Až 43 procent nově registrovaných osobních aut v Česku je z třídy sportovních užitkových vozů (SUV). Jejich popularita roste od roku 2015, kdy začaly nahrazovat klasická rodinná auta typu kombi nebo MPV.
S těmito robustními vozy je však podle expertů spojeno riziko, kdy víra řidičů ve větší bezpečí může být v provozu hrozbou. Problematické jsou zejména střety s chodci. Vyplývá to podle ČTK ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) a ÚAMK.
"Jsou to preference zákazníků, kterým jdou automobilky svým vývojem naproti. Jistou roli tam hraje móda a také pocit bezpečí. Na tuto nákupní představu musí výrobci reagovat, přitom výroba SUV je pro ně do značné míry komplikovanější,“ řekl tajemník SDA Josef Pokorný. V případě vozů SUV výrobci více řešit například emise či spotřebu, přitom užitné vlastnosti jsou obecně lepší u vozů kombi.
Podle aktuálních dat je tak skoro každé druhé nově prodané auto typu SUV. Nejoblíbenější jsou modely Škoda Kamiq, Karoq, Kodiaq nebo Hyundai Tucson.
Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) panuje jistá forma naivity a zjednodušení v tom, že SUV jsou velká a tudíž bezpečná auta. Statistiky však ukazují, že bezpečnost těchto aut není výrazně lepší než například u sedanů. "Velikost sama o sobě nic neznamená, mnohá SUV ani nemají pohon 4x4, redukci nebo uzamykatelný diferenciál. Nejsou to terénní vozidla a odlišují se jenom tvarem a posazením karoserie. Může tak vzniknout falešný dojem bezpečí, který může vést k neštěstím. Je třeba brát v potaz velkou hmotnost, tudíž i delší brzdnou dráhu a těžší manévrování, kterému nepomáhá ani výška," upozornil Sirota. Připomněl přitom výzkumy z Velké Británie, které se zabývaly souvislostí mezi těžkými haváriemi a typem vozů. Podle nich vedou jednoznačně SUV a sportovní vozy.
Zvlášť nebezpečné jsou především střety vozů SUV s chodci. "Střet chodce s SUV bývá těžší a zranění jsou závažnější, protože SUV je výrazně těžší a předek vozu je masivnější a zasáhne stojícího člověka najednou od nohou až po hrudník," poukázala Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa na fakt, který je zároveň jedním z hlavních argumentů odpůrců SUV.
Podle amerického Sdružení guvernérů pro bezpečnost silničního provozu (GHSA), které zastupuje státní a regionální úřady pro bezpečnost dálnic, rostl počet úmrtí chodců za poslední desetiletí při nehodách se vozy SUV daleko rychlejším tempem (o 69 procent) než u ostatních aut (o 48 procent).
Hmotnost, emise i větší rizika pro chodce se staly předmětem diskuzí o možném omezování SUV. Například v Německu se po tragické nehodě v září 2019, při níž v Berlíně zemřeli čtyři chodci včetně malého dítěte, rozproudila debata o tom, jestli robustní sportovně-užitkové vozy mají co dělat ve městech. "Jak se to bude vyvíjet dále, je zatím těžké predikovat, ale například ve Španělsku nebo ve Francii se aktuálně objevují hlasy pro výrazně větší zdanění vozidel s vyšší hmotností, mezi něž SUV patří, a diskutuje se o jejich vyšším zpoplatnění při využívání infrastruktury a podobně," dodal Pokorný.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.