Koncerny Daimler a Toyota se shodují, do čtyř let bude možné masově vyrábět relativně levné vodíkové vozy. Stanou se elektromobily jen krátkou epizodou v dějinách automobilismu?
Toyota již několikrát zopakovala, že má v úmyslu vypustit do světa v roce 2015 sedan s pohonem, který bude zásobovat energie z palivových článků. Jeho cena by neměla překročit 50 tisíc dolarů, což je v přepočtu 880 tisíc korun. Cenová úroveň vozů v USA je trochu nižší, za 50 tisíc dolarů v USA Toyota prodává Lexus GS, který u nás začíná na 1,2 milionu korun.
K úvahám o relativně dostupném voze na vodíkový pohon se přidává i Daimler. I on tvrdí, že cíl Toyoty je naprosto reálný. Daimler očekává, že cena vodíkového vozu do roku 2015 spadne na takovou úroveň, že bude stát přibližně to, co stejný vůz vybavený dieselovým hybridem splňujícím budoucí normu Euro 6.
Zároveň také dodal, že hodlá v letech 2013 a 2014 prodávat čtyřciferné množství vodíkových vozů. Pokud tohle tvrdí, znamená to zároveň, že takový vůz již dnes musí být ve vývoji. Pravděpodobně tedy nepůjde o planá slova. Dnes Daimler již prodává, přesněji půjčuje na leasing, vozy Mercedes Benz B F-cell. Použitá technologie je velmi drahá, druhá generace, která má dojít právě v uvedeném roce, má být o mnoho výhodnější.
Mercedes chce dostat vodíkový pohon do poloviny dekády i do modelů A, C a E.
Celá vodíková anabáze vlastně poukazuje na jednu zajímavou věc, totiž na otázku potřebnosti elektromobilů. Pokud je pravda, že Daimler bude schopen do čtyř let vyrábět opravdu použitelné vodíkové vozy, co se stane s elektromobily? Dnes se zdá, že bez nich za pár let žádná automobilka nebude moci vyjít a s touto technologií koketuje již i jinak mimořádně konzervativní Škoda.
Je nutné říci, že vodíkové vozy vybavené palivovými články jsou v principu elektromobily. Vodík je totiž ve voze využit k výrobě elektřiny, která vzniká při sloučení vodíku s kyslíkem přes speciální membránu. Tato elektřina poté roztáčí elektromotory.
Nebudou obrovské investice do elektromobilů, zejména jejich baterií, brzdit jinak mnohem smysluplnější vodíkovou technologii? Vodíkové vozy netrpí největší nevýhodou elektromobilů, totiž nutnosti mnohahodinového nabíjení, které omezuje tyto vozy jen pro městské, maximálně příměstské poskakování.
Odpovědi nechme na čtenářích, napište nám do diskuze svůj názor na nadhozené otázky. Je vodík palivem budoucnosti, nebo jen další slepou uličkou? Nebo je slepou uličkou baterie?
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.