Dvě první místa si odvezl otrokovický KIT Racing ze čtvrtého závodu MČR v rally Invelt Rally Pačejov. Zasloužili se o ně Vlastimil Neumann, jenž ovládl kategorii historiků, a Královéhradečák Lukáš Matěna, který pro změnu nenašel přemožitele ve třídě produkčních aut.
Rally Pačejov se poprvé dostala do nejvyšší společnosti v České republice, tedy do velkého mistráku. S velkým očekáváním se tedy vzhlíželo, jak si pořadatelé s tímto krokem poradí. Samotná soutěž byla rozdělena do dvou etap a závodilo se na české poměry poněkud netradičně – v neděli a pondělí. Společně se soudobými vozy se na startu objevilo i 53 posádek s historiky, pro které to byl letošní třetí závod. Mezi největší favority na vítězství byl pasován i Vlastimil Neumann, který do Pačejova přivezl neměnnou sestavu z předchozích letošních startů – tedy Martina Hlavatého na místě spolujezdce a modrobílého krasavce s označením Ford Escort RS Cosworth. Fryštácký jezdec chtěl odčinit nezdar z předchozích soutěží, kdy jej potrápila technika. Tento cíl splnil na sto procent, navíc ve stylu start – cíl. Po odjetí osmi rychlostních zkoušek tak mohla posádka Vlastimil Neumann – Martin Hlavatý převzít na horažďovickém náměstí pohár určený pro nejrychlejší posádku v kategorii historik. Krom toho se stali Valaši i vítězi třídy F7. „Po delší době jsme se opět postavili na start závodu, ze kterého jsme byli nadšeni hned z několika pohledů. Jednak jsme se opět setkali se skvělou partou závodníků, jakými jsou například Tomáš Enge, Libor Kotrmon, Jindra Štolfa, Vláďa Berger, Jirka Káňa, Karel a Aleš Jirátko nebo mistr Evropy Mirek Janota, a mnohými dalšími, kteří startují v kategorii historik. Za tuto partu jezdců mohu říct, že jsem se doslova a do písmene cítil jako v lepší společnosti. Dále jsme si mohli zazávodit na krásných rychlostních zkouškách. Tady musím smeknout před pořadateli, neboť při seznamovacích jízdách panovalo deštivé počasí, ale „traťáci“ chystali erzety s nadšením. Nás v předchozích dvou závodech lehce potrápil ford, a tak jsem byl zvědavý, jak jsme jej připravili na tuto soutěž. Mechanici odvedli skvělou práci, neboť auto fungovalo po celou soutěž bez problémů. Enge, Káňa, Janota a další předváděli skvělé výkony, ale my byli tentokráte rychlejší. Krásný závod a my si ho užívali. V autě nechyběly chytlavé průpovídky Martina Hlavatého, který jako vždy drží dobrou náladu na vysoké úrovni. Velký dík patří i mechanikům Michalu Bláhovi, Milanu Jelínkovi, Matesu Jonáškovi, Liboru Votavovi, Lukáši Svobodovi a Petru Čalovi pod vedením Standy Vaculíka za činnost během rally. A poděkování míří i Soně Herberové za super catering. Již nyní se těšíme na další závod a pevně věříme, že nám jej nikdo „shora“ nepokazí,“ uvedl k pačejovskému vítězství Vlastimil Neumann.
Pokud byla pro vozy historik určena pouze jedna etapa, tak pro posádky se soudobými vozy byly etapy dvě. Ve třídě 3 byla přihlášena mimo jiné i posádka Lukáš Matěna – Pavel Zalabák s Mitsubishi Lancer EVO IX. Královéhradečák měl ve třídě dalších pět soupeřů a na pačejovských tratích startoval poprvé. Největší pozornost se tady soustřeďovala na Martina Šikla, Adama Fabriku a Lukáše Matěnu. Úvodní zkoušku zajeli Lukáš s Pavlem v třetím čase třídy, ale již na dvojce to byl čas druhý, a to znamenalo postup na průběžnou druhou příčku. Po servisní pauze následovaly čtyři rychlostní zkoušky, kdy Matěna tři z nich vyhrál. Po 6. RZ se navíc dvaatřicetiletý jezdec posunul do čela třídy produkčních vozů. Nutno ale sportovně dodat, že mu to umožnil Martin Šikl, který udělal defekt a propadl se na třetí příčku. „Staré“ rychlostní zkoušky vycházely lépe Šiklovi, na nových byl rychlejší Matěna. V polovině rally figurovala posádka Matěna – Zalabák na vedoucí příčce ve třídě 3 a v průběžné celkové klasifikaci to bylo místo 17. Pondělní etapa obsahovala šest erzet rozdělených v polovině návštěvou servisu. První rundu ovládl Šikl a z manka ukrojil dvacet vteřin, přesto Matěna pevně držel vedení. Nejvíce Lukáš ztratil na RZ Čečelovice, kde jel na třech mokrých a jednom slicku. Důvod? Na předchozí zkoušce na „muničáku“ měl pomalý defekt a rezerva byla do sucha. Ve druhém kole rychlostních zkoušek nezvládl atak na první místo Šikl a na dlouhé minuty si ustlal mimo cestu. A aby to neměli Lukáš s Pavlem tak jednoduché, tak se „muničák“ a čečelovická zkouška opakovala jako přes kopírák i v druhém průjezdu. Přesto Matěna se Zalabákem ovládli poslední tři rychlostní zkoušky a s bezpečným náskokem ve třídě zvítězili. V absolutní klasifikaci pak obsadili 14. příčku v rámci MČR. Po druhém místě z Bohemia rally a dvou vítězstvích z Valašky a Pačejova se Lukáš s Pavlem mohou radovat z posledního mistrovského titulu ve třídě 3.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.