Koronavirové opatření se již pomalu rozvolnilo, a tak se v Kopřivnici sešla necelá padesátka jezdců. Mezi startujícími nechyběly ani dvě posádky s vozy kategorie WRC, tři dvojice usedly do er pětek. První start na kopřivnickém polygonu zažil vůz VW Polo Proto, a to hned ve dvojím zastoupení slovenských posádek. Premiérové vítězství v České republice si při Traiva cupu připsal vůz VW Polo Gti R5. Pořadatelé pro závodníky připravili dvě rychlostní zkoušky, které se jely ve třech průjezdech.
Přehled kategorií začneme tradičně u historiků, kde se na start postavilo celkem třináct jezdců. Problémy s motorem vyřadily ze závodu Dušana Gacíka a Libora Slívu, kteří se střídali na Škodě 130L, po rychlostní zkoušce číslo 4. Jiří Silber s vozem VAZ 21011 MTX soutěž nedokončil z důvodu ulomené řadící páky taktéž po čtyřce. Nefunkční diferenciál na Fordu Escortu vystavil stopku pro změnu Otmaru Uherovi hned na úvodní zkoušce. Na devátém místě mezi historiky, avšak se skvělým zážitkem z jízdy odjížděl z Kopřivnice Bronislav Sobotka. Tento šoumen, který pravidelně zařazuje do svých jízd krásné smyky, startoval na Ladě VFTS. Osmou příčku obsadil Stanislav Blažek, který tentokráte usedl do Mazdy 323 GTX. O jedno místo výše mezi historiky dojel Petr Drbal, závodící s vozem VAZ 21074. Umístění z předchozího dílu Traiva rally cupu si tentokrát vylepšil Jiří Pohlídal starší. Pohlídal opět závodil s Nissanem Microu a z Kopřivnice si odvezl 6. místo v kategorii Historiků. První pětku uzavíral Bronislav Kořínek, který jel s Peugeotem 205 Gti. Na nepopulární bramborové pozici závod dokončil Vratislav Steuer se Škodou 130 LR. S nově postaveným vozem pro letošní rok se na Traiva cupu opět ukázal Vratislav Hýbner. Testování a ladění Fordu Sierra Cosworth mu přineslo třetí místo mezi historiky. O necelých pět vteřinek než Hýbner byl rychlejší František Navrátil, který do bojů vyrazil s vozem Peugeot 205 GTi. Nejrychlejším jezdcem s automobilem spadající do třídy historiků se v šestém klání Traiva cupu stal Josef Peřina s BMW. Peřina si vyjel náskok 12, 8 sekundy před druhým v pořadí a v letošním cupu vyhrál již počtvrté a s přehledem vede průběžnou tabulku.
V kategorii F2, tedy vozy poháněné jednou nápravou, se na start postavilo celkem 17 posádek. Cíl nespatřil Kryštof Zpěvák, závodící s vozem Opel Adam Cup. Zpěvákovi na závodním autě praskla poloosa a ze závodu brzy odstoupil. Na šestnáctém místě se umístil Tomáš Stojaspal s Renaultem Clio. O příčku výše se probojoval Ladislav Válek, který měl technické problémy. Konkrétně jej zradila poloosa, kterou však opravil a v závodě pokračoval. Čtrnácté místo ve třídě F2 obsadil již zkušený účastník Traiva cupu Rostislav Kovařčík, který usedl do Škody Felicie kit. O příčku výše se probojoval Petr Pavič s vozem Peugeot 206. S Citroenem C2 VTS v Kopřivnici závodil Tomáš Janota a soutěž dokončil na 12. místě mezi dvoukolkami. Jedenáctou pozici v cíli si připsal Dominik Jakeš, který startoval s Hondou Civic VTi. První desítku v kategorii F2 uzavíral Michal Lekeš. Ten usedl do vozu Citroen Saxo. Na devátém místě skončil poražený v rodinném souboji Štuksových. Otec Marek Štuksa zaostal o 6 vteřin za svým synem Tomášem Štuksou, který dojel osmý v kategorii F2. Nutno podotknout, že oba závodili s vozem Opel Adam Cup. S Hondou Civic VTi vybojoval 7. místo ve třídě Daniel Polášek. Mezi pravidelné účastníky Traiva rally cupu se řadí Jiří Gerych. Doposud byly jeho starty spojené s Citroenem Saxo. Na červnový podnik si ovšem zapůjčil Peugeot 208 R2. Premiéru v tomto voze lehce zkomplikovala stávkující elektronika. Po odstranění závady Jirka soutěž dokončil na 6. příčce a svezení si velice pochvaloval. První start na kopřivnickém polygonu proměnil Michal Tochowicz v pátou příčku. Polský závodník startoval s Citroenem C2 VTS. Jako test Peugeotu 208 R2 před začátkem sezony pojal závod v Kopřivnici Jiří Pohlídal. V květnu Pohlídal vyhrál třídu F2, tentokrát dojel čtvrtý. Na bronzový stupínek mezi dvoukolkami vystoupal vsetínský jezdec Ramon Martišek s vozem BMW E36. O první dvě místa se poprali polští účastníci závodu. Druhý dojel Wieslaw Bak, který letos vyhrál Traiva cup již jednou, a to v únoru. Bak závodil s Citroenem C2 VTS. K pátému místu s citroenem přidal Michal Tochowicz také první místo, když přesedl do Peugeotu 106 Maxi. Tochcowicz si vyjel náskok před druhým necelé 4 vteřiny.
Nyní se zaměříme na skupinu N4, kde startovalo deset posádek. Jediným, kdo závod bohužel nedokončil, byl Karel Stehlík s Mitsubishi Lancer EVO IX. Stehlíkovi na voze praskly svody, které způsobily požár vozu. Ten byl naštěstí rychle uhašen. Na 9. místě se umístil Petr Jurečka s vozem Subaru Impreza. Osmý ve třídě dojel Lukáš Šantavý s Mitsubishi Lancer EVO IX. Se Subaru Impreza B22 červnový závod Traiva cupu na sedmém místě dokončil Tomáš Havlík. O příčku výše ve výsledkové listině se s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX umístil slovenský jezdec Tomáš Minarovič. První pětku v pořadí třídy N4 uzavíral Peter Surovič. Zlínský jezdec do Kopřivnice přijel závodit s Mitsubishi Lancer EVO IX. Bramborou pozici obsadil Jan Sedlák s vozem Subaru Impreza 22B. V květnovém závodě stříbrný, teď skončil bronzový. Řeč je o Adamu Fabrikovi, který závodí s Mitsubishi Lancer deváté evoluce. Se ztrátou 20,5 vteřiny na vítěze dojel druhý do cíle Jiří Hanák s Mitsubishi Lancer. Vítězství ve třídě N4 si v letošním roce již po páté ze šesti závodů vybojoval Lubomír Světinský. Světinský usedl do vozu Subaru Impreza N12 a patří mu pochopitelně i průběžné vedení v cupu.
V kategorii F4 do závodu odstartovalo celkem sedm posádek a všechny soutěž zdárně dokončily. Na sedmém místě v klasifikaci skupiny skončil Silvestr Mikuláštík s vozem Subaru Impreza WRC, kterého zpomalily dvě prasklé poloosy. Premiérový start vozu VW Polo Proto na Traiva cupu zaznamenaly dvě slovenské posádky. Miloslav Majerčák s tímto vozem dojel šestý. Se stejnou závodní technikou startoval Marek Špavelko, ten skončil o příčku výš, tedy pátý. Čtvrté místo v kategorii F4 si tentokrát vyjel Vladimír Hanuš, který startoval s Hyundai I20 R5. Bronzové místo si na své konto připsal Jaroslav Melichárek, který do Kopřivnice přivezl předvést krásný vůz Ford Fiesta RS WRC. Melichárek na prvního ztratil 24,8 vteřiny. Druhý v červnovém díle Traiva cupu závod dokončil Martin Vlček. „Vlčákův tým“ už je známý tím, že vlastní několik vozů Hyundai I20 R5, proto je jasné, že s tímto autem startoval také v Kopřivnici. O 22,6 vteřin před Vlčkem zvítězil Roman Odložilík. Jezdec s VW Polo Gti R5 si připsal jak první místo v kategorii F4, tak vítězství v absolutním hodnocení VI. Traiva cupu.
Další díl letošního ročníku Traiva cupu je naplánovaný na 5. září.
To je pro dnes vše, s mottem cupu – „Go Hard or Go Home“ se těšíme po prázdninách na shledanou.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?