Vodíková Toyota Mirai po testech Euro NCAP

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 11. září 2021, 16:19 Google+

Toyota Mirai získala 5 hvězdiček v bezpečnostních testech Euro NCAP. Jedná se o nejvyšší hodnocení, které potvrzuje maximální úroveň bezpečnosti jak modulární platformy TNGA, tak i elektrického vodíkového pohonu. Testy Euro NCAP rovněž prokázaly velmi vysokou účinnost systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
toyota mirai

toyota mirai | foto: Toyota

Sdílejte článek

Toyota Mirai získala hodnocení 88 procent za ochranu dospělých pasažérů, se zvláštním důrazem na vysokou úroveň ochrany hlavy a krku. Velmi dobrý výsledek, a to 85 procent, dostal vůz za ochranu dětí, 80 procent pak za bezpečnost ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, jako jsou chodci nebo cyklisté, a 82 procent za systémy aktivní bezpečnosti.

Naprosto bezpečná vodíková technologie
Elektrický pohon Toyoty Mirai založený na vodíkových palivových článcích se ve všech crash testech ukázal jako naprosto bezpečný. Jedná se tedy o oficiální potvrzení interních výzkumů Toyoty, které zahrnovaly nejen různé nárazové testy, ale dokonce i výstřel z palné zbraně do vodíkové nádrže.

„Toyota Mirai je jeden z prvních elektromobilů na trhu poháněných vodíkovými palivovými články. Vodík se nachází ve stlačeném stavu v nádrži, proto měly bezpečnostní otázky pro autory nové generace Mirai klíčový význam. Jejich snažení přineslo plody, neboť vůz získal nejvyšší ohodnocení, tedy 5 hvězdiček v testu Euro NCAP. Vzhledem k tomu, že někteří zákazníci věnují bezpečnosti této technologie zvláštní pozornost, Euro NCAP se na daný aspekt zaměřilo, jak při crash testech, tak po nich. Odborníci konstatovali, že použití vodíku nemá na úroveň bezpečnosti tohoto automobilu žádný vliv,” uvádí ve svých závěrech tým Euro NCAP.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Standard testů Euro NCAP
Systematicky aktualizované testy Euro NCAP jsou stále náročnější. Zahrnují dlouhý seznam zkoušek, které se zaměřují na bezpečnost jak pasažérů ve vozidle, tak dalších uživatelů silnic a dále na účinnost systémů aktivní bezpečnosti.

Crash testy zahrnují čelní náraz v rychlosti 50 km/h do poloviny šířky vozidla pohybující se deformovatelnou bariérou, boční srážku s mobilní deformovatelnou bariérou, která naráží do dveří řidiče, a dále náraz vozidla bokem do sloupu. Během těchto testů se ověřuje vliv kolize jak na řidiče, tak na dospělé spolujezdce a děti.

Zkoumání následků srážky automobilu s chodcem zahrnuje celou řadu různých konfigurací a používají se v nich modely hlavy a nohou dospělé osoby a dětí. Následně se zjišťuje účinnost systémů pro předcházení kolizím s chodci a cyklisty, s jinými vozidly, ale i účinnost systémů udržujících auto v jízdním pruhu a aktivních tempomatů.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Toyota Mirai s vyspělými bezpečnostními technologiemi
Počet systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense nabízených ve standardní verzi Toyoty Mirai, jakož i rozsah jejich působnosti, dalece překračuje rozsah systémů, na které se zaměřuje Euro NCAP. Vedle inteligentního adaptabilního tempomatu (IACC), který umí přizpůsobovat rychlost platným omezením uvedeným na dopravních značkách, systému včasné reakce na riziko srážky (PCS) se systémem rozpoznávání chodců a cyklistů, systému varování před nezamýšlenou změnou jízdního pruhu (LDA) s funkcí vrácení do zvoleného jízdního pruhu (SC) a asistenta udržování jízdního pruhu (LTA) obsahuje Toyota Safety Sense také systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) a automatické přepínání dálkových světel (AHB). Automobil má navíc ve standardní výbavě systém rozpoznání únavy řidiče (SWS), systém automatického přivolání záchranné služby (eCall) a asistenta pro rozjezd do kopce (HAC) a sjezd z kopce (DAC).

Ve vyšší verzi výbavy Executive pak na seznam bezpečnostních systémů a asistentů řízení přibyl panoramatický monitor s kamerovým systémem v rozsahu 360 stupňů (Panoramic View Monitor), systém monitorování mrtvého úhlu v zrcátkách (BSM), systém detekce překážek (ICS) předcházející kolizím během parkování, systém upozornění na pohyb za vozem (RCTA) a systém adaptivních dálkových světel (AHS).

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Prémiový sedan s bezemisním pohonem
Toyota Mirai druhé generace debutovala v Japonsku v prosinci 2020, od roku 2021 je pak v prodeji rovněž v Česku. Nová Toyota Mirai je dynamičtější, má aerodynamičtější tvar a lepší jízdní vlastnosti než její předchůdkyně.

Větší efektivita palivových článků, objemnější vodíkové nádrže a lepší aerodynamika umožnily prodloužení dojezdu vozu o 30 procent na 650 km za normálních jízdních podmínek. Nový model je vybaven třemi vodíkovými nádržemi, které lze pod tlakem 700 barů natankovat za 5 minut.

Mirai je velký sedan prémiové třídy dlouhý 4 975 mm s rozvorem náprav 2 920 mm. Základem konstrukce automobilu je platforma GA-L, největší ze série TNGA, díky níž získal vůz pohodn zadních kol, nízko umístěné těžiště, skvělé jízdní vlastnosti a vyšší odolnost při nárazech. Toyotu Mirai pohání elektromotor o výkonu 182 koní s točivým momentem 300 Nm.

Tuto jednotku napájejí palivové články průběžně produkující proud reakcí vodíku a kyslíku. Automobil spotřebuje průměrně 0,84 kg/100 km vodíku, jeho zrychlení z 0 na 100 km/h činí 9 s. Vodíková Toyota během jízdy neemituje žádné zplodiny, jediným vedlejším produktem práce palivových článků je vodní pára.

Vytisknout

Diskuze: Vodíková Toyota Mirai po testech Euro NCAP

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

hyundai i20

Test: Dokáže mild-hybridní Hyundai I20 1,0 T-GDI konkurovat naší legendární…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud