Po prázdninové přestávce se uskutečnil další díl Traiva Rally Cupu 2020, který odstartoval v sobotu, 5. září na polygonu firmy Tatra v Kopřivnici. Na start se postavilo celkem 23 jezdců. Ve startovní listině nechyběly ani dva vozy specifikace WRC a jeden vůz kategorie R5. Pořadatelé připravili pro soutěžící dvě rychlostní zkoušky, které se jely ve třech průjezdech o celkové délce trati řádově pětadvacet kilometrů.
Přehled kategorií začneme již tradičně ve třídě historiků, kde do závodu odstartovalo osm soutěžících. Velmi krátce se svezl při své premiéře na Traivě Jan Votápka s Trabantem. Mladý jezdec odjel první rundu erzet a soutěž si pochvaloval, ale do další části závodu již nenastoupil, kdy důvodem odstoupení bylo prasklé těsnění pod hlavou motoru. Kvůli poruše motoru na Škodě 130 L závod nedokončil ani Pavel Klečka. Čtvrtý měřený úsek se stal osudným hned pro dva jezdce. Jedním z nich byl Otmar Uher, který ze závodu odstoupil kvůli úniku kapalin z jeho Fordu Ecsort. Na stejné rychlostní zkoušce soutěž skončila také pro Stanislava Blažka. Blažkovi, závodící s vozem Opel Astra, vystavila stopku prasklá poloosa. Na čtvrtém místě v kategorii historiků dojel Radovan Hlavička, který závodil s Peugeotem 2O5 GTi. S červenou Mazdou 323 přijel do Kopřivnice soutěžit Drahomír Kubica. V cíli z toho nakonec byla bronzová příčka mezi historiky. Druhé místo tentokrát obsadil František Navrátil, který jel s vozem Peugeot 205 GTi. Navrátil ztratil na vítěze třídy 36,9 vteřin. První místo v kategorii historiků v sedmém klání cupu bral Josef Peřina. Jezdec s vozem BMW se také skvěle umístil v absolutním pořadí závodu, a to na 9. místě.
V kategorii dvoukolek se sešlo celkem sedm soutěžících. Premiérový start s rally vozem zažil v Kopřivnici Daniel Bartúnek. Jezdec, který jezdí závody do vrchu, si vyzkoušel i jinou disciplínu motorsportu. Daniel závodil s Hondou Civic Vti a premiérový závod v rally dokončil pod dohledem zkušeného Rudolfa Kouřila na 7. místě ve třídě F2. Šestou příčku mezi dvoukolkami obsadil Rostislav Kovařčik, který jel se Škodou Felicií. Kovařčik zaznamenal hned na první rychlostní zkoušce výlet mimo trať, když nezafungovala na Felicii ruční brzda a vůz skončil v příkopě. S pomocí pořadatelů byla však Felicie vytažena a Kovařčik v závodě pokračoval. Páté místo ve třídě F2 obsadil Jakub Bělaška, který v Kopřivnici proháněl Škodu Felicii. Jako test nového vozu Ford Fiesta Rally4 pojal tento závod Milan Obadal. Obadal si vyzkoušel ostrou dvoukolku v závodním tempu a v cíli z toho bylo čtvrté místo mezi vozy poháněné jednou nápravou. S vozem Peugeot 208 R2 na polygonu závodil Radek Jatel. Jezdec z Vysokého Pole si závod maximálně užil a domů si odvezl pohár za třetí místo v kategorii dvoukolek. Na kopřivnický polygon přijel i loňský absolutní vítěz dvoukolek Rafal Pochlopien z Polska a hned se zařadil mezi horké favority na vítězství v kategorii. S vozem Opel Astra měl v úvodu rally drobné technické problémy a součet časů jej nakonec umístil na stříbrnou příčku. Vítězství mezi dvoukolkami bral Ramon Martišek. Vsetínský jezdec startoval s BMW E36 a vítězství to bylo těsné. Martišek měl v cíli náskok přes 5 vteřin před druhým v pořadí.
Celkem pět produkčních vozů se postavilo na start sedmého dílu Traiva rally cupu. S Mitsubishi deváté evoluce závodil Zbyněk Šantavý. Soutěž dokončil na pátém místě. Bramborová příčka patří Arturu Kobielovi. Polský závodník se Subaru Impreza mohl pomýšlet na lepší umístění, ale v předposlední rychlostní zkoušce narazil do svodidel a ztratil drahocenné vteřiny. Kolize však nebyla velká a Artur po menších opravách vozu závod dokončil. Třetí místo obsadil Jan Procházka, který jel tentokrát se zapůjčeným vozem Mitsubishi Lancer EVO X. Stříbro tentokrát bral Jan Sedlák, který se svým vozem Subaru Impreza zaostal o necelých 17 vteřin za vítězem ve třídě a v celkovém pořadí obsadil bramborovou příčku. Nejrychlejším jezdcem s produkčním vozem se stal Jiří Kratochvíl. Jirka usedl do Mitsubishi Lancer EVO X a jeho bezchybný výkon mu vynesl bronzovou příčku v absolutním pořadí.
Přehled výsledků tradičně zakončíme nejsilnější kategorií F4. Na třetím místě ve třídě a 5. místě v absolutním pořadí celkového hodnocení závodu se umístil Silvestr Mikuláštík, který již tradičně usedl do Subaru Impreza WRC a jízdou dveřmi napřed ani pro tentokrát nešetřil. Bohužel jej v prostřední sekci potrápilo palivové čerpadlo. Druhou příčku ve třídě i celkově obsadil slovenský jezdec Jaroslav Melichárek, který si přijel do Kopřivnice otestovat vůz Volkswagen Polo Gti R5 z dílen TRT Rally teamu. Jaro postupně zrychloval a v cíli si připsal tři nejrychlejší časy. Absolutním vítězem sedmého dílu Traiva Rally Cupu se stal Roman Odložilík, který tentokrát závodil s Fordem Fiesta WRC. Roman Odložilík zvítězil o 5,7 vteřiny před týmovým kolegou Melichárkem.
Další pokračování Traiva rally cupu je naplánováno na 17. října. Doufejme, že nic nezabrání tomu, aby se závod uskutečnil bez omezení. S motem rally cupu „Go Hard or Go Home“ se těšíme na setkání u dalšího závodu.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?