Používáte kruhové objezdy správně? Tato pravidla mnohé řidiče nemile překvapí...

Francie má ze všech zemí největší počet kruhových objezdů
Francie má ze všech zemí největší počet kruhových objezdů, foto: Seat
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 20. prosince 2022 18:35
Sdílej:

Není objezd jako objezd. Existuje více druhů kruhových objezdů a každý má svá pravidla, jak se na nich chovat, a hlavně kdy používat blinkr. Řidiči tato pravidla často neznají a neblikají vůbec. To je samozřejmě to nejhorší řešení. Další díl seriálu Etiketa na silnici z produkce české Toyoty připomene, jak správně kruhový objezd používat

První věc, ve které se někdy na kruhových objezdech chybuje, je přednost. „Vjíždění na kruhový objezd se liší podle toho, zda se jedná o objezd bez a nebo s průběžným pruhem. Při vjíždění na objezd bez průběžného pruhu musíte dát přednost v jízdě všem vozidlům, která se na něm už pohybují. Pokud se jedná o situaci s průběžným pruhem, mohou řidiči jedoucí v pravém pruhu na objezd vjet a přednost těm jedoucím po kruhovém objezdu v levém pruhu už nedávají,“ popisuje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.

Naučte se používat levý pruh

Jiná situace ovšem je, pokud vůz dosud jedoucí v levém pruhu potřebuje kruhový objezd opustit. V tom případě je řidič, který na objezd teprve přijíždí, povinen opět dát přednost v jízdě. Jinými slovy, auta již jedoucí na kruhovém objezdu mají vždycky přednost před těmi, kteří na něj teprve přijíždí. Velmi zásadní tedy je nekřížit cestu řidičům z levého pruhu.

Celkem častou chybou také je, že se někteří řidiči bojí na kruhový objezd vjet, pokud vidí vůz v levém pruhu. Jenže tím zbytečně zdržují a zpomalují provoz, přičemž právě kvůli zajištění ještě větší plynulosti levý pruh na kruhových objezdech vznikl.

Pokud tedy víte, že auto nalevo má vždy přednost, není třeba váhat. Zároveň i v levém pruhu je dobré být obezřetný a raději se vícekrát rozhlédnout, než přejedete do pravého. Nikdy nevíte, zda i ostatní znají pravidla, proto raději počítejte s tím, že to tak není.

Odjíždíte? Zablikejte

O používání blinkru dosud nebyla řeč, protože při vjíždění na kruhový objezd není potřeba. Nepoužívá se. Všichni totiž vědí, že když se blížíte ke kruhovému objezdu, pravděpodobně na něj chcete vjet, protože nic jiného se v tu chvíli dělat nedá. Použití blinkru by tedy mohlo zbytečně ostatní řidiče zmást.

„Blinkr vždy použijte na kruhovém objezdu při přejíždění z pruhu do pruhu, a pak také ve chvíli, kdy objezd opouštíte,“ dodává Václav Zikmund. Zároveň je dobré používání směrových světel nepodcenit a počítat s tím, že ostatní auta váš blinkr na kruhovém objezdu z některých úhlů nevidí. Proto začněte blikat co nejdříve, ale samozřejmě teprve tehdy, kdy minete poslední odbočku před tou vaší, k níž míříte

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.