Až 43 procent nově registrovaných osobních aut v Česku je z třídy sportovních užitkových vozů (SUV). Jejich popularita roste od roku 2015, kdy začaly nahrazovat klasická rodinná auta typu kombi nebo MPV.
S těmito robustními vozy je však podle expertů spojeno riziko, kdy víra řidičů ve větší bezpečí může být v provozu hrozbou. Problematické jsou zejména střety s chodci. Vyplývá to podle ČTK ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) a ÚAMK.
"Jsou to preference zákazníků, kterým jdou automobilky svým vývojem naproti. Jistou roli tam hraje móda a také pocit bezpečí. Na tuto nákupní představu musí výrobci reagovat, přitom výroba SUV je pro ně do značné míry komplikovanější,“ řekl tajemník SDA Josef Pokorný. V případě vozů SUV výrobci více řešit například emise či spotřebu, přitom užitné vlastnosti jsou obecně lepší u vozů kombi.
Podle aktuálních dat je tak skoro každé druhé nově prodané auto typu SUV. Nejoblíbenější jsou modely Škoda Kamiq, Karoq, Kodiaq nebo Hyundai Tucson.
Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) panuje jistá forma naivity a zjednodušení v tom, že SUV jsou velká a tudíž bezpečná auta. Statistiky však ukazují, že bezpečnost těchto aut není výrazně lepší než například u sedanů. "Velikost sama o sobě nic neznamená, mnohá SUV ani nemají pohon 4x4, redukci nebo uzamykatelný diferenciál. Nejsou to terénní vozidla a odlišují se jenom tvarem a posazením karoserie. Může tak vzniknout falešný dojem bezpečí, který může vést k neštěstím. Je třeba brát v potaz velkou hmotnost, tudíž i delší brzdnou dráhu a těžší manévrování, kterému nepomáhá ani výška," upozornil Sirota. Připomněl přitom výzkumy z Velké Británie, které se zabývaly souvislostí mezi těžkými haváriemi a typem vozů. Podle nich vedou jednoznačně SUV a sportovní vozy.
Zvlášť nebezpečné jsou především střety vozů SUV s chodci. "Střet chodce s SUV bývá těžší a zranění jsou závažnější, protože SUV je výrazně těžší a předek vozu je masivnější a zasáhne stojícího člověka najednou od nohou až po hrudník," poukázala Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa na fakt, který je zároveň jedním z hlavních argumentů odpůrců SUV.
Podle amerického Sdružení guvernérů pro bezpečnost silničního provozu (GHSA), které zastupuje státní a regionální úřady pro bezpečnost dálnic, rostl počet úmrtí chodců za poslední desetiletí při nehodách se vozy SUV daleko rychlejším tempem (o 69 procent) než u ostatních aut (o 48 procent).
Hmotnost, emise i větší rizika pro chodce se staly předmětem diskuzí o možném omezování SUV. Například v Německu se po tragické nehodě v září 2019, při níž v Berlíně zemřeli čtyři chodci včetně malého dítěte, rozproudila debata o tom, jestli robustní sportovně-užitkové vozy mají co dělat ve městech. "Jak se to bude vyvíjet dále, je zatím těžké predikovat, ale například ve Španělsku nebo ve Francii se aktuálně objevují hlasy pro výrazně větší zdanění vozidel s vyšší hmotností, mezi něž SUV patří, a diskutuje se o jejich vyšším zpoplatnění při využívání infrastruktury a podobně," dodal Pokorný.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.