Česká republika je významným výrobcem osobních automobilů, složení vozového parku však není na žádoucí úrovni. Uvedlo to minulý týden ve své zprávě Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Přestože Česká republika je významným evropským výrobcem osobních automobilů, její vozový park je v porovnání s vyspělými zeměmi EU zastaralý a obnova novými osobními automobily nedosahuje ani poloviny obvyklého průměru, což je ročně 8 až 10 procent z celkového počtu registrovaných vozidel. Ke konci června bylo podle SAP v ČR registrováno celkem 4 409 508 osobních automobilů v průměrném věku 13,68 roku. Podíl vozidel starších 10 let činí 58,96 procenta, zatímco ve vyspělých zemích EU a v některých dalších zemích se tento podíl pohybuje na hodnotě 25 až 35 procent.
Na konci prvního pololetí tohoto roku bylo registrováno 2 599 820 osobních automobilů ve věku nad 10 let, počátkem roku 2006 to bylo „jen“ 2 152 437, tedy 54,37 procenta všech registrovaných osobních automobilů. Za 3,5 roku se tedy počet vozidel starších než 10 let zvýšil o 447 383, přičemž celkový počet osobních automobilů registrovaných v ČR se za stejné období zvýšil zhruba o stejný počet, konkrétně o 450 800 vozidel. To podle SAP opět dokumentuje fakt, že obnova vozového parku v ČR v podstatě neprobíhá.
Obnova vozového parku v ČR musí být podle SAP přitom chápána jako komplex celé řady systémových opatření, z nichž v současné době mediálně frekventované „šrotovné“ tvoří jen jednu z jeho mnoha částí. „Hlavním cílem programu obnovy vozového parku je snížení ekologické zátěže dané provozem motorových vozidel a zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedlo SAP ve své zprávě. Nejedná se prý tedy o často podsouvanou „podporu jednomu oboru“, ale o celospolečensky žádoucí proces. „Pro realizaci obnovy vozového parku by přitom bylo možno aplikovat celou řadu běžně používaných ekonomických nástrojů upravených tak, aby dlouhodobě motivovaly občany k trvalému vyřazování starých, bezpečnostně a ekologicky nevyhovujících automobilů,“ uvedlo SAP.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?