Již jen hodiny zbývají do ostrého startu KOWAX ValMez Rally a KOWAX Rallysprintu. Registrovaní účastníci dvoudenního klání mají za sebou shakedown, zbytek pole absolvoval odpoledne technické přejímky. Oba závody startují ze servisu, tedy z polygonu Tatry Kopřivnice.
Ze seznamu přihlášených se divákům nakonec nepředstaví tři jezdci, kteří poslali omluvenky – Michal Srb (st. č. 42), Vladimír Mandík (st. č. 51) a Lubomír Konšel (st. č. 99). Další změny ve startovce se dotkly hlavně jednodenní sprintrally, neboť Roman Odložilík pojede s Volkswagenem Polo GTI R5, Slovák Jaro Melichárek se představí s Fordem Fiesta RS WRC, navigovat ho bude Michal Ernst. Další Příbramák Štěpán Palivec pak usedne vedle Lukáše Pondělíčka.
Registrované posádky absolvovaly shakedown. Řada dvojic využila maximum pěti průjezdů, nejrychlejší čas nakonec ve svém posledním zajel Jan Černý.
Výsledky shakedown:
Černý Jan 1:48.800Kopecký Jan + 0.700Mareš Filip + 0.800Semerád Petr + 1.300Jakeš Miroslav + 1.900von Thurn und Taxis Albert + 2.600Vlček Martin + 3.900Šikl Martin + 4.000Jelínek Jan + 4.400Cvrček Věroslav jr. + 4.800
Ohlasy jezdců před startem
Jan Kopecký: „Tratě známe. Taková Choryně je staronová, jel jsem ji snad v roce 2001, kdy jsem začínal. Je hodně rychlá, stejně jako některé další. Pokud jde o Kopřivnici, hodně to tu klouže. Přemýšlíme, jak jízdu zlepšit, aby auto neklouzalo. Na Valašce se najdou nádherné pasáže, pak horší mezi retardéry. Můžeme být ale rádi, že tu vůbec jedeme. Za to všem patří poděkování. Už Bohemka ukázala, že se pojede hodně rychle. Rozhodne každá chyba. Naopak horko se podle mě neprojeví, protože rychlostky nejsou tak dlouhé.“
Ondřej Bisaha: „Valašku jsem měl vždycky nejradši, ale dvě letošní erzety považuju za nejhorší, co jsem kdy viděl. Je to jen rovinka a retardér. Poslední tři roky jsem jezdil v Evropě a tam takové úseky představují výjimku. I když chápu, že je covid a je hrozně těžké udělat soutěž. Na druhou stranu díky bohu, že se vůbec jede. Jen bych si přál, aby soutěž byla klikatá.“
Václav Pech: „Tratě jsou rychlejší, ale jsem rád, že pořadatelé rally vůbec uspořádali, i když v netradičním termínu. Vždycky jsem říkal, že když mě postaví na erzetu v českém mistráku a bude to v období, kdy se to jede, poznám to podle vegetace a počasí. Ale teď si nepřipadá jako na Valašce, ale jako na Bohemce nebo Barumce. Všichni se mě ptají, jestli se bude opakovat souboj z Bohemky. Musíme si na to počkat. Bohemku beru spíš jako malinké překvapení. Budu se snažit navázat na výkony z Bohemky a uvidíme, jak Škodovka zrychlí. Každopádně od začátku se musí jet naplno.“
Filip Mareš: „Horko mi nevadí, v Itálii bylo ještě o trochu větší. Co se týká trati, hlavně jsem rád, že pořadatel závod v této době připravit. Za to má moje uznání. Jsou tady erzety, co se mi líbí hodně, jsou sportovně kvalitní. Pak jsou tu některé, k nimž mám výhrady. Ale pro všechny to bude stejné. Doufám, že se s tím popereme statečně. Proti minulým létům může letos větší roli hrát Kopřivnice. Je třeba se na ni připravit, protože je jiná než ostatní. Rád bych bojoval o bednu.“
Jan Černý: „Při testu jsme získali hodně poznatků k jízdě i autu. Věřím, že se to všechno podařilo odstranit a tady to bude lepší než na Bohemce. Pokud jde o trať, bohužel ubylo úseků, které se mi líbily, a spíš přibyly a zůstaly ty spojovací. Bude to hodně rychlé, vyhovovat to bude hlavně vozům WRC. Ale nikomu to nenecháme zadarmo. Chleba se může lámat všude, klidně i v Kopřivnici.“
Miroslav Jakeš: „Tratě jsou v pohodě, v tréninku nebyl žádný problém. Možná bude větší teplo, než bývalo, ale Barumka se tady jede v srpnu a nikomu to nevadí. Třeba to bude lepší pro diváky. Pokud jde o naše ambice, chci bojovat o bednu.“
Martin Vlček: „Trošku z trati cítíme úsporná opatření, což na druhou stranu chápeme, protože hlavní hygienik dokáže celou akci ukončit. Jsem doma, jedu pětkrát přes erzetu, abych se tam dostal. Mám ale za to, že mladí kluci nás začnou válcovat. Rozhodující bude hlavně odvaha. Pokud jde o Kopřivnici, musí se přemýšlet nad pneumatikami, protože zdejší agresivní asfalt umí udělat škody. Pneumatiky dostanou zabrat.“
Petr Semerád: „Tratě jsou hezké a velmi náročné, pro mě je to zase něco nového, co jsem ještě nezažil. Vložky jsou hodně rychlé, některé až letecké. Ale těšíme se a neházíme flintu do žita. Specifická je Kopřivnice, která je hodně technická, dá se čekat, že gumy dostanou zabrat. Naštěstí je to na konci sekce, takže by to tak nemuselo vadit.“
Informačním kanálem KOWAX ValMez Rally a KOWAX Rallysprintu 2020 je internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?