Předlouhých 17 let trvala domluva na odkoupení pozemků potřebných k prodloužení dálnice D11 do Hradce Králové. Nyní se konečně zadařilo.
Spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou byl v posledních 20 letech mediálním evergreenem. Hádky a jednání o to, kde se bude či nebude stavět a hospodařit plnily stránky deníků po dlouhou dobu. Teprve nyní se zdá, že je vše u konce.
Farmářka prodala pozemky potřebné ke stavbě dálnice D11 prozatím vedoucí těsně před Hradec Králové, státu za 90 milionů korun. Mimo to bude moci směnit s pozemkovým fondem jiné pozemky, které budou stavbou silnice znehodnoceny znemožněním přístupu.
V současné době končí dálnice D11 asi 4 kilometry před Hradcem Králové, dálniční úsek dlouhý 3,7 km je hotov asi ze třetiny, poslední 2,5 km bude možné dostavět nyní. Ministr dopravy Šmerda odhaduje cenu na 1,5 miliardy korun. Potíž je, že tyto peníze zatím v rozpočtu nejsou.
Pokud by se podařilo sehnat ministrovi dostatek finančních prostředků, stavba by mohla začít v příštím roce a hotova by mohla být v roce 2014. S prvními přípravnými pracemi se má začít ještě letos, poté, co farmářka sklidí úrodu.
Délka dálnice D11 je v současné době asi poloviční oproti finálnímu stavu. S délkou 84 km dosahuje do Hradce Králové, kde se od ní odštěpí rychlostní silnice R35, na kterou čeká jako na smilování dálnice D1. Půjde o její severní alternativu, proto by měla přetížené dálnici velmi ulevit. Sama D11 bude z Hradce Králové pokračovat na sever do Jaroměře a do Polska, kde se naváže na tamní dálnici S3.
Výstavba úseků do Jaroměře byla plánována již na tento rok, avšak nedostatek financí ve státní pokladně zahájení stavby zpozdil.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.