Na nadcházející Bohemia rally se představí Josef Peták s Jiřím Skořepou a novinkou na českých tratích Mitsubishi Mirage PROTO, připravovaných v dílnách PROTOCARS.cz. Zkušená posádka startuje pod hlavičkou X Shift Racing Team. Nyní si představme značku X Shift, která dodává do závodního vozu Mitsubishi sekvenční šestistupňovou převodovku.
Cestě ke značce X Shift předcházela poměrně dlouhá a klikatá historie, kterou se před pár lety podařilo trvale narovnat.
V roce 1999 František Macho, majitel X Shift Gearboxes, vstupuje do závodního průmyslu, který obohacuje svými letitými zkušenostmi v oboru strojírenství. Převodovkové začátky nejsou jednoduché, ale nedostatek závodních převodovek v té době nutí jezdce a závodní týmy poohlížet se po šikovných konstruktérech a zkušených strojařích, kteří by navrhli a vyrobili převodovky a případně diferenciály do jejich závodních aut dle nemalých požadavků na kvalitu, rychlost a přesnost řazení a výdrž. Podobně začíná fungovat firma, kterou František Macho spoluvlastní. Po třech letech konstruování a vyrábění převodovek závodníkům, kteří se svými poptávkami přicházejí čím dál častěji, je dvěma společníky založeno sdružení František Macho KAPS Transmissions. Značka se postupně vyvíjí a dosahuje celosvětového úspěchu a ohlasu. Později, v roce 2012, František Macho zakládá výrobní společnost CNC MACHO s.r.o. k výrobě převodovek Subaru, Mitsubishi, Porsche a Nissan pro sdružení František Macho KAPS Transmissions, aby byla výroba plně pod kontrolou své vlastní firmy, jelikož vždy řídil všechny výrobní a technologické procesy, které se ale do té doby dělaly z velké části s pomocí kooperantů.
Poté, co se poprvé ve vedení firmy krátce zahřmělo a druhý společník se rozhoduje opustit sdružení, ale vzápětí se zase navrací zpět, zakládá se firma KAPS Transmissions CZ s.r.o, kterou František Macho vlastní z 50 %, a vše nasvědčuje lepším zítřkům. Společnost CNC MACHO s.r.o. pokračovala ve výrobě závodních převodovek, také pro KAPS Transmissions CZ s.r.o., až do roku 2018. Jak to v už v životě bývá, společníci firmy KAPS Transmissions CZ s.r.o. nakonec nedosáhli shody ohledně budoucího řízení firmy a jdou od sebe, každý svou cestou. Kvůli tomuto sporu, značka KAPS Transmissions upadá. Jelikož František Macho je ten, který se zabýval výrobou a vývojem, nechce se s prací svých snů rozloučit, a tak zakládá svou obchodní značku X Shift Gearboxes. Začíná se tedy plně soustředit jen na svou výrobní firmu a novou značku X Shift Gearboxes, která pokračuje ve výrobě a prodeji stejných produktů, v minulosti vyráběných pro prodejce KAPS Transmissions CZ s.r.o., ale také se zaměřuje na neustálý vývoj nových produktů pro motorsport.
Za poslední dva roky dosáhl X Shift mnoha úspěchů a firma se znatelně rozrostla. Jako příklad můžeme zmínit konstrukci sekvenčních převodovek Subaru +PLUS či Mitsubishi EVO STRONG, které se momentálně pyšní nejrychlejším řazením a odolností vůči vysokým točivým momentům mezi převodovkami, které se pro daná auta vůbec vyrábí, ale také některých dalších produktů. Za obrovský pokrok považujeme také celkový růst společnosti díky několika novým výrobním strojům a vysoce kvalifikovaných pracovníků, o které se firma rozrostla. Obrovské plus je, že se firmě podařilo mít na všech pozicích mezi zaměstnanci velké nadšence do motorsportu. Toto vše umožňuje pokrývat vysoké požadavky na výrobu a kvalitu. Dnes jezdí s převodovkami X Shift stovky závodníků po celém světě a každoročně se daří navyšovat výrobní kapacity až o 20 %, což momentálně činí produkci v řádu desítek převodovek měsíčně.
Roky zkušeností Františka Macha v oboru strojírenství a zkušeností s výrobou převodovek nejvyšší kvality jsou znatelné v naší práci a produktech. V neposlední řadě musíme zmínit to nejdůležitější, co se pro nás odehrálo v rámci České republiky. Podařilo se nám navázat velice úzkou spolupráci s AutoCars Radek Fára s.r.o. a PROTOCARS.cz.
Tato spolupráce nás dovedla ke vzájemné symbióze, díky které se obě strany navzájem posunují dál, ať už v nastavování a optimalizaci vozidel a jejich převodových poměrů, či v celosvětové propagaci PROTO aut. Jsme nesmírně hrdí být prvním dodavatelem sekvenčních převodovek do PROTO aut v České republice, a také na spolupráci s novými partnery, se kterými stavíme závodní auta a provozujeme závodní tým X Shift Racing Team. Roky nám bylo líto, že česká závodní scéna byla ve velké míře omezená, co se týče použití sekvenčních převodovek a 99 % všech produktů bylo vyváženo do jiných zemí světa na všech kontinentech. Konečně ale přišla chvíle, na kterou jsme čekali a můžeme hrdě dodávat sekvenční převodovky mimo jiné i do nové rally třídy Open N.
PROTOCARS.cz úzce spolupracuje a zároveň se podílí na vývoji a testech převodovek X Shift Gearboxes. To je i důvod, aby byl vůz Mitsubishi Mirage „oděn“ do válečných barev a startoval pod hlavičkou X Shift Racing Team. Pro zájemce o převodovky nejvyšších kvalit máme dobrou zprávu, neboť ty můžete zakoupit u PROTOCARS.cz i u společnosti CNC MACHO s.r.o.
V textu byl použit materiál společnosti CNC MACHO s.r.o.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?