Nemusí napadnout rovnou celé závěje, aby vás sníh na silnici pěkně potrápil. A když v zimě prší a k ránu mrzne, je náledí celkem jistota. Seznamte se proto s několika praktickými triky, díky nimž bezpečně dorazíte do cíle bez ohledu na terén a počasí.
1) Pneu jsou základ
To, že máte přezuto na zimní gumy, ještě nemusí znamenat, že zajistí potřebnou stabilitu na silnici. „Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik 4 milimetry. Důležité je i jejich stáří. Časem totiž tvrdnou a ztrácejí své vlastnosti. Ideální je pořídit nové zhruba po čtyřech letech,“ upozorňuje Jitka Jechová z Toyota Česká republika. Ideální je také si ještě dřív, než vyrazíte do hor, v garáži nebo jinde na suchu vyzkoušet, jak správně nasadit řetězy. Počítejte raději s tím, že až je budete potřebovat v terénu, bude určitě tma.
2) Auto v kondici
Abyste během zimy bezpečně dorazili tam, kam potřebujete, nechte si vůz kompletně zkontrolovat. Toyota nabízí podrobnou kontrolu vozu před zimou za pouhé tři stovky. Taková prohlídka přitom zahrnuje diagnostiku stavu akumulátoru, konzervaci jeho pólových vývodů, nastavení světlometů, měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny, kontrolu oleje, brzdové kapaliny i funkcí ostřikovačů a další zdánlivé detaily, které mohou v zimních měsících hrát zásadní roli.
3) Domácí příprava
Kromě pneumatik je dobré před zimou vyměnit i stěrače. Věděli jste, že byste měli pořizovat nový pár dvakrát ročně, ideálně před zimou, a protože mrazem a mokrem hodně trpí, na jaře je dobré vyměnit je znovu. Aby vás mráz nezaskočil při otevírání dveří nebo kufru, je dobré nastříkat všechna těsnění silikonem ve spreji a rozetřít hadříkem. Vyhnete se tak nepříjemnému přimrznutí.
4) První pomoc vždy s sebou
Ještě dnes se také ujistěte, že s sebou vozíte vše, co by se v zimě mohlo hodit, tedy kvalitní škrabku na zamrzlá okna, smetáček na sníh, zimní řetězy, pokud vyrážíte na náročnější cestu, a kvalitní startovací kabely, kdyby baterie zradila. Dobrým tipem je také rozmrazovač zámků nebo lopatka, ale také menší pytel s pískem, kterým si můžete v případě potřeby auto nebo kolo podepřít, aby se nesmekalo.
5) Konec zamlžených oken
Za zamlžená okna může vlhkost v kabině vozu. Jakmile se tedy uvnitř interiéru ocitne cokoli mokrého, po zapnutí topení se voda začne odpařovat, a kvůli tomu pak z okna nic nevidíte. Zamlžování ale lze minimalizovat: Na zimu můžete klasické koberečky vyměnit za gumové, do nichž se voda nevsakuje a následně se neodpařuje. Jakékoli mokré nebo navlhlé věci nebo oblečení nechávejte v kufru auta. Okno důkladně vyčistěte. Nejen zvenčí (námraza a sníh z vnější strany zpomalují jejich prohřátí a přispívají k mlžení), ale také zevnitř. Při větrání nezapínejte jen vnitřní okruh a proudění vzduchu nasměrujte výhradně na okno, aby bylo silnější. Vyplatí se také nechat klimatizaci jednou ročně vyčistit, aby nečistoty z ní umyté okno zase nezašpinily.
6) Vzhůru do kopce
Když je váš vůz připraven do zimního terénu, osvojte si i vy pár triků pro bezpečnou jízdu na namrzlých vozovkách. Při jízdě z kopce a do kopce využívejte vlastnosti převodovky. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň, kde bude plyn méně citlivý a nestane se, že omylem protočíte poháněná kola. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat stálou rychlost. Když zastavíte, je možné, že už se nerozjedete. Z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou si jen pomáhejte, mohla by totiž kola zablokovat a udělat vůz neovladatelným. „Tento trik lze použít i s automatickou převodovkou, kterou mají i hybridní vozy. Přeřadíte na funkci B nebo použijete páčky pod volantem, kterými lze ručně řadit,“ doplňuje Jechová z Toyoty.
7) Zvládněte smyk
Mohou vás potkat dva typy smyku – přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.