Po prázdninové přestávce se uskutečnil další díl Traiva Rally Cupu 2020, který odstartoval v sobotu, 5. září na polygonu firmy Tatra v Kopřivnici. Na start se postavilo celkem 23 jezdců. Ve startovní listině nechyběly ani dva vozy specifikace WRC a jeden vůz kategorie R5. Pořadatelé připravili pro soutěžící dvě rychlostní zkoušky, které se jely ve třech průjezdech o celkové délce trati řádově pětadvacet kilometrů.
Přehled kategorií začneme již tradičně ve třídě historiků, kde do závodu odstartovalo osm soutěžících. Velmi krátce se svezl při své premiéře na Traivě Jan Votápka s Trabantem. Mladý jezdec odjel první rundu erzet a soutěž si pochvaloval, ale do další části závodu již nenastoupil, kdy důvodem odstoupení bylo prasklé těsnění pod hlavou motoru. Kvůli poruše motoru na Škodě 130 L závod nedokončil ani Pavel Klečka. Čtvrtý měřený úsek se stal osudným hned pro dva jezdce. Jedním z nich byl Otmar Uher, který ze závodu odstoupil kvůli úniku kapalin z jeho Fordu Ecsort. Na stejné rychlostní zkoušce soutěž skončila také pro Stanislava Blažka. Blažkovi, závodící s vozem Opel Astra, vystavila stopku prasklá poloosa. Na čtvrtém místě v kategorii historiků dojel Radovan Hlavička, který závodil s Peugeotem 2O5 GTi. S červenou Mazdou 323 přijel do Kopřivnice soutěžit Drahomír Kubica. V cíli z toho nakonec byla bronzová příčka mezi historiky. Druhé místo tentokrát obsadil František Navrátil, který jel s vozem Peugeot 205 GTi. Navrátil ztratil na vítěze třídy 36,9 vteřin. První místo v kategorii historiků v sedmém klání cupu bral Josef Peřina. Jezdec s vozem BMW se také skvěle umístil v absolutním pořadí závodu, a to na 9. místě.
V kategorii dvoukolek se sešlo celkem sedm soutěžících. Premiérový start s rally vozem zažil v Kopřivnici Daniel Bartúnek. Jezdec, který jezdí závody do vrchu, si vyzkoušel i jinou disciplínu motorsportu. Daniel závodil s Hondou Civic Vti a premiérový závod v rally dokončil pod dohledem zkušeného Rudolfa Kouřila na 7. místě ve třídě F2. Šestou příčku mezi dvoukolkami obsadil Rostislav Kovařčik, který jel se Škodou Felicií. Kovařčik zaznamenal hned na první rychlostní zkoušce výlet mimo trať, když nezafungovala na Felicii ruční brzda a vůz skončil v příkopě. S pomocí pořadatelů byla však Felicie vytažena a Kovařčik v závodě pokračoval. Páté místo ve třídě F2 obsadil Jakub Bělaška, který v Kopřivnici proháněl Škodu Felicii. Jako test nového vozu Ford Fiesta Rally4 pojal tento závod Milan Obadal. Obadal si vyzkoušel ostrou dvoukolku v závodním tempu a v cíli z toho bylo čtvrté místo mezi vozy poháněné jednou nápravou. S vozem Peugeot 208 R2 na polygonu závodil Radek Jatel. Jezdec z Vysokého Pole si závod maximálně užil a domů si odvezl pohár za třetí místo v kategorii dvoukolek. Na kopřivnický polygon přijel i loňský absolutní vítěz dvoukolek Rafal Pochlopien z Polska a hned se zařadil mezi horké favority na vítězství v kategorii. S vozem Opel Astra měl v úvodu rally drobné technické problémy a součet časů jej nakonec umístil na stříbrnou příčku. Vítězství mezi dvoukolkami bral Ramon Martišek. Vsetínský jezdec startoval s BMW E36 a vítězství to bylo těsné. Martišek měl v cíli náskok přes 5 vteřin před druhým v pořadí.
Celkem pět produkčních vozů se postavilo na start sedmého dílu Traiva rally cupu. S Mitsubishi deváté evoluce závodil Zbyněk Šantavý. Soutěž dokončil na pátém místě. Bramborová příčka patří Arturu Kobielovi. Polský závodník se Subaru Impreza mohl pomýšlet na lepší umístění, ale v předposlední rychlostní zkoušce narazil do svodidel a ztratil drahocenné vteřiny. Kolize však nebyla velká a Artur po menších opravách vozu závod dokončil. Třetí místo obsadil Jan Procházka, který jel tentokrát se zapůjčeným vozem Mitsubishi Lancer EVO X. Stříbro tentokrát bral Jan Sedlák, který se svým vozem Subaru Impreza zaostal o necelých 17 vteřin za vítězem ve třídě a v celkovém pořadí obsadil bramborovou příčku. Nejrychlejším jezdcem s produkčním vozem se stal Jiří Kratochvíl. Jirka usedl do Mitsubishi Lancer EVO X a jeho bezchybný výkon mu vynesl bronzovou příčku v absolutním pořadí.
Přehled výsledků tradičně zakončíme nejsilnější kategorií F4. Na třetím místě ve třídě a 5. místě v absolutním pořadí celkového hodnocení závodu se umístil Silvestr Mikuláštík, který již tradičně usedl do Subaru Impreza WRC a jízdou dveřmi napřed ani pro tentokrát nešetřil. Bohužel jej v prostřední sekci potrápilo palivové čerpadlo. Druhou příčku ve třídě i celkově obsadil slovenský jezdec Jaroslav Melichárek, který si přijel do Kopřivnice otestovat vůz Volkswagen Polo Gti R5 z dílen TRT Rally teamu. Jaro postupně zrychloval a v cíli si připsal tři nejrychlejší časy. Absolutním vítězem sedmého dílu Traiva Rally Cupu se stal Roman Odložilík, který tentokrát závodil s Fordem Fiesta WRC. Roman Odložilík zvítězil o 5,7 vteřiny před týmovým kolegou Melichárkem.
Další pokračování Traiva rally cupu je naplánováno na 17. října. Doufejme, že nic nezabrání tomu, aby se závod uskutečnil bez omezení. S motem rally cupu „Go Hard or Go Home“ se těšíme na setkání u dalšího závodu.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?