Tisíce vozidel, která němečtí občané odevzdali na šrotoviště výměnou za státní prémii 2500 eur, jsou stále v provozu, nikoliv však v České republice.
Bund Deutscher Kriminalbeamter (BDK), odborový svaz kriminalistů, hovoří o 50 tisících ilegálně vyvezených kusech do východní Evropy a Afriky. „Česko není zemí, kam by se tato auta vozila,“ odpověděl na dotaz E15 předseda zemské organizace BDK v Severním Porýní-Vestfálsku Wilfried Albishausen. Informaci potvrdil mluvčí českého Generálního ředitelství cel Jiří Barták: „O žádném případu nevím.“
O ilegálním importu do tuzemska pochybuje i Jiří Košler ze společnosti PKW Auto z Toužimi u Karlových Varů. „K přihlášení vozidla potřebujete velký technický průkaz. Ten se v Německu při odhlašování znehodnocuje,“ připomíná.
Pátrání BDK vede do Rumunska, Bulharska a Ruska. „Jde o státy, které mají volnější právní předpisy,“ vysvětluje Albishausen. K odběratelům německých aut se podle E15 řadí rovněž Polsko.
Možností, jak dostat auta z Německa, je několik. Stojí na podvodech majitelů šrotoven, kteří auta od řidičů přijímají. První cestou je lodní export, který odhalily namátkové kontroly v Hamburku. Další je přeprava po silnici v nestřeženém schengenském prostoru, kde se vozí nejen celá auta, ale i vymontované motory, které pak v cizině mechanici nasadí do karoserií.
Extrémním případem je vývoz aut do Polska, kam se přepravují rozřezaná na čtyři kusy. Ty pak v dílnách svářeči znovu dávají dohromady. „Tato metoda nabrala na obrátkách, protože ‚surovina‘ výrazně zlevnila,“ sdělil E15 zdroj z českých policejních kruhů.
Němečtí kriminalisté předpokládají, že na konci roku počet vývozů ze šrotovišť stoupne na dvojnásobek.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.