Česká republika svolává na pondělí do Štrasburku schůzku skupiny ministrů dopravy zemí Evropské unie kvůli současným sporům o emise z automobilové dopravy. ČTK to potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský. Účastnit se mají ministři států, které mají výhrady k navržené podobě emisní normy. Podle unijního činitele, který dříve hovořil s ČTK, dostali pozvánku zástupci 11 zemí. Jsou mezi nimi Německo a Itálie, které patří k hlavním odpůrcům dříve předjednaného faktického zákazu klasických spalovacích motorů v roce 2035. Česko zároveň odmítá navrhovanou podobu nové emisní normy Euro 7.
Zástupci států se sejdou na pozvání ministra dopravy Martina Kupky (ODS). "Budou jednat o základních bodech společné pozice o změně normy. Kromě Euro 7 budou také řešit výjimku pro využití syntetických paliv pro nové spalovací motory po roce 2035 a další související legislativu," uvedl Medelský.
Evropské země minulý týden odložily konečné schválení normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory. Berlín a Řím stojí v čele skupiny zemí, které prosazují začlenění výjimky pro motory spalující syntetická paliva. Do této skupiny se spolu s dalšími státy přidalo i Česko a unijní země odložily na neurčito konečné schválení normy, původně plánované na tento týden. Pravidla již přitom přijal Evropský parlament, s nímž se na jejich znění členské státy dohodly loni za předchozího českého předsednictví.
Česko zároveň patří k nejhlasitějším odpůrcům nové emisní normy Euro 7, jejíž parametry by Praha chtěla změnit. Na pondělní schůzku byli podle unijního zdroje ČTK pozváni ministři z Německa, Itálie, Francie, Španělska, Polska, Maďarska, Slovenska, Slovinska, Portugalska, Rumunska a Finska.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?