Za nejrizikovější chování lidé považují agresivní jízdu, vybržďování a řízení pod vlivem návykových látek. Sami nejčastěji přiznávají výrazné překročení povolené rychlosti a nedodržování bezpečné vzdálenosti. 7 z 10 lidí zažilo dopravní nehodu a záchranářskou uličku umí na čtyřproudé silnici 80 % lidí, na šestiproudé jen 57 %.
Čeští řidiči si příliš nepřipouštějí možnost vlastní chyby, zato jsou velmi nedůvěřiví vůči ostatním účastníkům silničního provozu. 80 % lidí v obsáhlém průzkumu zaměřeném na bezpečnost na silnicích, který provedla společnost Kia Czech, uvedlo, že na silnici mají strach především z ostatních řidičů. Naopak vlastní řidičské chyby se obává pouze 12 % řidičů, především těch mladších či s menším počtem ujetých kilometrů. Za nejrizikovější chování považují lidé vybržďování, agresivní jízdu a řízení pod vlivem omamných a návykových látek. Za velmi rizikové tyto činnosti považují 4 z 10 oslovených.
Tolerantní jsou naopak k výraznému překračování povolené rychlosti (o 20 km/h ve městě a o 30 km/h mimo město) či vůči nedodržování dostatečných rozestupů mezi vozidly. Rychlou jízdu považuje za velmi nebezpečnou jen 5 % dotazovaných, nedostatečné rozestupy potom 11 % respondentů. „Uvolněný vztah lidí k těmto pravidlům se projevuje i v tom, že je nejčastěji sami porušují. Pětina lidí přiznala výrazné překračování povolené rychlosti a podobný počet také nedodržování bezpečných rozestupů mezi vozidly,“ říká Kateřina Vaňková, tisková mluvčí společnosti Kia Czech. Zároveň dodává, že výrazné překračování rychlosti je doménou mladších řidičů, přiznala se k němu třetina lidí do 35 let. Rychlá jízda či nepřizpůsobení rychlosti situaci na vozovce přitom podle policejních statistik dlouhodobě patří mezi hlavní příčiny tragických dopravních nehod.
Zkušenosti s dopravní nehodou v průzkumu uvedlo 7 z 10 respondentů. 37 % z nich přiznalo vlastní chybu, polovina uvedla, že šlo o chybu druhého účastníka nehody a 13 % uvedlo, že viník nebyl jednoznačný. Téměř dvě třetiny řidičů, kteří mají zkušenosti s dopravní nehodou, uvedly jako její důvod nepozornost a nevěnování se řízení. Rychlou jízdu a nepřizpůsobení rychlosti situaci na silnici uvedlo 29 % lidí. „V průzkumu jsme se zároveň ptali, kolik kilometrů už respondenti odřídili. Zajímavé je, že méně zkušení řidiči častěji než ostatní havarovali kvůli rychlé jízdě nebo nepřizpůsobení rychlosti situaci vozovky,“ říká Kateřina Vaňková s tím, že řidiči s celkovým nájezdem do 150 tisíc kilometrů uváděli rychlou jízdu jako příčinu nehody v polovině případů, nepozornost potom v 45 % případů.
Lidé měli v průzkumu také uvést, jakým způsobem se správně zachovat při dojíždění kolony na čtyřproudé a šestiproudé silnici. 80 % dotázaných správně uvedlo, že by se na čtyřproudé silnici měli automaticky řadit ke kraji vozovky, 10 % uvedlo, že je vhodné se řadit doleva a nechávat volnou pravou stranu vozovky a desetina se neřadí nikam, ale nechává si před sebou manévrovací prostor.
Na šestiproudé silnici už si byli lidé méně jistí. Správnou variantu řazení ke krajům vozovky a ve středním pruhu doprava uvedlo 57 % z nich. „Svoji roli zde může hrát fakt, že pravidla pro tvorbu záchranářské uličky na šestiproudé silnici se před několika lety měnila. Někteří řidiči tak můžou mít zažité ještě staré řazení,“ vysvětluje Kateřina Vaňková a doplňuje jednoduchou pomůcku pro zapamatování: „Stačí, když si lidé na pravé ruce ukážou trojku a hned vidí správné řazení. Záchranářskou uličku zde tvoří mezera mezi palcem a ukazováčkem.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.