Podle kvalifikovaných odhadů se v ČR loni poprvé v historii vyrobil více než jeden milion aut. I když to bylo více než v roce předcházejícím, před Česko postoupily Mexiko a Rusko, vyplývá ze čtvrteční zprávy Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Podle odhadů z loňského září se za celý minulý rok v České republice vyrobil jeden milion a 39 tisíc aut. V rámci Evropy tak byla ČR v roce 2010 šestým největším výrobcem. V roce předcházejícím obsadila páté místo, když produkce aut v Česku dosahovala 967 760 vozů. Loni před ČR postoupilo Rusko. SAP, které zprávu vydalo, se odvolává na údaje Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA), které je členem.
V celém světě se loni vyrobilo pravděpodobně 62,15 milionu aut, o 28,67 procenta méně než v roce 2009. Největším světovým výrobcem byly Čína (11,43 milionu aut), Japonsko (8,2 milionu aut) a Německo (5,32 milionu aut).
V rámci Evropy se za Německem loni umístily Španělsko, Francie, Velká Británie a Rusko. ČR na šestém místě uzavírá řadu zemí s produkcí nad jeden milion vozů ročně. V přepočtu na obyvatele byla ČR v Evropě zřejmě druhá za Slovinskem a před Slovenskem.
"Aby Česká republika obsadila v tomto hodnocení první místo, muselo by být v ČR vyrobeno přibližně 1 075 000 osobních automobilů. Tato hranice však podle dosud známých výsledků za rok 2010 zřejmě nebude dosažena," soudí Antonín Šípek, ředitel sekretariátu SAP. Podotýká rovněž, že čísla u některých zemí jsou vzhledem k vývoji na trhu možná "příliš optimistická".
Definitivní údaje o výrobě vozidel budou známy 20. ledna.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?