Šťastný majitel Tatry T87 Paul Greenstein se stal vítězem letošního ročníku soutěže o veterána roku. Český vůz je v USA opravdovou raritou.
New York Times každoročně pořádá čtenářskou anketu o veterána roku. Letošního ročníků se zúčastnil i Paul Greenstein se svojí Tatrou T87. Neznámý vůz z roku 1941 se čtenářům zalíbil.
Do soutěže se přihlásilo 651 účastníků, z finále, kam se dostalo 30 vozů, si Tatra odnesla přes 16 % z celkových téměř deseti tisíc hlasů. Stačilo to na první místo.
Majitel vozu z "neznámé továrny v malé zemi na východě střední Evropy," jak píší NY Times, má tatínka původně z Čech. I zde může pramenit jeho touha po Tatrách, které poprvé viděl ještě jako kluk na fotce.
Tatrovky se celkově stávají poměrně vzácným zbožím. Automobilka nikdy nevyráběla zrovna ve velkém a její celá poválečná produkce je věnována luxusním vozům. Vzhledem k minimálním exportům v dekádách od vládou rudého praporu je jich u nás stále ještě dostatek, zejména modelů T613. Ty zachovalejší jdou ale s cenou nahoru. Sehnat vzácnou T700 z posledních let produkce pod milion je téměř uměním. Vyrobilo se jich jen 60. Do hledáčků milovníků starých vozů se dostává T603 z 50. a 60. let, která byla paradoxně nejvyráběnějším modelem Tatra v historii, vzniklo jich na 20 tisíc, tedy dvojnásobek toho, co pozdější T613.
Zato starší T87 je již téměř nesehnatelným vozem. S produkcí jen něco málo přes 3000 kusů není divu. Ještě méně, asi 250 kusů, se vyrobilo jeho předchůdce, vůbec prvního vozu s aerodynamickou karoserií u Tatry, modelu T77.
Vůz narozený do nešťastné doby
Tatra T87 byla unikátem již ve své době a budila zaslouženou pozornost. Tatra se začala věnovat aerodynamice svých vozů se 30. letech a výsledkem toho byl model T77, vůbec první tatrovácká aerodynamická limuzína. Vůz, který zavedl tradici třetího světlometu uprostřed, se vyráběl až do roku 1938, v té sobě se už ale vyráběl i menší, zato modernější typ 87.
Ten se začal vyrábět roku 1937 s parametry na svou dobu úctyhodnými. S motorem o výkonu 75 koní dokázal jet vysokou rychlostí 160 km/h. Spotřeba přitom byla 12,2 litru /100 km, což nebylo mnoho, už kvůli hmotnosti 1400 kilo. Bylo to o 300 kilo méně než u předchůdce.
Vůz se narodil do opravdu nešťastné doby. Kvůli válce musela být výroba přerušena a na rozdíl od levnější verze 97 byla po válce obnovena. Menší model se dočkal nástupce v podobně legendární T600 Tatraplan. Vozy vyrobené po roce 1948 jsou lehce rozpoznatelné podle změněné přídě.
Obrovskou reklamu modelu 87 i celé Tatře udělali cestovatelé Zikmud a Hanzelka. Se svou stříbrnou tatrovkou dokázali v letech 1947 - 1950 projet celý svět. V sériovém provedení a bez úprav.
Osud modelu 87 se naplnil na počátku 50. let. Již zastaralý vůz byl sice modernizován motorem 603, který se později objevil ve stejnojmenném modelu, nebylo mu to ale nic platné a tak se jeho produkce zastavila na čísle 3023 vyrobených kusů. Nastoupit měl tajně vyvíjený model 603, o tom ale zase někdy příště.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?