Nemusí napadnout rovnou celé závěje, aby vás sníh na silnici pěkně potrápil. A když v zimě prší a k ránu mrzne, je náledí celkem jistota. Seznamte se proto s několika praktickými triky, díky nimž bezpečně dorazíte do cíle bez ohledu na terén a počasí.
1) Pneu jsou základ
To, že máte přezuto na zimní gumy, ještě nemusí znamenat, že zajistí potřebnou stabilitu na silnici. „Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik 4 milimetry. Důležité je i jejich stáří. Časem totiž tvrdnou a ztrácejí své vlastnosti. Ideální je pořídit nové zhruba po čtyřech letech,“ upozorňuje Jitka Jechová z Toyota Česká republika. Ideální je také si ještě dřív, než vyrazíte do hor, v garáži nebo jinde na suchu vyzkoušet, jak správně nasadit řetězy. Počítejte raději s tím, že až je budete potřebovat v terénu, bude určitě tma.
2) Auto v kondici
Abyste během zimy bezpečně dorazili tam, kam potřebujete, nechte si vůz kompletně zkontrolovat. Toyota nabízí podrobnou kontrolu vozu před zimou za pouhé tři stovky. Taková prohlídka přitom zahrnuje diagnostiku stavu akumulátoru, konzervaci jeho pólových vývodů, nastavení světlometů, měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny, kontrolu oleje, brzdové kapaliny i funkcí ostřikovačů a další zdánlivé detaily, které mohou v zimních měsících hrát zásadní roli.
3) Domácí příprava
Kromě pneumatik je dobré před zimou vyměnit i stěrače. Věděli jste, že byste měli pořizovat nový pár dvakrát ročně, ideálně před zimou, a protože mrazem a mokrem hodně trpí, na jaře je dobré vyměnit je znovu. Aby vás mráz nezaskočil při otevírání dveří nebo kufru, je dobré nastříkat všechna těsnění silikonem ve spreji a rozetřít hadříkem. Vyhnete se tak nepříjemnému přimrznutí.
4) První pomoc vždy s sebou
Ještě dnes se také ujistěte, že s sebou vozíte vše, co by se v zimě mohlo hodit, tedy kvalitní škrabku na zamrzlá okna, smetáček na sníh, zimní řetězy, pokud vyrážíte na náročnější cestu, a kvalitní startovací kabely, kdyby baterie zradila. Dobrým tipem je také rozmrazovač zámků nebo lopatka, ale také menší pytel s pískem, kterým si můžete v případě potřeby auto nebo kolo podepřít, aby se nesmekalo.
5) Konec zamlžených oken
Za zamlžená okna může vlhkost v kabině vozu. Jakmile se tedy uvnitř interiéru ocitne cokoli mokrého, po zapnutí topení se voda začne odpařovat, a kvůli tomu pak z okna nic nevidíte. Zamlžování ale lze minimalizovat: Na zimu můžete klasické koberečky vyměnit za gumové, do nichž se voda nevsakuje a následně se neodpařuje. Jakékoli mokré nebo navlhlé věci nebo oblečení nechávejte v kufru auta. Okno důkladně vyčistěte. Nejen zvenčí (námraza a sníh z vnější strany zpomalují jejich prohřátí a přispívají k mlžení), ale také zevnitř. Při větrání nezapínejte jen vnitřní okruh a proudění vzduchu nasměrujte výhradně na okno, aby bylo silnější. Vyplatí se také nechat klimatizaci jednou ročně vyčistit, aby nečistoty z ní umyté okno zase nezašpinily.
6) Vzhůru do kopce
Když je váš vůz připraven do zimního terénu, osvojte si i vy pár triků pro bezpečnou jízdu na namrzlých vozovkách. Při jízdě z kopce a do kopce využívejte vlastnosti převodovky. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň, kde bude plyn méně citlivý a nestane se, že omylem protočíte poháněná kola. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat stálou rychlost. Když zastavíte, je možné, že už se nerozjedete. Z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou si jen pomáhejte, mohla by totiž kola zablokovat a udělat vůz neovladatelným. „Tento trik lze použít i s automatickou převodovkou, kterou mají i hybridní vozy. Přeřadíte na funkci B nebo použijete páčky pod volantem, kterými lze ručně řadit,“ doplňuje Jechová z Toyoty.
7) Zvládněte smyk
Mohou vás potkat dva typy smyku – přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?