Prodrive představuje aktivní geometrii náprav

Marek Litzman, 14. března 2008, 07:01 Google+

Britská solečnost Prodrive, která se zabývá především vývojem sportovích vozů a to nejen speciálů, představila systém aktivně proměnné geometrie zadní nápravy. Novinka má přinést mnohem lepší využití stávajících technologií.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Prodrive

Prodrive | foto: Prodrive

Sdílejte článek

Prodrive říká novince Active toe control. O co přesně jde?

Detailní popis systému Prodrive nezveřejnilo. Přesto je jasné, že celý systém je projektován pro vozy s pohonem předních kol.

Na zadní kola u předokolek mohou být použity v zásadě dva dnes nejvíc užívané typy náprav, bud jednodušší a levnější vlečná, nebo dražší, výrobně i na údržbu komplikovanější víceprvková.

Vlečná je pro naprostou většinu vozů dostačující, ale teoretické možnosti víceprvku jsou dále. Vždy záleží na kompromisu naladění.

Prodrive ale předvádí, že ani primitivnějšímu typu ještě neodzvonilo. Dnes ji stále používá  asi polovina vozů segmentu nižší střední třídy (Toyota Auris, Fiat Bravo, Honda Civic, Opel Astra...).

Prodrivu se podařilo vyvinout systém, díky kterému se údajně vlečná náprava vyrovná víceprvku. Jde o to, že technologie na osách jednotlivých kol umí měnit jejich sbíhavost tak, aby maximálně vyhovovala aktuálním podmínkám. Při nízké rychlosti tak kola rozbíhají, aby zaručila dobrou hbitost třeba ve městě, zatímco při vyšší sbíhají, aby byla zachována vyšší stabilita a to i při nouzovém manévru

Oproti víceprvku má být vlečná náprava s novou technologií asi za poloviční cenu.

Pro neznalé, sbíhavost a rozbíhavost kol je jednou z veličin nastavení geometrie podvozku. Nastavuje se ve vodorovném směru a dala by se definovat tak, že změříme vzdálenost ráfků vepředu a vzadu na kole na jedné nápravě. Tyto vzdálenosti budou rozdílné a to v řádu desetin milimetru.

Tvoří-li tak kola tvar písmene A, sbíhají, tvoří-li písmeno V, rozbíhají. Jak jsem ale psal výš, vše je v řádech desetin milimetru, maximálně milimetrů, takže okem tento rozdíl viditelný nebude. Tedy je-li vše v pořádku...

Vytisknout

Diskuze: Prodrive představuje aktivní geometrii náprav

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Jak dlouho vydržíme uvězněni na dálnici, že půjde do tuhého?

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

reklama

Doporučujeme

TT

Jiří Menzel se rozhodl pro Audi TT

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

  2. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  3. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  4. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  5. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

  6. Stát plánuje miliardy pro elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud