Používáte kruhové objezdy správně? Tato pravidla mnohé řidiče nemile překvapí...

Lukáš Suchý / AutoRoad.cz, 20. prosince 2022, 18:35 Google+

Není objezd jako objezd. Existuje více druhů kruhových objezdů a každý má svá pravidla, jak se na nich chovat, a hlavně kdy používat blinkr. Řidiči tato pravidla často neznají a neblikají vůbec. To je samozřejmě to nejhorší řešení. Další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty připomene, jak správně kruhový objezd používat

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Francie má ze všech zemí největší počet kruhových objezdů

Francie má ze všech zemí největší počet kruhových objezdů | foto: Seat

Sdílejte článek

První věc, ve které se někdy na kruhových objezdech chybuje, je přednost. „Vjíždění na kruhový objezd se liší podle toho, zda se jedná o objezd bez a nebo s průběžným pruhem. Při vjíždění na objezd bez průběžného pruhu musíte dát přednost v jízdě všem vozidlům, která se na něm už pohybují. Pokud se jedná o situaci s průběžným pruhem, mohou řidiči jedoucí v pravém pruhu na objezd vjet a přednost těm jedoucím po kruhovém objezdu v levém pruhu už nedávají,“ popisuje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.

Naučte se používat levý pruh

Jiná situace ovšem je, pokud vůz dosud jedoucí v levém pruhu potřebuje kruhový objezd opustit. V tom případě je řidič, který na objezd teprve přijíždí, povinen opět dát přednost v jízdě. Jinými slovy, auta již jedoucí na kruhovém objezdu mají vždycky přednost před těmi, kteří na něj teprve přijíždí. Velmi zásadní tedy je nekřížit cestu řidičům z levého pruhu.

Celkem častou chybou také je, že se někteří řidiči bojí na kruhový objezd vjet, pokud vidí vůz v levém pruhu. Jenže tím zbytečně zdržují a zpomalují provoz, přičemž právě kvůli zajištění ještě větší plynulosti levý pruh na kruhových objezdech vznikl.

Pokud tedy víte, že auto nalevo má vždy přednost, není třeba váhat. Zároveň i v levém pruhu je dobré být obezřetný a raději se vícekrát rozhlédnout, než přejedete do pravého. Nikdy nevíte, zda i ostatní znají pravidla, proto raději počítejte s tím, že to tak není.

Odjíždíte? Zablikejte

O používání blinkru dosud nebyla řeč, protože při vjíždění na kruhový objezd není potřeba. Nepoužívá se. Všichni totiž vědí, že když se blížíte ke kruhovému objezdu, pravděpodobně na něj chcete vjet, protože nic jiného se v tu chvíli dělat nedá. Použití blinkru by tedy mohlo zbytečně ostatní řidiče zmást.

„Blinkr vždy použijte na kruhovém objezdu při přejíždění z pruhu do pruhu, a pak také ve chvíli, kdy objezd opouštíte,“ dodává Václav Zikmund. Zároveň je dobré používání směrových světel nepodcenit a počítat s tím, že ostatní auta váš blinkr na kruhovém objezdu z některých úhlů nevidí. Proto začněte blikat co nejdříve, ale samozřejmě teprve tehdy, kdy minete poslední odbočku před tou vaší, k níž míříte

Vytisknout

Diskuze: Používáte kruhové objezdy správně? Tato pravidla mnohé řidiče nemile překvapí...

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Toyota spouští v Evropě výrobu hybridního pohonu 5. generace

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud