Česká republika je významným výrobcem osobních automobilů, složení vozového parku však není na žádoucí úrovni. Uvedlo to minulý týden ve své zprávě Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Přestože Česká republika je významným evropským výrobcem osobních automobilů, její vozový park je v porovnání s vyspělými zeměmi EU zastaralý a obnova novými osobními automobily nedosahuje ani poloviny obvyklého průměru, což je ročně 8 až 10 procent z celkového počtu registrovaných vozidel. Ke konci června bylo podle SAP v ČR registrováno celkem 4 409 508 osobních automobilů v průměrném věku 13,68 roku. Podíl vozidel starších 10 let činí 58,96 procenta, zatímco ve vyspělých zemích EU a v některých dalších zemích se tento podíl pohybuje na hodnotě 25 až 35 procent.
Na konci prvního pololetí tohoto roku bylo registrováno 2 599 820 osobních automobilů ve věku nad 10 let, počátkem roku 2006 to bylo „jen“ 2 152 437, tedy 54,37 procenta všech registrovaných osobních automobilů. Za 3,5 roku se tedy počet vozidel starších než 10 let zvýšil o 447 383, přičemž celkový počet osobních automobilů registrovaných v ČR se za stejné období zvýšil zhruba o stejný počet, konkrétně o 450 800 vozidel. To podle SAP opět dokumentuje fakt, že obnova vozového parku v ČR v podstatě neprobíhá.
Obnova vozového parku v ČR musí být podle SAP přitom chápána jako komplex celé řady systémových opatření, z nichž v současné době mediálně frekventované „šrotovné“ tvoří jen jednu z jeho mnoha částí. „Hlavním cílem programu obnovy vozového parku je snížení ekologické zátěže dané provozem motorových vozidel a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedlo SAP ve své zprávě. Nejedná se prý tedy o často podsouvanou „podporu jednomu oboru“, ale o celospolečensky žádoucí proces. „Pro realizaci obnovy vozového parku by přitom bylo možno aplikovat celou řadu běžně používaných ekonomických nástrojů upravených tak, aby dlouhodobě motivovaly občany k trvalému vyřazování starých, bezpečnostně a ekologicky nevyhovujících automobilů,“ uvedlo SAP.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.