Tisíce vozidel, která němečtí občané odevzdali na šrotoviště výměnou za státní prémii 2500 eur, jsou stále v provozu, nikoliv však v České republice.
Bund Deutscher Kriminalbeamter (BDK), odborový svaz kriminalistů, hovoří o 50 tisících ilegálně vyvezených kusech do východní Evropy a Afriky. „Česko není zemí, kam by se tato auta vozila,“ odpověděl na dotaz E15 předseda zemské organizace BDK v Severním Porýní-Vestfálsku Wilfried Albishausen. Informaci potvrdil mluvčí českého Generálního ředitelství cel Jiří Barták: „O žádném případu nevím.“
O ilegálním importu do tuzemska pochybuje i Jiří Košler ze společnosti PKW Auto z Toužimi u Karlových Varů. „K přihlášení vozidla potřebujete velký technický průkaz. Ten se v Německu při odhlašování znehodnocuje,“ připomíná.
Pátrání BDK vede do Rumunska, Bulharska a Ruska. „Jde o státy, které mají volnější právní předpisy,“ vysvětluje Albishausen. K odběratelům německých aut se podle E15 řadí rovněž Polsko.
Možností, jak dostat auta z Německa, je několik. Stojí na podvodech majitelů šrotoven, kteří auta od řidičů přijímají. První cestou je lodní export, který odhalily namátkové kontroly v Hamburku. Další je přeprava po silnici v nestřeženém schengenském prostoru, kde se vozí nejen celá auta, ale i vymontované motory, které pak v cizině mechanici nasadí do karoserií.
Extrémním případem je vývoz aut do Polska, kam se přepravují rozřezaná na čtyři kusy. Ty pak v dílnách svářeči znovu dávají dohromady. „Tato metoda nabrala na obrátkách, protože ‚surovina‘ výrazně zlevnila,“ sdělil E15 zdroj z českých policejních kruhů.
Němečtí kriminalisté předpokládají, že na konci roku počet vývozů ze šrotovišť stoupne na dvojnásobek.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?