Počet vozů, které prodala japonská značka Toyota na českém trhu, letos v únoru přesáhl 150 000. Za tři uplynulá desetiletí do konce ledna automobilka v tuzemsku prodala 135 945 osobních a 13 775 lehkých užitkových automobilů, tedy celkem 149 720. Zbývajících 280, které zbývaly do „kulatých“ 150 tisíc, bylo prodáno už v druhém únorovém týdnu. Dalších 4507 nových osobních vozů bylo prodáno sesterskou značkou Lexus
Celkem je v tuzemském registru vozidel 148000 vozů Toyota, což znamená absolutně jedenácté místo, což je vzhledem k poměrně nízkým počtům prvních registrací dovážených ojetých automobilů a nižším počtům vyřazených vozů, ve srovnání s většinou konkurenčních značek, velmi příznivý údaj.
Vstup Toyoty, která je v současnosti nejúspěšnějším japonským automobilovým importérem, byl na českém trhu zpočátku poměrně vlažný. Přesto se tato značka, zejména díky mohutné prodejní ofenzivě v posledních čtyřech letech, vypracovala na čtvrtou příčku nejprodávanějších automobilů.
Razantní vzestup prodejů v posledních letech a relativně nízký podíl dovážených ojetin, které jsou ve srovnání s většinou ostatních značek někdy až zlomkové způsobuje, že Toyota má také velmi slušné průměrné stáří svých modelů v České republice, uvedli Autodealers. To činí jen něco málo přes 11 let, zatímco celorepublikový průměr je o víc než čtyři roky vyšší.
Vstup na trh byl pozvolný
Prvních několik desítek osobních vozů Toyota bylo tehdejšího Československa oficiálně dovezeno v době normalizace, kdy se prodávaly prostřednictvím Tuzexu a přednostních dodávek. Systematický import automobilů Toyota do ČR začal až od roku 1993, a to dost pozvolna. Za celý rok 1993 bylo prodáno jen 127 vozů a o rok později něco přes tisíc.
Ani dalších 15 let neodpovídaly počty prodaných Toyot významu a postavení značky ve světě. Kvantitativní zlom nastal až v roce 2016, kdy prodeje poprvé překročily hranici šesti tisíc vozů za rok. Následně byla za rok 2018 už pokořena hranice deseti tisíc, kterou v posledních dvou letech neovlivnila ani pandemie covidu.
Prodejní křivka roste
Z obchodních výsledků na českém trhu, kde se její postavení rok od roku lepší, je patrné, že Toyota má u nás velmi dobře našlápnuto jak pro letošek, tak zřejmě i do budoucna. Ve světě je dnes jasnou prodejní jedničkou a její zvýšený zájem o evropský trh nese už ovoce. Při filozofii, kterou tato značka uplatňuje není divu, že se jí navzdory problémům většiny konkurentů tak daří.
To nakonec potvrzují slova generálního ředitele českého prodeje vozů Toyota a Lexus, Martina Pelešky, který uvedl, že značka v roce 2021 evidovala více než dvacet tisíc nových objednávek a za první dva měsíce letošního roku se blíží již k 6 000 nových smluv.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.