Nemusí napadnout rovnou celé závěje, aby vás sníh na silnici pěkně potrápil. A když v zimě prší a k ránu mrzne, je náledí celkem jistota. Seznamte se proto s několika praktickými triky, díky nimž bezpečně dorazíte do cíle bez ohledu na terén a počasí.
1) Pneu jsou základ
To, že máte přezuto na zimní gumy, ještě nemusí znamenat, že zajistí potřebnou stabilitu na silnici. „Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik 4 milimetry. Důležité je i jejich stáří. Časem totiž tvrdnou a ztrácejí své vlastnosti. Ideální je pořídit nové zhruba po čtyřech letech,“ upozorňuje Jitka Jechová z Toyota Česká republika. Ideální je také si ještě dřív, než vyrazíte do hor, v garáži nebo jinde na suchu vyzkoušet, jak správně nasadit řetězy. Počítejte raději s tím, že až je budete potřebovat v terénu, bude určitě tma.
2) Auto v kondici
Abyste během zimy bezpečně dorazili tam, kam potřebujete, nechte si vůz kompletně zkontrolovat. Toyota nabízí podrobnou kontrolu vozu před zimou za pouhé tři stovky. Taková prohlídka přitom zahrnuje diagnostiku stavu akumulátoru, konzervaci jeho pólových vývodů, nastavení světlometů, měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny, kontrolu oleje, brzdové kapaliny i funkcí ostřikovačů a další zdánlivé detaily, které mohou v zimních měsících hrát zásadní roli.
3) Domácí příprava
Kromě pneumatik je dobré před zimou vyměnit i stěrače. Věděli jste, že byste měli pořizovat nový pár dvakrát ročně, ideálně před zimou, a protože mrazem a mokrem hodně trpí, na jaře je dobré vyměnit je znovu. Aby vás mráz nezaskočil při otevírání dveří nebo kufru, je dobré nastříkat všechna těsnění silikonem ve spreji a rozetřít hadříkem. Vyhnete se tak nepříjemnému přimrznutí.
4) První pomoc vždy s sebou
Ještě dnes se také ujistěte, že s sebou vozíte vše, co by se v zimě mohlo hodit, tedy kvalitní škrabku na zamrzlá okna, smetáček na sníh, zimní řetězy, pokud vyrážíte na náročnější cestu, a kvalitní startovací kabely, kdyby baterie zradila. Dobrým tipem je také rozmrazovač zámků nebo lopatka, ale také menší pytel s pískem, kterým si můžete v případě potřeby auto nebo kolo podepřít, aby se nesmekalo.
5) Konec zamlžených oken
Za zamlžená okna může vlhkost v kabině vozu. Jakmile se tedy uvnitř interiéru ocitne cokoli mokrého, po zapnutí topení se voda začne odpařovat, a kvůli tomu pak z okna nic nevidíte. Zamlžování ale lze minimalizovat: Na zimu můžete klasické koberečky vyměnit za gumové, do nichž se voda nevsakuje a následně se neodpařuje. Jakékoli mokré nebo navlhlé věci nebo oblečení nechávejte v kufru auta. Okno důkladně vyčistěte. Nejen zvenčí (námraza a sníh z vnější strany zpomalují jejich prohřátí a přispívají k mlžení), ale také zevnitř. Při větrání nezapínejte jen vnitřní okruh a proudění vzduchu nasměrujte výhradně na okno, aby bylo silnější. Vyplatí se také nechat klimatizaci jednou ročně vyčistit, aby nečistoty z ní umyté okno zase nezašpinily.
6) Vzhůru do kopce
Když je váš vůz připraven do zimního terénu, osvojte si i vy pár triků pro bezpečnou jízdu na namrzlých vozovkách. Při jízdě z kopce a do kopce využívejte vlastnosti převodovky. Do kopce je lepší jet na vyšší převodový stupeň, kde bude plyn méně citlivý a nestane se, že omylem protočíte poháněná kola. Při stoupání se pokuste nezastavovat a udržovat stálou rychlost. Když zastavíte, je možné, že už se nerozjedete. Z kopce zařaďte co nejnižší rychlostní stupeň a nechte auto brzdit motorem. Brzdou si jen pomáhejte, mohla by totiž kola zablokovat a udělat vůz neovladatelným. „Tento trik lze použít i s automatickou převodovkou, kterou mají i hybridní vozy. Přeřadíte na funkci B nebo použijete páčky pod volantem, kterými lze ručně řadit,“ doplňuje Jechová z Toyoty.
7) Zvládněte smyk
Mohou vás potkat dva typy smyku – přetáčivý, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat, a nedotáčivý, když máte zatočená kola, ale auto jede rovně. Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.