Do poloviny srpna byli Adam Fabrika a Jindřich Horáček soupeři. Zlínská rally ovšem dala tyto kluky dohromady a na Barumce si odbyla premiéru nově sestavená dvojice. A kdyby se mohla vozit cisterna s palivem v přívěsu, Adam s Jindrou by zlínskou misi dokončili.
Ke složení posádek dochází za různých okolností. Často to bývají kamarádi, kteří spolu vyrůstají, nebo se lidé potkávají při závodech anebo si jeden podá inzerát a druhý si ho najde. A přesně taková byla cesta Adama Fabriky a Jindřicha Horáčka. Internetový server vlastně může za to, že jezdec z Březůvek u Zlína se postavil na start Barum rally již posedmé a Jindra na sedačce spolujezdce zažil na tratích evropské soutěže premiéru. Nutno dodat, že Horáček není v mitsubishi žádným novicem, neboť tři a půl sezóny navigoval v devítkovém evíčku Ondru Šimka. „S Adamem proběhla blesková komunikace ohledně Barumky, a jelikož jsme do rally oba zapálení srdcaři, slovo dalo slovo. Pojem Barum rally je pro všechny velkou modlou a také já jsem vzhlížel k tomuto závodu s respektem. Již při seznamovacích jízdách mi bylo jasné, že zlínská soutěž patří právem mezi nejtěžší u nás. Ostatně náročnost erzet koresponduje s velmi rozsáhlým rozpisem, kdy se všech patnáct rychlostních zkoušek vměstnalo do 107 stránek diktátu. Pro mne to byla prakticky nová trať, neboť z mých dřívějších moravských startů jsem znal pouze část zkoušky Kašava z loňské Kopné, která se jela navíc v opačném směru. Při najíždění jsme těžili z Adamových znalostí této rally. Já se musel naopak přizpůsobit novému stylu psaní a diktování, neboť každý řidič má svůj styl,“ přiblížil první dojmy z Barumky i seznámení Jindra Horáček. Také „novinku“ v podobě dvou průjezdů při seznamovačkách zvládl Jindra profesionálně a nově složená posádka Fabrika – Horáček mohla přistoupit k první ostřejší zátěži – shakedownu. Zde si kluci mohli vyzkoušet prakticky všechny úrovně zatáček od ostrých desítkových mezi obrubníky, přes pravoúhlé šestky přes hranu až po rychlé protahováky s katy. „Od prvních momentů jsme si s Jindrou sedli a seznamovačky proběhly v pohodové atmosféře. Na „šejku“ jsme se ujistili, že nám to v autě bude klapat, což přidalo na pohodě. A vedle toho jsme dokázali zajet i super čas, který byl ve třídě se soupeři konkurenceschopným. Odpoledne jsme si pak dali slavnostní start na zlínském náměstí, kde, jak to bývá zvykem, panovala dobrá atmosféra,“ přidal postřehy Adam Fabrika.
Páteční večer měl v programu ještě městskou superspeciálku, která byla lehce poznamenána deštěm. Adam do ní vstoupil hodně nabuzený a velká přemotivovanost urvat co nejlepší čas vedla k lehkému zaváhání hned v první zatáčce. Barum rally je ale těžká soutěž a posádka byla teprve na jejím začátku. Proto následovalo zklidnění a výsledkem byl 26. čas v českém mistráku a třetí flek ve třídě 3.
Sobotní etapa měla ve svém harmonogramu čtyři měřené zkoušky vždy po dvou průjezdech, ale hned první sekce byla pro Adama s Jindrou zkrácena. Důvodem byl požár auta na jedné a havárie posádky na druhé zkoušce. Přesto si dvojice v mitsubishi RZ Semetín a Kostelany užila. Na druhé jmenované zajel Fabrika třetí čas třídy, což jej posunulo na průběžnou druhou příčku za Martina Šikla. V evropském závodě to pak bylo průběžné 39. místo. Ne vždy se ale daří a druhá runda sobotních erzet se nesla ve znamení chybiček. Těch se dopustila posádka, když nechtě přejela odbočku, i japonský vůz, u něhož pozlobilo čidlo výfukové vačky a auto ztratilo výkon. To byl důvod k poklesu ve výsledcích – v českých velkých enkách to byla nepopulární „brambora“ a v „Evropě“ 41. místo.
V neděli čekaly na posádky tři měřené úseky rovněž se dvěma průjezdy. A hned na prvním Majáku se Adam s Jindrou blýskli 24. nejrychlejším časem v celkovém hodnocení. Možná se někomu bude zdát čas nic moc, ale nutno dodat, že prvních jednadvacet příček obsadili jezdci s vozy specifikace R5. „První ranní erzeta nás pořádně nabudila a s odhodláním ještě zahýbat s výsledkem jsme šli do dalších zkoušek. Následovala těžká Pindula a v ní nás opět potrápilo čidlo vačky. Lancer nejel na plný výkon, z výfuku se ozývaly rány jako při mysliveckém honu a znatelně vzrostla spotřeba benzínu. To vše ovlivnilo nejen dosažený čas, ale hlavně stav nádrže. Při následující nejdelší zkoušce celé rally (24,88 km – RZ Kašava) nám i přes opatrnější jízdu nakonec došel benzín a my byli nuceni ze soutěže odstoupit,“ přiblížil důvod odstoupení z rally Adam Fabrika. Dvaatřicetiletý jezdec svou sedmou Barumku nedokončil a pro Jindru premiéra rovněž nedopadla nejlépe. Přesto si oba kluci odnášejí ze závodu spoustu krásných zážitků a na první společný start v nejtěžší soutěží u nás budou dlouho vzpomínat. Nyní už víme, že u jednoho startu nezůstane. „Barumka pro nás nedopadla dobře a na nedostatek paliva v nádrži se špatně odstupuje. V autě nám to s Jindrou klapalo a již nyní se těšíme na další společný start, který bude začátkem září při Rally Kroměříž, což je závod ČMPR. Chtěl bych poděkovat za perfektní přípravu nejen auta Jaromíru Švecovi, za bezesné noci při přípravě vozu Pavlu Zbrankovi a rovněž klukům z týmu za práci nejenom při Barumce. Bez nich by se to nepodařilo. Nedojeli jsme kvůli blbosti v elektrice, ale i tak to vnímám jako velký posun dopředu. Mé díky patří i sponzorům, kteří nám umožnili start na zlínské rally,“ uvedl na závěr Adam Fabrika.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).