Koncerny Daimler a Toyota se shodují, do čtyř let bude možné masově vyrábět relativně levné vodíkové vozy. Stanou se elektromobily jen krátkou epizodou v dějinách automobilismu?
Toyota již několikrát zopakovala, že má v úmyslu vypustit do světa v roce 2015 sedan s pohonem, který bude zásobovat energie z palivových článků. Jeho cena by neměla překročit 50 tisíc dolarů, což je v přepočtu 880 tisíc korun. Cenová úroveň vozů v USA je trochu nižší, za 50 tisíc dolarů v USA Toyota prodává Lexus GS, který u nás začíná na 1,2 milionu korun.
K úvahám o relativně dostupném voze na vodíkový pohon se přidává i Daimler. I on tvrdí, že cíl Toyoty je naprosto reálný. Daimler očekává, že cena vodíkového vozu do roku 2015 spadne na takovou úroveň, že bude stát přibližně to, co stejný vůz vybavený dieselovým hybridem splňujícím budoucí normu Euro 6.
Zároveň také dodal, že hodlá v letech 2013 a 2014 prodávat čtyřciferné množství vodíkových vozů. Pokud tohle tvrdí, znamená to zároveň, že takový vůz již dnes musí být ve vývoji. Pravděpodobně tedy nepůjde o planá slova. Dnes Daimler již prodává, přesněji půjčuje na leasing, vozy Mercedes Benz B F-cell. Použitá technologie je velmi drahá, druhá generace, která má dojít právě v uvedeném roce, má být o mnoho výhodnější.
Mercedes chce dostat vodíkový pohon do poloviny dekády i do modelů A, C a E.
Celá vodíková anabáze vlastně poukazuje na jednu zajímavou věc, totiž na otázku potřebnosti elektromobilů. Pokud je pravda, že Daimler bude schopen do čtyř let vyrábět opravdu použitelné vodíkové vozy, co se stane s elektromobily? Dnes se zdá, že bez nich za pár let žádná automobilka nebude moci vyjít a s touto technologií koketuje již i jinak mimořádně konzervativní Škoda.
Je nutné říci, že vodíkové vozy vybavené palivovými články jsou v principu elektromobily. Vodík je totiž ve voze využit k výrobě elektřiny, která vzniká při sloučení vodíku s kyslíkem přes speciální membránu. Tato elektřina poté roztáčí elektromotory.
Nebudou obrovské investice do elektromobilů, zejména jejich baterií, brzdit jinak mnohem smysluplnější vodíkovou technologii? Vodíkové vozy netrpí největší nevýhodou elektromobilů, totiž nutnosti mnohahodinového nabíjení, které omezuje tyto vozy jen pro městské, maximálně příměstské poskakování.
Odpovědi nechme na čtenářích, napište nám do diskuze svůj názor na nadhozené otázky. Je vodík palivem budoucnosti, nebo jen další slepou uličkou? Nebo je slepou uličkou baterie?
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.