Není objezd jako objezd. Existuje více druhů kruhových objezdů a každý má svá pravidla, jak se na nich chovat, a hlavně kdy používat blinkr. Řidiči tato pravidla často neznají a neblikají vůbec. To je samozřejmě to nejhorší řešení. Další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty připomene, jak správně kruhový objezd používat
První věc, ve které se někdy na kruhových objezdech chybuje, je přednost. „Vjíždění na kruhový objezd se liší podle toho, zda se jedná o objezd bez a nebo s průběžným pruhem. Při vjíždění na objezd bez průběžného pruhu musíte dát přednost v jízdě všem vozidlům, která se na něm už pohybují. Pokud se jedná o situaci s průběžným pruhem, mohou řidiči jedoucí v pravém pruhu na objezd vjet a přednost těm jedoucím po kruhovém objezdu v levém pruhu už nedávají,“ popisuje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.
Naučte se používat levý pruh
Jiná situace ovšem je, pokud vůz dosud jedoucí v levém pruhu potřebuje kruhový objezd opustit. V tom případě je řidič, který na objezd teprve přijíždí, povinen opět dát přednost v jízdě. Jinými slovy, auta již jedoucí na kruhovém objezdu mají vždycky přednost před těmi, kteří na něj teprve přijíždí. Velmi zásadní tedy je nekřížit cestu řidičům z levého pruhu.
Celkem častou chybou také je, že se někteří řidiči bojí na kruhový objezd vjet, pokud vidí vůz v levém pruhu. Jenže tím zbytečně zdržují a zpomalují provoz, přičemž právě kvůli zajištění ještě větší plynulosti levý pruh na kruhových objezdech vznikl.
Pokud tedy víte, že auto nalevo má vždy přednost, není třeba váhat. Zároveň i v levém pruhu je dobré být obezřetný a raději se vícekrát rozhlédnout, než přejedete do pravého. Nikdy nevíte, zda i ostatní znají pravidla, proto raději počítejte s tím, že to tak není.
Odjíždíte? Zablikejte
O používání blinkru dosud nebyla řeč, protože při vjíždění na kruhový objezd není potřeba. Nepoužívá se. Všichni totiž vědí, že když se blížíte ke kruhovému objezdu, pravděpodobně na něj chcete vjet, protože nic jiného se v tu chvíli dělat nedá. Použití blinkru by tedy mohlo zbytečně ostatní řidiče zmást.
„Blinkr vždy použijte na kruhovém objezdu při přejíždění z pruhu do pruhu, a pak také ve chvíli, kdy objezd opouštíte,“ dodává Václav Zikmund. Zároveň je dobré používání směrových světel nepodcenit a počítat s tím, že ostatní auta váš blinkr na kruhovém objezdu z některých úhlů nevidí. Proto začněte blikat co nejdříve, ale samozřejmě teprve tehdy, kdy minete poslední odbočku před tou vaší, k níž míříte
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?