Česká republika je významným výrobcem osobních automobilů, složení vozového parku však není na žádoucí úrovni. Uvedlo to minulý týden ve své zprávě Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Přestože Česká republika je významným evropským výrobcem osobních automobilů, její vozový park je v porovnání s vyspělými zeměmi EU zastaralý a obnova novými osobními automobily nedosahuje ani poloviny obvyklého průměru, což je ročně 8 až 10 procent z celkového počtu registrovaných vozidel. Ke konci června bylo podle SAP v ČR registrováno celkem 4 409 508 osobních automobilů v průměrném věku 13,68 roku. Podíl vozidel starších 10 let činí 58,96 procenta, zatímco ve vyspělých zemích EU a v některých dalších zemích se tento podíl pohybuje na hodnotě 25 až 35 procent.
Na konci prvního pololetí tohoto roku bylo registrováno 2 599 820 osobních automobilů ve věku nad 10 let, počátkem roku 2006 to bylo „jen“ 2 152 437, tedy 54,37 procenta všech registrovaných osobních automobilů. Za 3,5 roku se tedy počet vozidel starších než 10 let zvýšil o 447 383, přičemž celkový počet osobních automobilů registrovaných v ČR se za stejné období zvýšil zhruba o stejný počet, konkrétně o 450 800 vozidel. To podle SAP opět dokumentuje fakt, že obnova vozového parku v ČR v podstatě neprobíhá.
Obnova vozového parku v ČR musí být podle SAP přitom chápána jako komplex celé řady systémových opatření, z nichž v současné době mediálně frekventované „šrotovné“ tvoří jen jednu z jeho mnoha částí. „Hlavním cílem programu obnovy vozového parku je snížení ekologické zátěže dané provozem motorových vozidel a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedlo SAP ve své zprávě. Nejedná se prý tedy o často podsouvanou „podporu jednomu oboru“, ale o celospolečensky žádoucí proces. „Pro realizaci obnovy vozového parku by přitom bylo možno aplikovat celou řadu běžně používaných ekonomických nástrojů upravených tak, aby dlouhodobě motivovaly občany k trvalému vyřazování starých, bezpečnostně a ekologicky nevyhovujících automobilů,“ uvedlo SAP.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.