Na nadcházející Bohemia rally se představí Josef Peták s Jiřím Skořepou a novinkou na českých tratích Mitsubishi Mirage PROTO, připravovaných v dílnách PROTOCARS.cz. Zkušená posádka startuje pod hlavičkou X Shift Racing Team. Nyní si představme značku X Shift, která dodává do závodního vozu Mitsubishi sekvenční šestistupňovou převodovku.
Cestě ke značce X Shift předcházela poměrně dlouhá a klikatá historie, kterou se před pár lety podařilo trvale narovnat.
V roce 1999 František Macho, majitel X Shift Gearboxes, vstupuje do závodního průmyslu, který obohacuje svými letitými zkušenostmi v oboru strojírenství. Převodovkové začátky nejsou jednoduché, ale nedostatek závodních převodovek v té době nutí jezdce a závodní týmy poohlížet se po šikovných konstruktérech a zkušených strojařích, kteří by navrhli a vyrobili převodovky a případně diferenciály do jejich závodních aut dle nemalých požadavků na kvalitu, rychlost a přesnost řazení a výdrž. Podobně začíná fungovat firma, kterou František Macho spoluvlastní. Po třech letech konstruování a vyrábění převodovek závodníkům, kteří se svými poptávkami přicházejí čím dál častěji, je dvěma společníky založeno sdružení František Macho KAPS Transmissions. Značka se postupně vyvíjí a dosahuje celosvětového úspěchu a ohlasu. Později, v roce 2012, František Macho zakládá výrobní společnost CNC MACHO s.r.o. k výrobě převodovek Subaru, Mitsubishi, Porsche a Nissan pro sdružení František Macho KAPS Transmissions, aby byla výroba plně pod kontrolou své vlastní firmy, jelikož vždy řídil všechny výrobní a technologické procesy, které se ale do té doby dělaly z velké části s pomocí kooperantů.
Poté, co se poprvé ve vedení firmy krátce zahřmělo a druhý společník se rozhoduje opustit sdružení, ale vzápětí se zase navrací zpět, zakládá se firma KAPS Transmissions CZ s.r.o, kterou František Macho vlastní z 50 %, a vše nasvědčuje lepším zítřkům. Společnost CNC MACHO s.r.o. pokračovala ve výrobě závodních převodovek, také pro KAPS Transmissions CZ s.r.o., až do roku 2018. Jak to v už v životě bývá, společníci firmy KAPS Transmissions CZ s.r.o. nakonec nedosáhli shody ohledně budoucího řízení firmy a jdou od sebe, každý svou cestou. Kvůli tomuto sporu, značka KAPS Transmissions upadá. Jelikož František Macho je ten, který se zabýval výrobou a vývojem, nechce se s prací svých snů rozloučit, a tak zakládá svou obchodní značku X Shift Gearboxes. Začíná se tedy plně soustředit jen na svou výrobní firmu a novou značku X Shift Gearboxes, která pokračuje ve výrobě a prodeji stejných produktů, v minulosti vyráběných pro prodejce KAPS Transmissions CZ s.r.o., ale také se zaměřuje na neustálý vývoj nových produktů pro motorsport.
Za poslední dva roky dosáhl X Shift mnoha úspěchů a firma se znatelně rozrostla. Jako příklad můžeme zmínit konstrukci sekvenčních převodovek Subaru +PLUS či Mitsubishi EVO STRONG, které se momentálně pyšní nejrychlejším řazením a odolností vůči vysokým točivým momentům mezi převodovkami, které se pro daná auta vůbec vyrábí, ale také některých dalších produktů. Za obrovský pokrok považujeme také celkový růst společnosti díky několika novým výrobním strojům a vysoce kvalifikovaných pracovníků, o které se firma rozrostla. Obrovské plus je, že se firmě podařilo mít na všech pozicích mezi zaměstnanci velké nadšence do motorsportu. Toto vše umožňuje pokrývat vysoké požadavky na výrobu a kvalitu. Dnes jezdí s převodovkami X Shift stovky závodníků po celém světě a každoročně se daří navyšovat výrobní kapacity až o 20 %, což momentálně činí produkci v řádu desítek převodovek měsíčně.
Roky zkušeností Františka Macha v oboru strojírenství a zkušeností s výrobou převodovek nejvyšší kvality jsou znatelné v naší práci a produktech. V neposlední řadě musíme zmínit to nejdůležitější, co se pro nás odehrálo v rámci České republiky. Podařilo se nám navázat velice úzkou spolupráci s AutoCars Radek Fára s.r.o. a PROTOCARS.cz.
Tato spolupráce nás dovedla ke vzájemné symbióze, díky které se obě strany navzájem posunují dál, ať už v nastavování a optimalizaci vozidel a jejich převodových poměrů, či v celosvětové propagaci PROTO aut. Jsme nesmírně hrdí být prvním dodavatelem sekvenčních převodovek do PROTO aut v České republice, a také na spolupráci s novými partnery, se kterými stavíme závodní auta a provozujeme závodní tým X Shift Racing Team. Roky nám bylo líto, že česká závodní scéna byla ve velké míře omezená, co se týče použití sekvenčních převodovek a 99 % všech produktů bylo vyváženo do jiných zemí světa na všech kontinentech. Konečně ale přišla chvíle, na kterou jsme čekali a můžeme hrdě dodávat sekvenční převodovky mimo jiné i do nové rally třídy Open N.
PROTOCARS.cz úzce spolupracuje a zároveň se podílí na vývoji a testech převodovek X Shift Gearboxes. To je i důvod, aby byl vůz Mitsubishi Mirage „oděn“ do válečných barev a startoval pod hlavičkou X Shift Racing Team. Pro zájemce o převodovky nejvyšších kvalit máme dobrou zprávu, neboť ty můžete zakoupit u PROTOCARS.cz i u společnosti CNC MACHO s.r.o.
V textu byl použit materiál společnosti CNC MACHO s.r.o.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?