Ekologická daň se v současné době platí z převodu vozů, jejichž staří je větší než deset let.
Ekologická daň z převodu vozidla se v současné době platí za vozy, které splňují emisní standard Euro 2 a horší. Vzhledem ke značnému překryvu při zavádění nelze říct přesný rok, orientačně lze říci, že jde o vozy, které se vyrobily do roku 2000. Vozy splňující normu zaplatí při převodu ekologickou daň 3000, méně ekologická vozidla s normou Euro 1 zaplatí 5000 a vozidla, která nesplňují žádnou normu, zaplatí 10 tisíc korun.
Česká televize přišla se zjištěním, že stát hodlá během tří let rozšířit okruh zdaněných vozů i o novější modely splňující normu Euro 3, které byly vyráběny přibližně do roku 2005. Stupnice by se jen posunula o stupeň, tedy sazby by byly 3 tisíce za Euro 3, 5 tisíc za Euro 2 a 10 tisíc za cokoliv staršího.
Zdá se to být docela logický krok, doba pokročila, takže v roce 2014 by tak byla zdaňována stejně stará auta jako při zavedení původního zákona v roce 2008. Otázkou ale je, jestli tím stát nedělá cílům, které si vytyčil, totiž snížení počtu aut s vysokými emisemi a omlazení vozového parku, velkou medvědí službu.
Pokud někdo jezdí například ve Škodě 120 nebo ve Favoritu, asi jen těžko bude mít našetřeno na úplně nový vůz. Ekologická daň mu ale de facto zabrání postoupit alespoň o krůček výše, například na novější (ekologičtější a bezpečnější) Felicii.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?