Toyota Mirai získala 5 hvězdiček v bezpečnostních testech Euro NCAP. Jedná se o nejvyšší hodnocení, které potvrzuje maximální úroveň bezpečnosti jak modulární platformy TNGA, tak i elektrického vodíkového pohonu. Testy Euro NCAP rovněž prokázaly velmi vysokou účinnost systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense.
Toyota Mirai získala hodnocení 88 procent za ochranu dospělých pasažérů, se zvláštním důrazem na vysokou úroveň ochrany hlavy a krku. Velmi dobrý výsledek, a to 85 procent, dostal vůz za ochranu dětí, 80 procent pak za bezpečnost ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, jako jsou chodci nebo cyklisté, a 82 procent za systémy aktivní bezpečnosti.
Naprosto bezpečná vodíková technologieElektrický pohon Toyoty Mirai založený na vodíkových palivových článcích se ve všech crash testech ukázal jako naprosto bezpečný. Jedná se tedy o oficiální potvrzení interních výzkumů Toyoty, které zahrnovaly nejen různé nárazové testy, ale dokonce i výstřel z palné zbraně do vodíkové nádrže.
„Toyota Mirai je jeden z prvních elektromobilů na trhu poháněných vodíkovými palivovými články. Vodík se nachází ve stlačeném stavu v nádrži, proto měly bezpečnostní otázky pro autory nové generace Mirai klíčový význam. Jejich snažení přineslo plody, neboť vůz získal nejvyšší ohodnocení, tedy 5 hvězdiček v testu Euro NCAP. Vzhledem k tomu, že někteří zákazníci věnují bezpečnosti této technologie zvláštní pozornost, Euro NCAP se na daný aspekt zaměřilo, jak při crash testech, tak po nich. Odborníci konstatovali, že použití vodíku nemá na úroveň bezpečnosti tohoto automobilu žádný vliv,” uvádí ve svých závěrech tým Euro NCAP.
Standard testů Euro NCAPSystematicky aktualizované testy Euro NCAP jsou stále náročnější. Zahrnují dlouhý seznam zkoušek, které se zaměřují na bezpečnost jak pasažérů ve vozidle, tak dalších uživatelů silnic a dále na účinnost systémů aktivní bezpečnosti.
Crash testy zahrnují čelní náraz v rychlosti 50 km/h do poloviny šířky vozidla pohybující se deformovatelnou bariérou, boční srážku s mobilní deformovatelnou bariérou, která naráží do dveří řidiče, a dále náraz vozidla bokem do sloupu. Během těchto testů se ověřuje vliv kolize jak na řidiče, tak na dospělé spolujezdce a děti.
Zkoumání následků srážky automobilu s chodcem zahrnuje celou řadu různých konfigurací a používají se v nich modely hlavy a nohou dospělé osoby a dětí. Následně se zjišťuje účinnost systémů pro předcházení kolizím s chodci a cyklisty, s jinými vozidly, ale i účinnost systémů udržujících auto v jízdním pruhu a aktivních tempomatů.
Toyota Mirai s vyspělými bezpečnostními technologiemiPočet systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense nabízených ve standardní verzi Toyoty Mirai, jakož i rozsah jejich působnosti, dalece překračuje rozsah systémů, na které se zaměřuje Euro NCAP. Vedle inteligentního adaptabilního tempomatu (IACC), který umí přizpůsobovat rychlost platným omezením uvedeným na dopravních značkách, systému včasné reakce na riziko srážky (PCS) se systémem rozpoznávání chodců a cyklistů, systému varování před nezamýšlenou změnou jízdního pruhu (LDA) s funkcí vrácení do zvoleného jízdního pruhu (SC) a asistenta udržování jízdního pruhu (LTA) obsahuje Toyota Safety Sense také systém rozpoznávání dopravních značek (RSA) a automatické přepínání dálkových světel (AHB). Automobil má navíc ve standardní výbavě systém rozpoznání únavy řidiče (SWS), systém automatického přivolání záchranné služby (eCall) a asistenta pro rozjezd do kopce (HAC) a sjezd z kopce (DAC).
Ve vyšší verzi výbavy Executive pak na seznam bezpečnostních systémů a asistentů řízení přibyl panoramatický monitor s kamerovým systémem v rozsahu 360 stupňů (Panoramic View Monitor), systém monitorování mrtvého úhlu v zrcátkách (BSM), systém detekce překážek (ICS) předcházející kolizím během parkování, systém upozornění na pohyb za vozem (RCTA) a systém adaptivních dálkových světel (AHS).
Prémiový sedan s bezemisním pohonemToyota Mirai druhé generace debutovala v Japonsku v prosinci 2020, od roku 2021 je pak v prodeji rovněž v Česku. Nová Toyota Mirai je dynamičtější, má aerodynamičtější tvar a lepší jízdní vlastnosti než její předchůdkyně.
Větší efektivita palivových článků, objemnější vodíkové nádrže a lepší aerodynamika umožnily prodloužení dojezdu vozu o 30 procent na 650 km za normálních jízdních podmínek. Nový model je vybaven třemi vodíkovými nádržemi, které lze pod tlakem 700 barů natankovat za 5 minut.
Mirai je velký sedan prémiové třídy dlouhý 4 975 mm s rozvorem náprav 2 920 mm. Základem konstrukce automobilu je platforma GA-L, největší ze série TNGA, díky níž získal vůz pohodn zadních kol, nízko umístěné těžiště, skvělé jízdní vlastnosti a vyšší odolnost při nárazech. Toyotu Mirai pohání elektromotor o výkonu 182 koní s točivým momentem 300 Nm.
Tuto jednotku napájejí palivové články průběžně produkující proud reakcí vodíku a kyslíku. Automobil spotřebuje průměrně 0,84 kg/100 km vodíku, jeho zrychlení z 0 na 100 km/h činí 9 s. Vodíková Toyota během jízdy neemituje žádné zplodiny, jediným vedlejším produktem práce palivových článků je vodní pára.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?