Předlouhých 17 let trvala domluva na odkoupení pozemků potřebných k prodloužení dálnice D11 do Hradce Králové. Nyní se konečně zadařilo.
Spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou byl v posledních 20 letech mediálním evergreenem. Hádky a jednání o to, kde se bude či nebude stavět a hospodařit plnily stránky deníků po dlouhou dobu. Teprve nyní se zdá, že je vše u konce.
Farmářka prodala pozemky potřebné ke stavbě dálnice D11 prozatím vedoucí těsně před Hradec Králové, státu za 90 milionů korun. Mimo to bude moci směnit s pozemkovým fondem jiné pozemky, které budou stavbou silnice znehodnoceny znemožněním přístupu.
V současné době končí dálnice D11 asi 4 kilometry před Hradcem Králové, dálniční úsek dlouhý 3,7 km je hotov asi ze třetiny, poslední 2,5 km bude možné dostavět nyní. Ministr dopravy Šmerda odhaduje cenu na 1,5 miliardy korun. Potíž je, že tyto peníze zatím v rozpočtu nejsou.
Pokud by se podařilo sehnat ministrovi dostatek finančních prostředků, stavba by mohla začít v příštím roce a hotova by mohla být v roce 2014. S prvními přípravnými pracemi se má začít ještě letos, poté, co farmářka sklidí úrodu.
Délka dálnice D11 je v současné době asi poloviční oproti finálnímu stavu. S délkou 84 km dosahuje do Hradce Králové, kde se od ní odštěpí rychlostní silnice R35, na kterou čeká jako na smilování dálnice D1. Půjde o její severní alternativu, proto by měla přetížené dálnici velmi ulevit. Sama D11 bude z Hradce Králové pokračovat na sever do Jaroměře a do Polska, kde se naváže na tamní dálnici S3.
Výstavba úseků do Jaroměře byla plánována již na tento rok, avšak nedostatek financí ve státní pokladně zahájení stavby zpozdil.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?