Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

AutoRoad.cz / Pavel Stavebník, 15. května 2021, 00:05 Google+

Za nejrizikovější chování lidé považují agresivní jízdu, vybržďování a řízení pod vlivem návykových látek. Sami nejčastěji přiznávají výrazné překročení povolené rychlosti a nedodržování bezpečné vzdálenosti. 7 z 10 lidí zažilo dopravní nehodu a záchranářskou uličku umí na čtyřproudé silnici 80 % lidí, na šestiproudé jen 57 %.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 15.05. 11:22) Napište svůj názor
Alkohol za volantem trápí české řidiče.

Alkohol za volantem trápí české řidiče. | foto: fishmanlaw.com

Sdílejte článek

Čeští řidiči si příliš nepřipouštějí možnost vlastní chyby, zato jsou velmi nedůvěřiví vůči ostatním účastníkům silničního provozu. 80 % lidí v obsáhlém průzkumu zaměřeném na bezpečnost na silnicích, který provedla společnost Kia Czech, uvedlo, že na silnici mají strach především z ostatních řidičů. Naopak vlastní řidičské chyby se obává pouze 12 % řidičů, především těch mladších či s menším počtem ujetých kilometrů. Za nejrizikovější chování považují lidé vybržďování, agresivní jízdu a řízení pod vlivem omamných a návykových látek. Za velmi rizikové tyto činnosti považují 4 z 10 oslovených.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: twitter

Tolerantní jsou naopak k výraznému překračování povolené rychlosti (o 20 km/h ve městě a o 30 km/h mimo město) či vůči nedodržování dostatečných rozestupů mezi vozidly. Rychlou jízdu považuje za velmi nebezpečnou jen 5 % dotazovaných, nedostatečné rozestupy potom 11 % respondentů. „Uvolněný vztah lidí k těmto pravidlům se projevuje i v tom, že je nejčastěji sami porušují. Pětina lidí přiznala výrazné překračování povolené rychlosti a podobný počet také nedodržování bezpečných rozestupů mezi vozidly,“ říká Kateřina Vaňková, tisková mluvčí společnosti Kia Czech. Zároveň dodává, že výrazné překračování rychlosti je doménou mladších řidičů, přiznala se k němu třetina lidí do 35 let. Rychlá jízda či nepřizpůsobení rychlosti situaci na vozovce přitom podle policejních statistik dlouhodobě patří mezi hlavní příčiny tragických dopravních nehod.

Zkušenosti s dopravní nehodou v průzkumu uvedlo 7 z 10 respondentů. 37 % z nich přiznalo vlastní chybu, polovina uvedla, že šlo o chybu druhého účastníka nehody a 13 % uvedlo, že viník nebyl jednoznačný. Téměř dvě třetiny řidičů, kteří mají zkušenosti s dopravní nehodou, uvedly jako její důvod nepozornost a nevěnování se řízení. Rychlou jízdu a nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici uvedlo 29 % lidí. „V průzkumu jsme se zároveň ptali, kolik kilometrů už respondenti odřídili. Zajímavé je, že méně zkušení řidiči častěji než ostatní havarovali kvůli rychlé jízdě nebo nepřizpůsobení rychlosti situaci vozovky,“ říká Kateřina Vaňková s tím, že řidiči s celkovým nájezdem do 150 tisíc kilometrů uváděli rychlou jízdu jako příčinu nehody v polovině případů, nepozornost potom v 45 % případů.

Lidé měli v průzkumu také uvést, jakým způsobem se správně zachovat při dojíždění kolony na čtyřproudé a šestiproudé silnici. 80 % dotázaných správně uvedlo, že by se na čtyřproudé silnici měli automaticky řadit ke kraji vozovky, 10 % uvedlo, že je vhodné se řadit doleva a nechávat volnou pravou stranu vozovky a desetina se neřadí nikam, ale nechává si před sebou manévrovací prostor.

Na šestiproudé silnici už si byli lidé méně jistí. Správnou variantu řazení ke krajům vozovky a ve středním pruhu doprava uvedlo 57 % z nich. „Svoji roli zde může hrát fakt, že pravidla pro tvorbu záchranářské uličky na šestiproudé silnici se před několika lety měnila. Někteří řidiči tak můžou mít zažité ještě staré řazení,“ vysvětluje Kateřina Vaňková a doplňuje jednoduchou pomůcku pro zapamatování: „Stačí, když si lidé na pravé ruce ukážou trojku a hned vidí správné řazení. Záchranářskou uličku zde tvoří mezera mezi palcem a ukazováčkem.“

Vytisknout

Diskuze: Průzkum: 8 z 10 lidí se na silnicích obává ostatních řidičů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 15.05.2021 11:22 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford fiesta

TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Toyota Mirai

Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

peugeot 408

Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

on-line prodej

Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

NIO ES6

Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

lexus es

TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Ilustrační foto

Škoda řeší nový design a růst cen energií

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Mění Češi názor na auta s elektrickým pohonem?

Toyota

Biomasu k výrobě paliva zvažují japonské automobilky

Lamborghini Huracán Sterrato

Lamborghini Huracán Sterrato, pojem SUV dosáhl nové dimenze

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Lidé začínají šetřit, autobazary zlevňovat

Závod Škoda Auto, Kaluga (Rusko)

Ruská média: Volkswagen zvažuje prodej závodu v Kaluze

Xbus camper

Nový obytný vůz na bázi modelu Xbus od společnosti Electric Brands

Ferrari F40

Jak jezdí legendární české Ferrari F40? Podívejte se na rozhovor s majitelem

reklama

Doporučujeme

Dacia

Nová Dacia Logan, 100 koní výkonu, 528 litrů pro zavazadla a cena pod 300 tisíc…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

  2. Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

  3. Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

  4. Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

  5. TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud