Britská solečnost Prodrive, která se zabývá především vývojem sportovích vozů a to nejen speciálů, představila systém aktivně proměnné geometrie zadní nápravy. Novinka má přinést mnohem lepší využití stávajících technologií.
Prodrive říká novince Active toe control. O co přesně jde?
Detailní popis systému Prodrive nezveřejnilo. Přesto je jasné, že celý systém je projektován pro vozy s pohonem předních kol.
Na zadní kola u předokolek mohou být použity v zásadě dva dnes nejvíc užívané typy náprav, bud jednodušší a levnější vlečná, nebo dražší, výrobně i na údržbu komplikovanější víceprvková.
Vlečná je pro naprostou většinu vozů dostačující, ale teoretické možnosti víceprvku jsou dále. Vždy záleží na kompromisu naladění.
Prodrive ale předvádí, že ani primitivnějšímu typu ještě neodzvonilo. Dnes ji stále používá asi polovina vozů segmentu nižší střední třídy (Toyota Auris, Fiat Bravo, Honda Civic, Opel Astra...).
Prodrivu se podařilo vyvinout systém, díky kterému se údajně vlečná náprava vyrovná víceprvku. Jde o to, že technologie na osách jednotlivých kol umí měnit jejich sbíhavost tak, aby maximálně vyhovovala aktuálním podmínkám. Při nízké rychlosti tak kola rozbíhají, aby zaručila dobrou hbitost třeba ve městě, zatímco při vyšší sbíhají, aby byla zachována vyšší stabilita a to i při nouzovém manévru
Oproti víceprvku má být vlečná náprava s novou technologií asi za poloviční cenu.
Pro neznalé, sbíhavost a rozbíhavost kol je jednou z veličin nastavení geometrie podvozku. Nastavuje se ve vodorovném směru a dala by se definovat tak, že změříme vzdálenost ráfků vepředu a vzadu na kole na jedné nápravě. Tyto vzdálenosti budou rozdílné a to v řádu desetin milimetru.
Tvoří-li tak kola tvar písmene A, sbíhají, tvoří-li písmeno V, rozbíhají. Jak jsem ale psal výš, vše je v řádech desetin milimetru, maximálně milimetrů, takže okem tento rozdíl viditelný nebude. Tedy je-li vše v pořádku...
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.