Zapomeňte na karbon! Budoucnost si říká Inrekor

Inrekor
Inrekor, foto: Archiv AutoRoad.cz
RiP 6. října 2010 23:03
Sdílej:

Nová technologie inrekor určená pro konstrukci motorových vozidel dokáže snížit jejich hmotnost o 30 procent, čímž výrazně klesne také spotřeba takto upravených vozů. Zástupci stejnojmenné společnosti technologii představili ve středu v Praze.

Technologii vynalezl konstruktér a designér Steward Morley, který má za sebou více než 16 let zkušeností a praxe v automobilovém, leteckém a námořním průmyslu. Původní koncept byl nakonec realizován s Freddym Page-Robertsem, jeho současným obchodním partnerem, se kterým založili i samotnou firmu inrekor.

"Viděli jsme obrovskou příležitost pro celý automobilový průmysl, jak výrazně snížit jeho dopad na životní prostředí. inrekor je ultra lehký sendvičový materiál tvořený jádrem z expandovaného polypropylenu a lepených vrstev hliníku. Díky této konstrukci se nám podařilo dosáhnout vynikající pevnosti při zachování minimální hmotnosti. Abychom vyhověli všem náročným požadavkům, které jsou dnes kladeny na konstrukční materiály v automobilovém průmyslu, nechali jsme inrekor otestovat nezávislými autoritami. Jak strukturální testy od Warwick Manufacturing Group, tak i crash testy společnosti MIRA prokázaly, že inrekor požadovaná kritéria svými výsledky výrazně převyšuje. Je lehčí, jednodušeji vyrobitelný a ekologičtější než jakékoli jiné, v této oblasti dosud využívané materiály," prohlásil Morley.

Zástupci společnosti v Praze představili také první prototyp šasi čtyřsedadlového vozu. Díky inovovanému designu z inrekoru se u tohoto šasi podařilo snížit váhu z běžných 300 kilogramů na pouhých 160 kilogramů. U modelového případu typického rodinného vozu by bylo podle představitelů společnosti možné s využitím ultra lehké konstrukce z inrekoru a s tím spojeným odlehčením dalších konstrukčních prvků ušetřit až 300 kilogramů. "V absolutních a globálních číslech by tato technologie přinesla roční úsporu deset miliard litrů pohonných hmot za 300 miliard korun a snížení emisí CO2 o 50 milionů tun," tvrdí Morley.

Vývoj a samotné představení technologie inrekor je podporováno společností JSP, která je výrobcem použitého materiálu Arpro. Ten tvoří samotné srdce inrekoru a určuje do značné míry jeho mechanické vlastnosti. Masivní využití materiálu inrekor tak velmi úzce souvisí i s Českou republikou, protože jedna ze dvou evropských továren společnosti JSP se nachází v Chebu. "Nápad inrekoru se nám od začátku líbil, a proto jej intenzivně podporujeme. Spatřujeme v něm jednu z mála inovací, která může mít opravdu výrazný dopad na současný vývoj a konstrukci automobilů, kterou zároveň mohou výrobci vozů velice snadno a rychle implementovat," řekl prezident společnosti JSP pro region EMEA Paul Compton.

Zástupci společnosti inrecor agentuře Mediafax řekli, že o využití materiálu nyní jednají s několika evropskými automobilkami. Do dvou až tří let by přitom chtěli, aby se rozjela masová výroba takto upravených aut. Kromě automobilového průmyslu je prý materiál vhodný také pro letectví, stavbu lodí či přepravních kontejnerů.-mediafax-

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.