Koncpety či, jak tomu u Rollsu říkají, experimentální vozidla, nejsou ničím až tak novým. Jedno takové se nyní dostalo do aukce. A stojí za vidění.
První experimentální vozidlo vyrobila továrna Rolls-Royce již v roce 1919 a pravděpodobně šlo o první koncepční automobil v historii, byť obvykle se tohle prvenství připisuje až o dvacet let mladšímu Buicku Y-Job. Nás ale více zajímá jiný, trochu pozdější koncept, Rolls Royce 10EX.
Tento vůz byl v roce 1926 postaven na základě Phantomu I, který nahrazil slavný Silver Ghost. Phantom I se začal vyrábět roku 1925 a na linkách zůstal až do roku 1931.
V té době ještě nebyla žádná aerodynamika na pořadu dne, auta byla hranatá jako krabice od televize a náznaky aerodynamického tvaru měly jen sportovní vozy. Takovým byl i 10EX, který dostal torpédovitý trup s dlouhou, kulatou zádí. Z Phantomu byla převzata téměř veškerá technika, tedy včetně motoru o objemu 7,7 litru. Jeho výkon neznáme, ten nejdůležitější je, že automobilka jej zásadně neudávala. Druhý je, že výkon postupně rostl docela značným tempem, udává se však přibližná hodnota kolem 100 koní.
Tento fascinující koncept obsahující notný kus historie je v krásně zrenovovaném stavu na prodej během aukce, která se uskuteční na konci června. Očekává se, že kupec za něj dá přinejmenším 400 tisíc liber (přes 11 milionů korun).
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?