Koncerny Daimler a Toyota se shodují, do čtyř let bude možné masově vyrábět relativně levné vodíkové vozy. Stanou se elektromobily jen krátkou epizodou v dějinách automobilismu?
Toyota již několikrát zopakovala, že má v úmyslu vypustit do světa v roce 2015 sedan s pohonem, který bude zásobovat energie z palivových článků. Jeho cena by neměla překročit 50 tisíc dolarů, což je v přepočtu 880 tisíc korun. Cenová úroveň vozů v USA je trochu nižší, za 50 tisíc dolarů v USA Toyota prodává Lexus GS, který u nás začíná na 1,2 milionu korun.
K úvahám o relativně dostupném voze na vodíkový pohon se přidává i Daimler. I on tvrdí, že cíl Toyoty je naprosto reálný. Daimler očekává, že cena vodíkového vozu do roku 2015 spadne na takovou úroveň, že bude stát přibližně to, co stejný vůz vybavený dieselovým hybridem splňujícím budoucí normu Euro 6.
Zároveň také dodal, že hodlá v letech 2013 a 2014 prodávat čtyřciferné množství vodíkových vozů. Pokud tohle tvrdí, znamená to zároveň, že takový vůz již dnes musí být ve vývoji. Pravděpodobně tedy nepůjde o planá slova. Dnes Daimler již prodává, přesněji půjčuje na leasing, vozy Mercedes Benz B F-cell. Použitá technologie je velmi drahá, druhá generace, která má dojít právě v uvedeném roce, má být o mnoho výhodnější.
Mercedes chce dostat vodíkový pohon do poloviny dekády i do modelů A, C a E.
Celá vodíková anabáze vlastně poukazuje na jednu zajímavou věc, totiž na otázku potřebnosti elektromobilů. Pokud je pravda, že Daimler bude schopen do čtyř let vyrábět opravdu použitelné vodíkové vozy, co se stane s elektromobily? Dnes se zdá, že bez nich za pár let žádná automobilka nebude moci vyjít a s touto technologií koketuje již i jinak mimořádně konzervativní Škoda.
Je nutné říci, že vodíkové vozy vybavené palivovými články jsou v principu elektromobily. Vodík je totiž ve voze využit k výrobě elektřiny, která vzniká při sloučení vodíku s kyslíkem přes speciální membránu. Tato elektřina poté roztáčí elektromotory.
Nebudou obrovské investice do elektromobilů, zejména jejich baterií, brzdit jinak mnohem smysluplnější vodíkovou technologii? Vodíkové vozy netrpí největší nevýhodou elektromobilů, totiž nutnosti mnohahodinového nabíjení, které omezuje tyto vozy jen pro městské, maximálně příměstské poskakování.
Odpovědi nechme na čtenářích, napište nám do diskuze svůj názor na nadhozené otázky. Je vodík palivem budoucnosti, nebo jen další slepou uličkou? Nebo je slepou uličkou baterie?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?