Šťastný majitel Tatry T87 Paul Greenstein se stal vítězem letošního ročníku soutěže o veterána roku. Český vůz je v USA opravdovou raritou.
New York Times každoročně pořádá čtenářskou anketu o veterána roku. Letošního ročníků se zúčastnil i Paul Greenstein se svojí Tatrou T87. Neznámý vůz z roku 1941 se čtenářům zalíbil.
Do soutěže se přihlásilo 651 účastníků, z finále, kam se dostalo 30 vozů, si Tatra odnesla přes 16 % z celkových téměř deseti tisíc hlasů. Stačilo to na první místo.
Majitel vozu z "neznámé továrny v malé zemi na východě střední Evropy," jak píší NY Times, má tatínka původně z Čech. I zde může pramenit jeho touha po Tatrách, které poprvé viděl ještě jako kluk na fotce.
Tatrovky se celkově stávají poměrně vzácným zbožím. Automobilka nikdy nevyráběla zrovna ve velkém a její celá poválečná produkce je věnována luxusním vozům. Vzhledem k minimálním exportům v dekádách od vládou rudého praporu je jich u nás stále ještě dostatek, zejména modelů T613. Ty zachovalejší jdou ale s cenou nahoru. Sehnat vzácnou T700 z posledních let produkce pod milion je téměř uměním. Vyrobilo se jich jen 60. Do hledáčků milovníků starých vozů se dostává T603 z 50. a 60. let, která byla paradoxně nejvyráběnějším modelem Tatra v historii, vzniklo jich na 20 tisíc, tedy dvojnásobek toho, co pozdější T613.
Zato starší T87 je již téměř nesehnatelným vozem. S produkcí jen něco málo přes 3000 kusů není divu. Ještě méně, asi 250 kusů, se vyrobilo jeho předchůdce, vůbec prvního vozu s aerodynamickou karoserií u Tatry, modelu T77.
Vůz narozený do nešťastné doby
Tatra T87 byla unikátem již ve své době a budila zaslouženou pozornost. Tatra se začala věnovat aerodynamice svých vozů se 30. letech a výsledkem toho byl model T77, vůbec první tatrovácká aerodynamická limuzína. Vůz, který zavedl tradici třetího světlometu uprostřed, se vyráběl až do roku 1938, v té sobě se už ale vyráběl i menší, zato modernější typ 87.
Ten se začal vyrábět roku 1937 s parametry na svou dobu úctyhodnými. S motorem o výkonu 75 koní dokázal jet vysokou rychlostí 160 km/h. Spotřeba přitom byla 12,2 litru /100 km, což nebylo mnoho, už kvůli hmotnosti 1400 kilo. Bylo to o 300 kilo méně než u předchůdce.
Vůz se narodil do opravdu nešťastné doby. Kvůli válce musela být výroba přerušena a na rozdíl od levnější verze 97 byla po válce obnovena. Menší model se dočkal nástupce v podobně legendární T600 Tatraplan. Vozy vyrobené po roce 1948 jsou lehce rozpoznatelné podle změněné přídě.
Obrovskou reklamu modelu 87 i celé Tatře udělali cestovatelé Zikmud a Hanzelka. Se svou stříbrnou tatrovkou dokázali v letech 1947 - 1950 projet celý svět. V sériovém provedení a bez úprav.
Osud modelu 87 se naplnil na počátku 50. let. Již zastaralý vůz byl sice modernizován motorem 603, který se později objevil ve stejnojmenném modelu, nebylo mu to ale nic platné a tak se jeho produkce zastavila na čísle 3023 vyrobených kusů. Nastoupit měl tajně vyvíjený model 603, o tom ale zase někdy příště.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.