Koncerny Daimler a Toyota se shodují, do čtyř let bude možné masově vyrábět relativně levné vodíkové vozy. Stanou se elektromobily jen krátkou epizodou v dějinách automobilismu?
Toyota již několikrát zopakovala, že má v úmyslu vypustit do světa v roce 2015 sedan s pohonem, který bude zásobovat energie z palivových článků. Jeho cena by neměla překročit 50 tisíc dolarů, což je v přepočtu 880 tisíc korun. Cenová úroveň vozů v USA je trochu nižší, za 50 tisíc dolarů v USA Toyota prodává Lexus GS, který u nás začíná na 1,2 milionu korun.
K úvahám o relativně dostupném voze na vodíkový pohon se přidává i Daimler. I on tvrdí, že cíl Toyoty je naprosto reálný. Daimler očekává, že cena vodíkového vozu do roku 2015 spadne na takovou úroveň, že bude stát přibližně to, co stejný vůz vybavený dieselovým hybridem splňujícím budoucí normu Euro 6.
Zároveň také dodal, že hodlá v letech 2013 a 2014 prodávat čtyřciferné množství vodíkových vozů. Pokud tohle tvrdí, znamená to zároveň, že takový vůz již dnes musí být ve vývoji. Pravděpodobně tedy nepůjde o planá slova. Dnes Daimler již prodává, přesněji půjčuje na leasing, vozy Mercedes Benz B F-cell. Použitá technologie je velmi drahá, druhá generace, která má dojít právě v uvedeném roce, má být o mnoho výhodnější.
Mercedes chce dostat vodíkový pohon do poloviny dekády i do modelů A, C a E.
Celá vodíková anabáze vlastně poukazuje na jednu zajímavou věc, totiž na otázku potřebnosti elektromobilů. Pokud je pravda, že Daimler bude schopen do čtyř let vyrábět opravdu použitelné vodíkové vozy, co se stane s elektromobily? Dnes se zdá, že bez nich za pár let žádná automobilka nebude moci vyjít a s touto technologií koketuje již i jinak mimořádně konzervativní Škoda.
Je nutné říci, že vodíkové vozy vybavené palivovými články jsou v principu elektromobily. Vodík je totiž ve voze využit k výrobě elektřiny, která vzniká při sloučení vodíku s kyslíkem přes speciální membránu. Tato elektřina poté roztáčí elektromotory.
Nebudou obrovské investice do elektromobilů, zejména jejich baterií, brzdit jinak mnohem smysluplnější vodíkovou technologii? Vodíkové vozy netrpí největší nevýhodou elektromobilů, totiž nutnosti mnohahodinového nabíjení, které omezuje tyto vozy jen pro městské, maximálně příměstské poskakování.
Odpovědi nechme na čtenářích, napište nám do diskuze svůj názor na nadhozené otázky. Je vodík palivem budoucnosti, nebo jen další slepou uličkou? Nebo je slepou uličkou baterie?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.