské noviny.

Zvednout by se měla i cena klasických dálničních známek a to na 1500 korun.

Takovéto zpoplatnění nedálničních úseků není úplnou novinkou, používá ho Bulharsko a Rumunsko. Vzhledem k tomu, že jde v principu o paušální daň, která postihne kohokoliv na silnicích, protože trasám prvních tříd se dá vyhnout na rozdíl od dálnic jen těžko, můžeme hledat také paralely se silniční daní. Tu u nás platí jen podnikatelé, v zahraničí je ovšem časté to, aby ji odváděly i fyzické osoby.

 

Dovolte mi drobný komentář k celé věci. Speciální daň je obvykle uvalována na produkty, jejichž prodej chce stát nějakým způsobem omezit. Proto daně na alkohol, cigarety, na benzín.

U silnic je tomu jinak. Dálnice a silnice první třídy jsou obvykle těmi silnicemi, o kterých stát chce, aby byly maximálně využívány. Vedou mimo sídla, je na nich méně nehod a při vhodném způsobu jízdy na nich lze díky plynulé jízdě dosáhnout i nižší spotřeby. Přesto právě pohyb na těchto silnicích je daněn. V případě dálnic můžeme mluvit i o jistém luxusu což u silnici 1. třídy platí jen sporadicky.

Ať se na to dívám jakkoliv, logika by spíše velela v maximální možné míře tlačit řidiče na tyto trasy a nikoliv je vyhánět zdaněním.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.