Češi si oblíbili vozy SUV, často můžou být v provozu hrozbou

ČTK / AutoRoad.cz, 22. srpna 2021, 00:33 Google+

Až 43 procent nově registrovaných osobních aut v Česku je z třídy sportovních užitkových vozů (SUV). Jejich popularita roste od roku 2015, kdy začaly nahrazovat klasická rodinná auta typu kombi nebo MPV.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai Tucson

Hyundai Tucson | foto: Hyundai Motor Czech

Sdílejte článek

S těmito robustními vozy je však podle expertů spojeno riziko, kdy víra řidičů ve větší bezpečí může být v provozu hrozbou. Problematické jsou zejména střety s chodci. Vyplývá to podle ČTK ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) a ÚAMK.

"Jsou to preference zákazníků, kterým jdou automobilky svým vývojem naproti. Jistou roli tam hraje móda a také pocit bezpečí. Na tuto nákupní představu musí výrobci reagovat, přitom výroba SUV je pro ně do značné míry komplikovanější,“ řekl tajemník SDA Josef Pokorný. V případě vozů SUV výrobci více řešit například emise či spotřebu, přitom užitné vlastnosti jsou obecně lepší u vozů kombi.

Podle aktuálních dat je tak skoro každé druhé nově prodané auto typu SUV. Nejoblíbenější jsou modely Škoda Kamiq, Karoq, Kodiaq nebo Hyundai Tucson.

Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu (ÚAMK) panuje jistá forma naivity a zjednodušení v tom, že SUV jsou velká a tudíž bezpečná auta. Statistiky však ukazují, že bezpečnost těchto aut není výrazně lepší než například u sedanů. "Velikost sama o sobě nic neznamená, mnohá SUV ani nemají pohon 4x4, redukci nebo uzamykatelný diferenciál. Nejsou to terénní vozidla a odlišují se jenom tvarem a posazením karoserie. Může tak vzniknout falešný dojem bezpečí, který může vést k neštěstím. Je třeba brát v potaz velkou hmotnost, tudíž i delší brzdnou dráhu a těžší manévrování, kterému nepomáhá ani výška," upozornil Sirota. Připomněl přitom výzkumy z Velké Británie, které se zabývaly souvislostí mezi těžkými haváriemi a typem vozů. Podle nich vedou jednoznačně SUV a sportovní vozy.

Zvlášť nebezpečné jsou především střety vozů SUV s chodci. "Střet chodce s SUV bývá těžší a zranění jsou závažnější, protože SUV je výrazně těžší a předek vozu je masivnější a zasáhne stojícího člověka najednou od nohou až po hrudník," poukázala Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa na fakt, který je zároveň jedním z hlavních argumentů odpůrců SUV.

Podle amerického Sdružení guvernérů pro bezpečnost silničního provozu (GHSA), které zastupuje státní a regionální úřady pro bezpečnost dálnic, rostl počet úmrtí chodců za poslední desetiletí při nehodách se vozy SUV daleko rychlejším tempem (o 69 procent) než u ostatních aut (o 48 procent).

Hmotnost, emise i větší rizika pro chodce se staly předmětem diskuzí o možném omezování SUV. Například v Německu se po tragické nehodě v září 2019, při níž v Berlíně zemřeli čtyři chodci včetně malého dítěte, rozproudila debata o tom, jestli robustní sportovně-užitkové vozy mají co dělat ve městech. "Jak se to bude vyvíjet dále, je zatím těžké predikovat, ale například ve Španělsku nebo ve Francii se aktuálně objevují hlasy pro výrazně větší zdanění vozidel s vyšší hmotností, mezi něž SUV patří, a diskutuje se o jejich vyšším zpoplatnění při využívání infrastruktury a podobně," dodal Pokorný.

Vytisknout

Diskuze: Češi si oblíbili vozy SUV, často můžou být v provozu hrozbou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

Tesla Model Y

Mají zachránit planetu, přitom už tak drahé Tesly ještě přitvrdily

Toyota Compact Cruiser EV

Elektrický teréňák Compact Cruiser EV od Toyoty získal designovou cenu

Volkswagen Caddy 4Motion

Test: Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI 4Motion – kříženec dodávky a MPV s pohonem všech kol

Ford

Ani Fordu se svolávací akce nevyhnuly. Tři miliony aut musí do servisu

reklama

Doporučujeme

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Podnikatelé budou moci žádat dotaci téměř poloviny ceny vozu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  4. Úpravy Gumbal kára, část první

  5. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

  6. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud