Složení vozového parku ČR není na žádoucí úrovni

9-5
9-5, foto: Archiv AutoRoad.cz
AutoRoad.cz , mediafax 11. srpna 2009 12:56
Sdílej:

Česká republika je významným výrobcem osobních automobilů, složení vozového parku však není na žádoucí úrovni. Uvedlo to minulý týden ve své zprávě Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Přestože Česká republika je významným evropským výrobcem osobních automobilů, její vozový park je v porovnání s vyspělými zeměmi EU zastaralý a obnova novými osobními automobily nedosahuje ani poloviny obvyklého průměru, což je ročně 8 až 10 procent z celkového počtu registrovaných vozidel. Ke konci června bylo podle SAP v ČR registrováno celkem 4 409 508 osobních automobilů v průměrném věku 13,68 roku. Podíl vozidel starších 10 let činí 58,96 procenta, zatímco ve vyspělých zemích EU a v některých dalších zemích se tento podíl pohybuje na hodnotě 25 až 35 procent.

Na konci prvního pololetí tohoto roku bylo registrováno 2 599 820 osobních automobilů ve věku nad 10 let, počátkem roku 2006 to bylo „jen“ 2 152 437, tedy 54,37 procenta všech registrovaných osobních automobilů. Za 3,5 roku se tedy počet vozidel starších než 10 let zvýšil o 447 383, přičemž celkový počet osobních automobilů registrovaných v ČR se za stejné období zvýšil zhruba o stejný počet, konkrétně o 450 800 vozidel. To podle SAP opět dokumentuje fakt, že obnova vozového parku v ČR v podstatě neprobíhá.

Obnova vozového parku v ČR musí být podle SAP přitom chápána jako komplex celé řady systémových opatření, z nichž v současné době mediálně frekventované „šrotovné“ tvoří jen jednu z jeho mnoha částí. „Hlavním cílem programu obnovy vozového parku je snížení ekologické zátěže dané provozem motorových vozidel a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedlo SAP ve své zprávě. Nejedná se prý tedy o často podsouvanou „podporu jednomu oboru“, ale o celospolečensky žádoucí proces. „Pro realizaci obnovy vozového parku by přitom bylo možno aplikovat celou řadu běžně používaných ekonomických nástrojů upravených tak, aby dlouhodobě motivovaly občany k trvalému vyřazování starých, bezpečnostně a ekologicky nevyhovujících automobilů,“ uvedlo SAP.

Témata:
Stalo se
Mezinárodní scéna
Aston Martin Valkyrie

Valkyrie v ikonické britské závodní zelené! Aston Martin odhalil nové barvy a jezdce pro WEC a IMSA

Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.

Novinky ze světa EV
První elektrické Ferrari s interním označením F244

POTVRZENO: První elektrické Ferrari už letos. Upozorní na sebe umělým zvukem motoru

Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Autem na lyže do Itálie? Na co si dát pozor na silnicích, ale i u výbavy vašeho vozu

Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?

Novinky ze světa EV
Toyota vyvíjí rychlé tankování vodíku. Kamion stihne za osm minut

Správný směr pro Toyotu? Vyvíjí rychlé tankování vodíku

Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.