Tatra T87 vyhrála americkou anketu Veterán roku

Marek Litzman, 28. července 2010, 12:50 Google+

Šťastný majitel Tatry T87 Paul Greenstein se stal vítězem letošního ročníku soutěže o veterána roku. Český vůz je v USA opravdovou raritou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
T87

T87 | foto: NYTimes

Sdílejte článek

New York Times každoročně pořádá čtenářskou anketu o veterána roku. Letošního ročníků se zúčastnil i Paul Greenstein se svojí Tatrou T87. Neznámý vůz z roku 1941 se čtenářům zalíbil.

Do soutěže se přihlásilo 651 účastníků, z finále, kam se dostalo 30 vozů, si Tatra odnesla přes 16 % z celkových téměř deseti tisíc hlasů. Stačilo to na první místo.

Majitel vozu z "neznámé továrny v malé zemi na východě střední Evropy," jak píší NY Times, má tatínka původně z Čech. I zde může pramenit jeho touha po Tatrách, které poprvé viděl ještě jako kluk na fotce.

Tatrovky se celkově stávají poměrně vzácným zbožím. Automobilka nikdy nevyráběla zrovna ve velkém a její celá poválečná produkce je věnována luxusním vozům. Vzhledem k minimálním exportům v dekádách od vládou rudého praporu je jich u nás stále ještě dostatek, zejména modelů T613. Ty zachovalejší jdou ale s cenou nahoru. Sehnat vzácnou T700 z posledních let produkce pod milion je téměř uměním. Vyrobilo se jich jen 60. Do hledáčků milovníků starých vozů se dostává T603 z 50. a 60. let, která byla paradoxně nejvyráběnějším modelem Tatra v historii, vzniklo jich na 20 tisíc, tedy dvojnásobek toho, co pozdější T613.

Zato starší T87 je již téměř nesehnatelným vozem. S produkcí jen něco málo přes 3000 kusů není divu. Ještě méně, asi 250 kusů, se vyrobilo jeho předchůdce, vůbec prvního vozu s aerodynamickou karoserií u Tatry, modelu T77.

Vůz narozený do nešťastné doby

Tatra T87 byla unikátem již ve své době a budila zaslouženou pozornost. Tatra se začala věnovat aerodynamice svých vozů se 30. letech a výsledkem toho byl model T77, vůbec první tatrovácká aerodynamická limuzína. Vůz, který zavedl tradici třetího světlometu uprostřed, se vyráběl až do roku 1938, v té sobě se už ale vyráběl i menší, zato modernější typ 87.

Ten se začal vyrábět roku 1937 s parametry na svou dobu úctyhodnými. S motorem o výkonu 75 koní dokázal jet vysokou rychlostí 160 km/h. Spotřeba přitom byla 12,2 litru /100 km, což nebylo mnoho, už kvůli hmotnosti 1400 kilo. Bylo to o 300 kilo méně než u předchůdce.

Vůz se narodil do opravdu nešťastné doby. Kvůli válce musela být výroba přerušena a na rozdíl od levnější verze 97 byla po válce obnovena. Menší model se dočkal nástupce v podobně legendární T600 Tatraplan. Vozy vyrobené po roce 1948 jsou lehce rozpoznatelné podle změněné přídě.

Obrovskou reklamu modelu 87 i celé Tatře udělali cestovatelé Zikmud a Hanzelka. Se svou stříbrnou tatrovkou dokázali v letech 1947 - 1950 projet celý svět. V sériovém provedení a bez úprav.

Osud modelu 87 se naplnil na počátku 50. let. Již zastaralý vůz byl sice modernizován motorem 603, který se později objevil ve stejnojmenném modelu, nebylo mu to ale nic platné a tak se jeho produkce zastavila na čísle 3023 vyrobených kusů. Nastoupit měl tajně vyvíjený model 603, o tom ale zase někdy příště.

Vytisknout

Diskuze: Tatra T87 vyhrála americkou anketu Veterán roku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Range Rover

Studio Design Q stvořilo ultraluxusní Range Rover

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud