Šťastný majitel Tatry T87 Paul Greenstein se stal vítězem letošního ročníku soutěže o veterána roku. Český vůz je v USA opravdovou raritou.
New York Times každoročně pořádá čtenářskou anketu o veterána roku. Letošního ročníků se zúčastnil i Paul Greenstein se svojí Tatrou T87. Neznámý vůz z roku 1941 se čtenářům zalíbil.
Do soutěže se přihlásilo 651 účastníků, z finále, kam se dostalo 30 vozů, si Tatra odnesla přes 16 % z celkových téměř deseti tisíc hlasů. Stačilo to na první místo.
Majitel vozu z "neznámé továrny v malé zemi na východě střední Evropy," jak píší NY Times, má tatínka původně z Čech. I zde může pramenit jeho touha po Tatrách, které poprvé viděl ještě jako kluk na fotce.
Tatrovky se celkově stávají poměrně vzácným zbožím. Automobilka nikdy nevyráběla zrovna ve velkém a její celá poválečná produkce je věnována luxusním vozům. Vzhledem k minimálním exportům v dekádách od vládou rudého praporu je jich u nás stále ještě dostatek, zejména modelů T613. Ty zachovalejší jdou ale s cenou nahoru. Sehnat vzácnou T700 z posledních let produkce pod milion je téměř uměním. Vyrobilo se jich jen 60. Do hledáčků milovníků starých vozů se dostává T603 z 50. a 60. let, která byla paradoxně nejvyráběnějším modelem Tatra v historii, vzniklo jich na 20 tisíc, tedy dvojnásobek toho, co pozdější T613.
Zato starší T87 je již téměř nesehnatelným vozem. S produkcí jen něco málo přes 3000 kusů není divu. Ještě méně, asi 250 kusů, se vyrobilo jeho předchůdce, vůbec prvního vozu s aerodynamickou karoserií u Tatry, modelu T77.
Vůz narozený do nešťastné doby
Tatra T87 byla unikátem již ve své době a budila zaslouženou pozornost. Tatra se začala věnovat aerodynamice svých vozů se 30. letech a výsledkem toho byl model T77, vůbec první tatrovácká aerodynamická limuzína. Vůz, který zavedl tradici třetího světlometu uprostřed, se vyráběl až do roku 1938, v té sobě se už ale vyráběl i menší, zato modernější typ 87.
Ten se začal vyrábět roku 1937 s parametry na svou dobu úctyhodnými. S motorem o výkonu 75 koní dokázal jet vysokou rychlostí 160 km/h. Spotřeba přitom byla 12,2 litru /100 km, což nebylo mnoho, už kvůli hmotnosti 1400 kilo. Bylo to o 300 kilo méně než u předchůdce.
Vůz se narodil do opravdu nešťastné doby. Kvůli válce musela být výroba přerušena a na rozdíl od levnější verze 97 byla po válce obnovena. Menší model se dočkal nástupce v podobně legendární T600 Tatraplan. Vozy vyrobené po roce 1948 jsou lehce rozpoznatelné podle změněné přídě.
Obrovskou reklamu modelu 87 i celé Tatře udělali cestovatelé Zikmud a Hanzelka. Se svou stříbrnou tatrovkou dokázali v letech 1947 - 1950 projet celý svět. V sériovém provedení a bez úprav.
Osud modelu 87 se naplnil na počátku 50. let. Již zastaralý vůz byl sice modernizován motorem 603, který se později objevil ve stejnojmenném modelu, nebylo mu to ale nic platné a tak se jeho produkce zastavila na čísle 3023 vyrobených kusů. Nastoupit měl tajně vyvíjený model 603, o tom ale zase někdy příště.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.