Tisíce vozidel, která němečtí občané odevzdali na šrotoviště výměnou za státní prémii 2500 eur, jsou stále v provozu, nikoliv však v České republice.
Bund Deutscher Kriminalbeamter (BDK), odborový svaz kriminalistů, hovoří o 50 tisících ilegálně vyvezených kusech do východní Evropy a Afriky. „Česko není zemí, kam by se tato auta vozila,“ odpověděl na dotaz E15 předseda zemské organizace BDK v Severním Porýní-Vestfálsku Wilfried Albishausen. Informaci potvrdil mluvčí českého Generálního ředitelství cel Jiří Barták: „O žádném případu nevím.“
O ilegálním importu do tuzemska pochybuje i Jiří Košler ze společnosti PKW Auto z Toužimi u Karlových Varů. „K přihlášení vozidla potřebujete velký technický průkaz. Ten se v Německu při odhlašování znehodnocuje,“ připomíná.
Pátrání BDK vede do Rumunska, Bulharska a Ruska. „Jde o státy, které mají volnější právní předpisy,“ vysvětluje Albishausen. K odběratelům německých aut se podle E15 řadí rovněž Polsko.
Možností, jak dostat auta z Německa, je několik. Stojí na podvodech majitelů šrotoven, kteří auta od řidičů přijímají. První cestou je lodní export, který odhalily namátkové kontroly v Hamburku. Další je přeprava po silnici v nestřeženém schengenském prostoru, kde se vozí nejen celá auta, ale i vymontované motory, které pak v cizině mechanici nasadí do karoserií.
Extrémním případem je vývoz aut do Polska, kam se přepravují rozřezaná na čtyři kusy. Ty pak v dílnách svářeči znovu dávají dohromady. „Tato metoda nabrala na obrátkách, protože ‚surovina‘ výrazně zlevnila,“ sdělil E15 zdroj z českých policejních kruhů.
Němečtí kriminalisté předpokládají, že na konci roku počet vývozů ze šrotovišť stoupne na dvojnásobek.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?