Koronavirové opatření se již pomalu rozvolnilo, a tak se v Kopřivnici sešla necelá padesátka jezdců. Mezi startujícími nechyběly ani dvě posádky s vozy kategorie WRC, tři dvojice usedly do er pětek. První start na kopřivnickém polygonu zažil vůz VW Polo Proto, a to hned ve dvojím zastoupení slovenských posádek. Premiérové vítězství v České republice si při Traiva cupu připsal vůz VW Polo Gti R5. Pořadatelé pro závodníky připravili dvě rychlostní zkoušky, které se jely ve třech průjezdech.
Přehled kategorií začneme tradičně u historiků, kde se na start postavilo celkem třináct jezdců. Problémy s motorem vyřadily ze závodu Dušana Gacíka a Libora Slívu, kteří se střídali na Škodě 130L, po rychlostní zkoušce číslo 4. Jiří Silber s vozem VAZ 21011 MTX soutěž nedokončil z důvodu ulomené řadící páky taktéž po čtyřce. Nefunkční diferenciál na Fordu Escortu vystavil stopku pro změnu Otmaru Uherovi hned na úvodní zkoušce. Na devátém místě mezi historiky, avšak se skvělým zážitkem z jízdy odjížděl z Kopřivnice Bronislav Sobotka. Tento šoumen, který pravidelně zařazuje do svých jízd krásné smyky, startoval na Ladě VFTS. Osmou příčku obsadil Stanislav Blažek, který tentokráte usedl do Mazdy 323 GTX. O jedno místo výše mezi historiky dojel Petr Drbal, závodící s vozem VAZ 21074. Umístění z předchozího dílu Traiva rally cupu si tentokrát vylepšil Jiří Pohlídal starší. Pohlídal opět závodil s Nissanem Microu a z Kopřivnice si odvezl 6. místo v kategorii Historiků. První pětku uzavíral Bronislav Kořínek, který jel s Peugeotem 205 Gti. Na nepopulární bramborové pozici závod dokončil Vratislav Steuer se Škodou 130 LR. S nově postaveným vozem pro letošní rok se na Traiva cupu opět ukázal Vratislav Hýbner. Testování a ladění Fordu Sierra Cosworth mu přineslo třetí místo mezi historiky. O necelých pět vteřinek než Hýbner byl rychlejší František Navrátil, který do bojů vyrazil s vozem Peugeot 205 GTi. Nejrychlejším jezdcem s automobilem spadající do třídy historiků se v šestém klání Traiva cupu stal Josef Peřina s BMW. Peřina si vyjel náskok 12, 8 sekundy před druhým v pořadí a v letošním cupu vyhrál již počtvrté a s přehledem vede průběžnou tabulku.
V kategorii F2, tedy vozy poháněné jednou nápravou, se na start postavilo celkem 17 posádek. Cíl nespatřil Kryštof Zpěvák, závodící s vozem Opel Adam Cup. Zpěvákovi na závodním autě praskla poloosa a ze závodu brzy odstoupil. Na šestnáctém místě se umístil Tomáš Stojaspal s Renaultem Clio. O příčku výše se probojoval Ladislav Válek, který měl technické problémy. Konkrétně jej zradila poloosa, kterou však opravil a v závodě pokračoval. Čtrnácté místo ve třídě F2 obsadil již zkušený účastník Traiva cupu Rostislav Kovařčík, který usedl do Škody Felicie kit. O příčku výše se probojoval Petr Pavič s vozem Peugeot 206. S Citroenem C2 VTS v Kopřivnici závodil Tomáš Janota a soutěž dokončil na 12. místě mezi dvoukolkami. Jedenáctou pozici v cíli si připsal Dominik Jakeš, který startoval s Hondou Civic VTi. První desítku v kategorii F2 uzavíral Michal Lekeš. Ten usedl do vozu Citroen Saxo. Na devátém místě skončil poražený v rodinném souboji Štuksových. Otec Marek Štuksa zaostal o 6 vteřin za svým synem Tomášem Štuksou, který dojel osmý v kategorii F2. Nutno podotknout, že oba závodili s vozem Opel Adam Cup. S Hondou Civic VTi vybojoval 7. místo ve třídě Daniel Polášek. Mezi pravidelné účastníky Traiva rally cupu se řadí Jiří Gerych. Doposud byly jeho starty spojené s Citroenem Saxo. Na červnový podnik si ovšem zapůjčil Peugeot 208 R2. Premiéru v tomto voze lehce zkomplikovala stávkující elektronika. Po odstranění závady Jirka soutěž dokončil na 6. příčce a svezení si velice pochvaloval. První start na kopřivnickém polygonu proměnil Michal Tochowicz v pátou příčku. Polský závodník startoval s Citroenem C2 VTS. Jako test Peugeotu 208 R2 před začátkem sezony pojal závod v Kopřivnici Jiří Pohlídal. V květnu Pohlídal vyhrál třídu F2, tentokrát dojel čtvrtý. Na bronzový stupínek mezi dvoukolkami vystoupal vsetínský jezdec Ramon Martišek s vozem BMW E36. O první dvě místa se poprali polští účastníci závodu. Druhý dojel Wieslaw Bak, který letos vyhrál Traiva cup již jednou, a to v únoru. Bak závodil s Citroenem C2 VTS. K pátému místu s citroenem přidal Michal Tochowicz také první místo, když přesedl do Peugeotu 106 Maxi. Tochcowicz si vyjel náskok před druhým necelé 4 vteřiny.
Nyní se zaměříme na skupinu N4, kde startovalo deset posádek. Jediným, kdo závod bohužel nedokončil, byl Karel Stehlík s Mitsubishi Lancer EVO IX. Stehlíkovi na voze praskly svody, které způsobily požár vozu. Ten byl naštěstí rychle uhašen. Na 9. místě se umístil Petr Jurečka s vozem Subaru Impreza. Osmý ve třídě dojel Lukáš Šantavý s Mitsubishi Lancer EVO IX. Se Subaru Impreza B22 červnový závod Traiva cupu na sedmém místě dokončil Tomáš Havlík. O příčku výše ve výsledkové listině se s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX umístil slovenský jezdec Tomáš Minarovič. První pětku v pořadí třídy N4 uzavíral Peter Surovič. Zlínský jezdec do Kopřivnice přijel závodit s Mitsubishi Lancer EVO IX. Bramborou pozici obsadil Jan Sedlák s vozem Subaru Impreza 22B. V květnovém závodě stříbrný, teď skončil bronzový. Řeč je o Adamu Fabrikovi, který závodí s Mitsubishi Lancer deváté evoluce. Se ztrátou 20,5 vteřiny na vítěze dojel druhý do cíle Jiří Hanák s Mitsubishi Lancer. Vítězství ve třídě N4 si v letošním roce již po páté ze šesti závodů vybojoval Lubomír Světinský. Světinský usedl do vozu Subaru Impreza N12 a patří mu pochopitelně i průběžné vedení v cupu.
V kategorii F4 do závodu odstartovalo celkem sedm posádek a všechny soutěž zdárně dokončily. Na sedmém místě v klasifikaci skupiny skončil Silvestr Mikuláštík s vozem Subaru Impreza WRC, kterého zpomalily dvě prasklé poloosy. Premiérový start vozu VW Polo Proto na Traiva cupu zaznamenaly dvě slovenské posádky. Miloslav Majerčák s tímto vozem dojel šestý. Se stejnou závodní technikou startoval Marek Špavelko, ten skončil o příčku výš, tedy pátý. Čtvrté místo v kategorii F4 si tentokrát vyjel Vladimír Hanuš, který startoval s Hyundai I20 R5. Bronzové místo si na své konto připsal Jaroslav Melichárek, který do Kopřivnice přivezl předvést krásný vůz Ford Fiesta RS WRC. Melichárek na prvního ztratil 24,8 vteřiny. Druhý v červnovém díle Traiva cupu závod dokončil Martin Vlček. „Vlčákův tým“ už je známý tím, že vlastní několik vozů Hyundai I20 R5, proto je jasné, že s tímto autem startoval také v Kopřivnici. O 22,6 vteřin před Vlčkem zvítězil Roman Odložilík. Jezdec s VW Polo Gti R5 si připsal jak první místo v kategorii F4, tak vítězství v absolutním hodnocení VI. Traiva cupu.
Další díl letošního ročníku Traiva cupu je naplánovaný na 5. září.
To je pro dnes vše, s mottem cupu – „Go Hard or Go Home“ se těšíme po prázdninách na shledanou.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?